keskiviikko 22. elokuuta 2018

Ensireaktio Wärtsilä uutiseen

Myönteinen.

Vaskiluotoon siirtyvä Wärtsilä voi saada aikaan muutoksen, joka voi toimia moottorina uusille yhteyksille alueellisesti ja globaalisti.

Vaasa ja Seinäjoki: Hannu K:n visiot kaksoiskaupungista, radanvarren kehityskäytävästä on syytä ottaa tosissaan. Myös Vaasan satamatie, Vaskiluodosta logistiikkakeskukseen, lentokentälle on todella tarpeen. Harkintaan tulee ottaa uusi sähköistetty ratayhteys satamasta Sundomin ja lentokentän kautta pääradalle. Uskoakseni se on tulevina vuosikymmeninä ehdottomasti tarpeellinen. Samalla voisi syntyä paikallisliikenteelle silmukkarata Sundominlahden ympäri.

Vaasa Uumaja: Joakim S:n visiot yhteistyöstä Ruotsin, lähinnä Uumajanseudun kanssa, sekä Norjan kanssa, Trondheimin/Mo i Ranan kautta koko globaaliin maailmaan, voivat olla piankin toteutumassa, ja nostavat näin Vaasan merkitystä sijainniltaan hyvin tärkeänä keskipisteenä Suomessa ja koko Pohjolassa.

Vaasan Cityn on pysyttävä ja kehityttävä elinvoimaisena, kaupungin sykkivänä sydämenä. Uudet kasvusuunnat syntyvät kohti sisämaata, radanvarrelle, ja toisaalta Vaskiluotoon, Sundomiin, ja saaristoon päin. Arvokasta keskusta-aluetta kutsutaan ”Vaasan vanhakaupunki” statuksella kenties jo muutaman vuosikymmenen päästä. Nykyistä Vanha Vaasa kaupunginosaa voitaneen silloin kutsua ”Alkuperäinen Vaasa” nimellä, ja aikaa ennen Vaasan kaupungin perustamista Korsholman / Chrysseborg-linnan ajaksi 1300 – luvulta lähtien.

Kotikaupungillamme Vaasalla on pitkä merkittävä historia. Osana Ruotsia, sen tärkeänä hallinnollisena ja sotilaallisena keskuksena vuosisatojen ajan. Ja 1800-luvulla aivan toisenlaisessa asemassa, kun Suomi siirtyi Venäjän komentoon. Silloin siis uuden imperiumin (Vladivostokista Vaskiluotoon) läntisimpänä vartiopaikkana (varuskunta, rautatie, satama, hallinnollien keskus).

Itsenäisessä Suomessa, sadan vuoden ajan jo, Vaasa on kohtuullisen hyvin pysynyt yhtenä maamme suurista kaupungeista. Ei ehkä asukasluvultaan, eikä vaikutusvallallakaan mitattuna, mutta oman arvonsa tuntevana ja taloudellisesti menestyvänä seutuna.

Vaasa on Suomen kartalla ”reunalla”, länsirannikolla, jonne tullaan, kun on jokin syy, harvemmin ihan pelkästä uteliaisuudesta. Tosin Visit Vaasa on viime vuosien markkinoinnissa onnistunut aina vaan paremmin ja paremmin. Hyvä näin.


Kuva: Paikkatietosivusto, muokkaus AN

Asukasyhdistykset tekevät työtä oman kotiseudun parhaaksi. Tässä ja nyt. Menneisyyttä arvostaen, antaen tunnusta edellisten sukupolvien aikaansaannoksille. Tulevaisuuteen uskoen, asukkaiden toiveita ja murheitakin kuunnellen.

Lähtökohtana on oman lähialueen asukkaiden näkökulmien esiintuominen ja etujen ajaminen. Yhden kaupunginosan osalta, kuten on omankin Vaasan kantakaupungin asukasyhdistyksemme säännöissä määritelty.

Suuremmista kokonaiskuvista linjat luodaan poliittisten päättäjien ja virkamiesten toimesta. Yhdyskuntasuunnittelu, kaavoitus asiat ovat aivan keskeisiä asioita, kun tehdään päätöksiä siitä, miten kokonaisuuksia ja sen osia kehitetään.

Tämä blogikirjoitus on allekirjoittaneen henkilökohtainen näkemys. Otamme asian esityslistalle 30.8. seuraavassa hallituksemme kokouksessa. Asukasyhdistyksemme on perustamisesta lähtien profiloitunut tinkimättömänä Vaskiluodon metsän ja myös nykyisen leirintäalueen puolustajana.

Wärtsilän ja kaupungin suunnitelmista kuullaan varmasti lisää tulevina viikkoina.

Aimo Nyberg
VKA ry:n pj.
monyberg(at)gmail.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Päivitetään yhdessä Rojektin sivuja!

    Rojektissa on kohteita jo melkoinen määrä. Aika ajoin pienempiä ja isompiakin päivityksiä kohde-esittelyihin on tehty ja saadaan varmast...