Tähän vielä kolmas peräkkäinen blogikirjoitus, jonka aihe on Vaskiluodosta.
Kuva: AN 19.9.2020.
Tältä näyttää vielä keskeneräinen pyörötietyömaa:
kun kerran töihin on ryhdytty,
niin tehdään se sitten hyvin.
Kuva: AN 26.4.2020.
Tältä näytti pyörätie vielä keväällä.
Ahdas ”kinttupolku” on ollut aina kovassa käytössä.
Vaskiluodon metsän läpi tehdään parhaillaan pyörätietä tulevaa työmatkaliikennettä varten Wärtsilän uudelle tutkimus- tuotekehitys- ja tuotantokeskukselle STH:lle.
Tulevan pyörätien linjaus on sama kuin aikaisempi kapeampi metsän läpi mennyt oikaisupolku /pyörätie.
Lehtitietojen mukaan samalla laitetaan maan alle vesi- ja paikoitellen myös viemäriputkia, katujen sähkölinjoja ja tietoliikennekaapeleita.
Niemeläntien ja Reininkadun kulmasta alkava pyörätie tehdään neljän metrin levyiseksi Kuulahdenkadulle asti. Asvaltointi on myös tulossa, ja jalankulkijoille ja pyöräilijöille tehdään omat kaistat. Kuulahdenkadulta Kaarlentielle väylä jatkuu pihakatuna, jossa saa ajaa myös autoilla. Tätä reittiä käytetään jatkossa mm. Vaskiluodon jalkapallokentälle. Kevyen liikenteen väylä toimii myös pelastustoimen varareittinä uuden Wärtsilän ja vanhan sokeritehtaan alueelle. Maanrakennusurakoitsijan eli MRP Risbergin mukaan asvaltoinnin osalta työt saadaan valmiiksi toivottavasti lokakuun loppuun mennessä. (Ilkka-Pohjalainen 16.9.2020).
Vaskiluodon teollisuusalueet, satamasta kaupunkiin päin olevat alueet ovat kokeneet viime aikoina suuria muutoksia. Liikenteen tuleva kasvu on selviö, ja sen vaikutukset tulevat näkymään jatkossa myös keskikaupungille asti.
Tein blogikirjoitussarjan muutama vuosi sitten Vaskiluodosta, kuvia ennen ja nyt, ja kaikenlaista taustatietoa, selvittääkseni omaa suhdettani tähän itselleni merkitykselliseen alueeseen.
Vaskiluoto mielessäin – kirjoitussarja, yhteensä 12
pitkää blogikirjoitusta vuoden 2016 ja 2017 aikana.
Jutut löytyvät tästä blogista hakusanalla Vaskiluoto mielessäin, tai vilkaise vaikka
vain tämä viimeisin kirjoitus.
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2017/06/vaskiluoto-mielessain-1212.html
Teksti ja kuvat: Aimo Nyberg
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti