Maanantai aamuna lähtivät kirjepostit postin valtakunnalliselle ja alueelliselle johdolle. Tämä sama kirje lähti myös sähköpostina postinjakelun ylimmälle tasolle eli Posti Oy:n jakelutoimen johtaja Juhani Vuolalle. Häneltä saamani vastaus yhdistyksemme kirjeeseen on tässä alla, tämänkertaisen blogikirjoitukseni lopussa.
Jakelutoimen johtaja Juhani Vuola toteaa huolen olevan yhteinen. Näin on. Parhaansa tekee jokainen postilainen, se on selvää. Ja korjaaviin toimiin on osattu myös jo tarttua. Tämä on hyvä. Sataprosenttistahan ei mikään inhimillinen toiminto ole.
Postin asiakkaiden, meidän kansalaisten havainnot postinjakelun ongelmista loppukesän ja kuluneen syksyn osalta ovat tosia. Tilastoja ongelmapäivistä eivät asiakkaat pysty luotettavasti osoittamaan. Kyse on tottakai tilapäishaitoista, ja vain joillakin alueella ilmenneistä katkoista. Kaiken kaikkiaan postinjakelu on edelleen erittäin hyvin hoidettua, tämä on aina muistettava! Normaalista kun ei juuri koskaan muisteta antaa palautetta, oli se sitten kuinka laadukasta tahansa!
Syyskokouksemme yllättävän voimakas kansalaispalaute oli spontaania ja aitoa. Mikä on äärimmäisen hienoa, arvokasta, ja kertoo kyllä tilanteen olevan vahvasti esillä ihmisten välisissä arkipäivän puheissa. Kokousväki halusi asian myös päättäjiemme tietoon, ja mahdolliseen pohdintaan. Viestit heille lähtivät s-posteilla itsenäisyyspäivän aattona, - samalla sain toivottaa heille kaikille oikein Hyvää Itsenäisyyspäivää!
Toiveemme on, että meneillään oleva postilain uudistus tehdään hyvin. Yksittäisiä tilapäishäiriöitä kaikki joutuvat kokemaan ja ilman muuta sen myös tiettyyn mittaan asti ymmärtävät. Suurempi kysymys onkin, mitä on tulossa?
On toivottava parasta. Kansanedustajiemme ajatusten on oltava ns. ruohonjuuritasolla, ja ymmärrettävä kokonaisuus koko maan ja koko kansakunnan kysymyksenä. Maan hallitus on toivottavasti tarkkana, eikä lähde yksipuolisesti, kilpailun täydellisen vapauttamisen nimissä, ajamaan pelkästään rahaan (säästöihin) perustuvia uudistuksia. Tässä kun on mielestämme kyse todella paljon isommista asioista.
Ja sitten vielä se POSTIN VASTAUS,
eli saamani s-posti yhdistyksemme nimissä lähettyyn s-postiin.
Hyvä Aimo Nyberg,
Kiitoksia yhteydenotostanne koskien postin toimintaa sekä postilain valmistelua. Huolenne postin kulun turvaamisesta on yhteinen. Postin kantaminen luotettavasti ja ajallaan perille on jokaisen postinjakajan kunnia-asia. Toimitamme postia noin kolmeen miljoonaan osoitteeseen joka päivä. Noin 85% postinumeroista hoidetaan täysin moitteetta kuukauden jokaisena arkipäivänä ja osin myös viikonloppuisin. Koemme kuitenkin ajoittaisia ja paikallisia haasteita noin viidessä prosentissa postinumeroista. Seuraamme tilannetta päivittäin ja kohdennamme korjaavia toimenpiteitä mahdollisimman nopeasti. Ongelmien juurisyitä on useita, monet liittyvät inhimilliseen toimintaan, mutta usein myös muutostilanteisiin. Haasteiden kanssa painivat toimipaikat eivät tule kuntoon pelkästään resursseja lisäämällä. Tämä on nopein toimenpide, mutta kokemusten mukaan edes 50% yliresursointi ei auta kuin hetkellisesti, mikäli taustalla on syvempiä ongelmia.
Näin on käynyt myös Vaasassa. Lähes virheettömän toiminnan jälkeen aloimme kärsiä toistuvista ongelmista elokuussa. Lisäsimme resursseja ja saimme tilanteen hallintaan syyskuun alkuun mennessä. Tämän jälkeen teimme muutoksia sisäisiin prosesseihimme, jotta toiminnan ennakoitavuus ja joustavuus paranisi pysyvästi. Muutosten ajaksi resursseja lisättiin edelleen merkittävästi. Postia jäi jakamatta vain satunnaisesti ja viimeisen kuukauden toimitusvarmuus on ollut 99% tasolla. Muutosten vakiinnuttaminen on edelleen käynnissä ja jatkamme tukea, kunnes voimme olla varmoja laadun pysyvyydestä. Vaasan kehittyminen on aluepäällikkömme Reijo Uusihaudan tarkassa seurannassa päivätasolla. Käymme valtakunnallisen tilannekatsauksen hänenkin kanssaan läpi jokainen iltapäivä.
Pahoittelen tapahtuneita viivästyksiä ja voin vakuuttaa, että teemme kaikkemme sen eteen, että jokainen kansalainen ja yritys saa postinsa ajallaan ja luotettavasti!
Koskien postilakia, välitän kannanottonne valmistelun lähellä oleville postin johtajille.
Kunnioittaen,
Juhani Vuola
VP Operations Regional Delivery
Posti
Vastauksesta kiittäen
Aimo Nyberg
PS. oletko koskaan ollut postin fb-sivuilla? Nykyaikaista palvelua tämäkin.
https://www.facebook.com/posti
Kuvat Postin sivuilta: Nykyinen, pari vuotta sitten julkaistu uusin POSTIN logo, eli posti rusetilla.
Välillä Posti ehti olla jo Itella, ja sitä ennen useimmissa logoissa oli jonkinlainen postitorvi, ts. muisto merkkiäänestä, että postia saapuu!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti