torstai 19. joulukuuta 2013

Vaasa eilen, tänään ja huomenna.








Jaakko Vainionpää ottaa kantaa!

Julkaise Sinäkin mielipiteitäsi, piirroksia, valokuvia jne. asukasyhdistyksemme blogissa.
Lähetä materiaali osoitteella aimonyberg(at)gmail.com























Piirros: jiivee

Vaasa paloi. Uusi paikka Klemetsön niemi. Arkkitehti Setterberg. Laati uuden Vaasan kaavan. Kaava oli hieno. Se otti huomioon Uuden Vaasan vähäiset korkeuserot ja meren. Se jätti henkisen perinnön, jota jälkipolvet ovat huonosti ymmärtäneet ja toteuttaneet. Setterbergin Vaasa oli kompakti ja toimiva kaupunki. Alussa muutokset kaupunkikuvassa olivat vähäisiä. Myöhemmät sukupolvet ja autot ovat etäännyttäneet kaavoituksen ihmisen ehdoista auton ehdoiksi, vaikka autossa istuva ihminen on sardiini purkissa eikä osallistu katuelämään. Kävelevä ihminen on aktiivinen ja osallistuva.

Auto on kumminkin tosiasia, jota ei voitane sivuuttaa. Kas siinäpä ongelma, miten haitat minimoidaan. Kukapa sen osaisi sanoa? Tähän mennessä ei ole osattu.

Toiminnot ovat etääntyneet Kivihakaan ja muualle. Omaa autoa tarvitaan. Julkinen liikennehän ei pelaa. Kukapa nyt pyörällä viitsii sokokseen tai sitimarkettiin asti ajaa.

Kantakaupungista ovat monet liikkeet ja päivittäispalvelut kadonneet. Kantakaupunki näivettyy koko ajan ja jää ennenpitkää vanhojen ihmisten kaupunginosaksi, jossa on olemattomat palvelut. "Jotain tarttis tehrä". 

Yhdistyshän ehdotti taannoin, että asema ja matkakeskus siirrettäisiin Korsholmanpuistikon jatkeelle, jolloin rautatien yli johtava silta olisi tarpeeton. Rata Vaskiluotoon olisi hoidettavissa valoilla, silloin harvoin kun rataa käytetään. Kaupungin virkamiehet ja poliitikot eivät näy pääsevän irti pinttyneistä ajatuksista. Siirto ei liene mahdoton vieläkään.

Muitakin ehdotuksia on ollut, mutten niitä tämän enempää "paperille" pane. Sen sijaan muutamia ajatuksia yleiskaavan tavoitteista ja muusta.

Yleiskaavan pitäisi vahvistaa keskustan elinvoimaisuutta ja vetovoimaisuutta. Minä en viitsi kaivella yleiskaavasta annettua lausuntoamme. Latelen ulkomuistista. Mielestäni yleiskaavassa ei keskustaan kiinnitetty juuri mitään huomiota. Isoja marketteja ja Ikeaa yritettiin tunkea sinne tänne. Asuntoalue rakennusfirmojen toivomuksesta piirrettiin Vaskiluotoon. Aivan väärään suuntaan, kun kaupungin rakennetta ja toimintojen kasvusuuntia katsotaan. Vaskiluodon mahdollisuudet ovat ihmisten merellisten harrastusten ja toimintojen alueella. Onhan aivan varmaa, ettei kerrostalojen rakentaminen jää nykyisen yleiskaavan asemakaavatasoiseen plänttiin. Nälkä kasvaa syödessä. Ja kas kohta Niemeläntien vartta komistaa kerrostalojen vyöhyke. Ja voipi olla, että mennään syvemmällekin metsään. Siis koko hanke on menossa metsään. Paljon on parannettavaa, jotta yleiskaava parantaisi keskustan oloja ja tulevaisuutta.

Toisena tavoitteena on keskustan laajentaminen ja tiivistäminen. Tavoite on tärkeä ja kauaskantoinen. Kysymyksessä ei ole vain keskusta, vaan koko Vaasan, Mustasaaren ja muiden mahdollisten yhteistyökumppaneiden kehitys ja suunnat. On iso asia. Nykyäänhän kaikki puolustavat omia ahdasrajaisia reviirejään ja jopa yksilöiden etuja. Hyvän lopputuloksen aikaansaaminen näyttää olevan mahdotonta mutta välttämätöntä. Selkeä kasvusuunta on Vaasasta Mustasaareen päin. Jonkinlainen nauhakaupunki syntyy pakosta. Nauhakaupunki ja sen palvelut ja toiminnot ovat tasapuolisesti vaikeat ratkaista. Ainakin keskustelut pitäisi saada terveelle pohjalle.

Kolmas tavoite on keskustan viihtyvyyden ja omaleimaisuuden säilyttäminen. Viihtyvyys on kaduilla parveilevia ihmisiä, kauniita taloja, puistoja, kukkia, palvelu- ja harrastuspisteitä, kulttuuria ja muuta inhimillistä. Omaleimaisuutta on entisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden tasapainoinen kokonaisuus. En osaa sanoa antaako yleiskaava näihin sanoihin kaavallista sisältöä. Oman edun onkijoita on paljon ja heidän soidinmenoihinsa moni lankeaa. Vaskiluoto on tästä hyvä esimerkki.

Kolmannenkin tavoitteen saavuttaminen riippuu myös neljännestä tavoitteesta, joka on: kaupunkikuvan vaaliminen sekä toimiva auto- ja kevytliikenne. Kaupunkikuvaa vaalitaan parhaiten säilyttämällä ja vahvistamalle omaleimaisuutta. Toimivassa liikenteessä auto on ihmisiä palveleva väline, ei kahle. Vaasalaiseen kaupunkikuvaan eivät tietenkään kuulu taivaanraapijat, ylikorkeat talot. Nehän vievät mittakaavan vikasuuntaan. Setterberg tuskin tykkää. Enkä minäkään.

Tavoitteita auttaa, jos tiedostetaan selkeästi Vaasan ja ympäristön vahvuudet ja nykytilanne puutteineen ja ongelmineen. Vaasan vahvuuksia ja omaleimaisuutta ovat meri, saaristo, Ruotsi, Setterberg ja muut. Suurin puute ja ongelma on kyvyttömyys yhteistyöhön naapureitten kanssa ja naapureitten haluttomuus.

Vaasassa 18.12.2013 Aimon kirjoituksen siivittämänä jiivee

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Päivitetään yhdessä Rojektin sivuja!

    Rojektissa on kohteita jo melkoinen määrä. Aika ajoin pienempiä ja isompiakin päivityksiä kohde-esittelyihin on tehty ja saadaan varmast...