Pelkät muistomerkit maastossa eivät riitä. Ainakaan yksin. Tämän päivän ihmiset eivät juurikaan katsele muistolaattoja, isojakaan muistomerkkejä. Ja jos vaikka joskus jotain nopeasti katsahtavat, eivät siitä kovin paljoa mieleensä paina.
Muistomerkit kun ovat mykkiä, ja usein tummiksi patinoituneita, aika usein myös hoitamattomien oloisia, jopa joiltain osin rikkoutuneitakin.
Tämän päivän kansalaiset kulkevat kiireellä eteenpäin ympäröivää maailmaa katselematta. Syitä on toki muitakin kuin alati pimpahteleva kännykkä. Uteliaisuus historiaan, menneiden aikojen tapahtumiin ei tunnu olevan ns. muodissa. Arki tässä ja nyt ja tulevaisuuden kysymykset tahtovat viedä ajattelumme ajan.
En sano, että kaikkien pitäisi olla kiinnostuneita esim. oman kotiseutunsa menneisyydestä, ainakaan perin pohjin. Jonkinlainen tuntemus uskoakseni voisi kuitenkin vähentää juurettomuuden tuntua, ja perinteiden ja aikaisempien sukupolvien tapojen ymmärtäminen ja arvostaminen saattaa myös tuoda meidän jokaisen elämään turvallisuuden tunnetta ja perspektiiviä tulevaan.
Eilen ajelimme vaimon kanssa Raippaluodon satamaan. Meri oli siellä vielä jäässä, ja lintujen bongaus ei siellä vielä onnistunut. Raippaluodon sillan kupeessa meri oli sen verran auki, että jotain jo sentään nähtiin. Ei kuitenkaan uiveloita, joita olimme lähteneet bongaamaan…
Raippaluodon satamassa katseeni kiinnittyi tähän muistomerkkiin. Tai oikeammin sen yksityiskohtaan – yhteen puuttuvaan kirjaimeen. Kiveen kiinnitetyistä kirjaimista on irronnut ja kadonnut B-kirjain.
Nykyajan digitaalisena aikana meillä on onneksi lähes aina mahdollisuus niin halutessamme etsiä ja löytää lisätietoja netistä!
Näin tässäkin tapauksessa. Tekstin ja kuvien lisäksi aiheesta sain lisäinfoa myös kuuntelemalla!
Kuva: AN 16.4.2023
Lainaus netistä
Replot hamn
Ett avsnitt av världsarvsområdet Kvarkens skärgårds audioguide.
På den här sidan kan du både lyssna på och läsa avsnittet, samt ta del av mera material.
https://storymaps.arcgis.com/stories/2b8ddcdf102d4bdeb6681e81608d712e
”I början av förra seklet kom även turbåtarna. Dessa lite större ångbåtar, och senare motorbåtar, kunde ta passagerare och varor till och från staden. Olika turbåtar började gå några turer i veckan från alla ögrupperna och kustbyarna i Kvarkens skärgård. Den här viktiga förbindelsen med resten av världen är värd sin egen minnessten, med texten: HÄRIFRÅN BEDREVS TURBÅTSTRAFIKEN REPLOT-VASA 1907-1948.”
Vaasan seudulla on paljon ihmeellistä katsottavaa, tutkittavaa.
Muistutan kaikkia taas myös tästä. Tämä blogi on avoin kaikkien kirjoituksille ja kuville!
Jaa Sinäkin kokemuksiasi meidän muidenkin iloksi!
Yhteydenotot
Sivuston ylläpitäjä
Aimo Nyberg
aimonyberg(at)gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti