Asukasyhdistyksemme pitkäaikainen pj. ja nykyinen kunniapuheenjohtajamme Jaakko Vainionpää kommentoi ansiokkaasti tämän blogin viimeaikaisia juttuja. Kiitos näistä ajatuksista!
Tutkiskelin pintapuolisesti blogiasi. Mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää.
Kruununmakasiini, maaherrantalo ja hovioikeus olivat työurani tärkeimmät. Maaherrantalo tehtiin Vaasan rakennuspiirissä pienen kinan jälkeen rakennushallituksen kanssa. Lopputulos lienee ollut hyvä. Esiteltiinhän se Arkkitehti-lehdessäkin aikanaan. Nyt siitä lienee vain muistot jäljellä. Jotkut kulttuuripersoonat ovat siitä pitäneet huolta. En ole hirvennyt siellä jälkeenpäin käydä. Olen vihainen ja surullinen. Kaikki kolme kumminkin ovat kohteita, joista pitäisi huolta pitää.
Vaasan kävelyklubin Vaasan Marssi on muutaman sinnikkään naisen aikaansaannos erityisesti edesmenneen Maijan. Valitettavaa on se, ettei Vaasan kaupunki ole milloinkaan ymmärtänyt niitä mahdollisuuksia, joita kansainvälinen marssitapahtuma tarjoaa. Vastaavia marssejahan järjestetään ympäri maailman. Siellä osallistujia saattaa olla kymmeniätuhansia. Vaasassa vain satoja. Vaasalaisiakin vain kourallinen. Reitit ovat hienot ja aurinko paistaa!
Esa Siltalopin kuvateos on hieno kunnianosoitus Vaasalle ja erinomaista mainosta. Tilaan itselleni jostain.
En ole koskaan kovin syvällisesti perehtynyt kaavoitukseen, vaikka tein siitä diplomityön ja yllätyksekseni kiitettävin arvosanoin, kun professorille ei kelvannut ehdottamani sairaalan suunnittelu, hän kun ei ollut sairaalasuunnitteluun perehtynyt. Sen verran opin Suomen asemakaavaopin isältä Otto Iivari Mörmanilta, että kaavoissa parhaat paikat ovat ihmisiä varten. Rakennuksille kelpaavat huonommat, koska ne joka tapauksessa alistavat ja muuttavat luontoa enemmän tai vielä enemmän. Rakennusliikkeet hamuavat parhaita paikkoja ja kaupunki, päättäjät ja arkkitehdit, suostuvat, kun tiedossa on pikarahaa. Tulee heti, muttei tuota muuta kuin menoja.
Vaskiluodosta olisi paljonkin kirjoitettavaa, mutta vain muutama sana. Vaskiluoto on väärä suunta asutuksen kasvaa. Sen mahdollisuudet ovat nykyisten toimintojen kehittämisessä.
Vaasalla on Vähäkyrö ja Mustasaari, jotka ehdottomasti pitäisi olla mukana Vaasan ja ympäristön kaavoja suunniteltaessa. Vaasan kasvusuunnat taitavat olla radan toisella puolella. Kantakaupunki pakostakin kärsii. Uusia ideoita tarvitaan ja uutta vetovoimaa. Kantakaupungissa pienimuotoisuus on valttia. Rautatieaseman siirtäminen Korsholmanpuiston tuntumaan helpottaisi kantakaupungin asemaa.
jiivee
Sitoutumaton ja vapaa kaupunkiblogi. Myös Sinun kirjoituksillesi ja kuvillesi!
perjantai 9. elokuuta 2013
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
LUITKO JO TÄMÄN?
Päivitetään yhdessä Rojektin sivuja!
Rojektissa on kohteita jo melkoinen määrä. Aika ajoin pienempiä ja isompiakin päivityksiä kohde-esittelyihin on tehty ja saadaan varmast...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti