Tämän viikonlopun uusinta:
perjantai 31. maaliskuuta 2017
ISÄNMAA VAARASSA
Pohjalaisen toimittaja Jukka Porola kuvailee
ansiokkaaksi aamun lehdessä (31.3.2017) Vaasan Höyrymyllyn siilojen
rakentamisvaiheita, ja erityisesti kiistaa rakennuspaikasta Karl Hedmanin
rantaan rakentaman museon välittömässä läheisyydessä.
Maininnan olisi ansainnut myös tämä: Marianpuisto on myös Karl ja Elin
Hedmanin muistoalue; uusklassisen museorakennukseen on sen länsipäätyyn
muurattu seinään uurnahauta Karl ja Elin Hedmanille. Komea kiviportaikko, ja
Marianpuiston muuri ovat osa kokonaisuutta. Ja mikä on kaikkein oleellisinta:
uurnahaudan yläpuolella on korkea ikkuna, jossa on valtavan hieno lasimaalaus. Isänmaa
-niminen lasitaideteos, jota yleensä katsotaan rakennuksen sisäpuolelta. Harva
varmaankaan Pohjanmaanmuseon Muistohallissa lasimaalausta katsellessaan
paikallistaa ikkunan ulkoapäin.
Juuri tämän Isänmaa -lasimaalauksen valon saamisesta on käsittääkseni ollut
kyse, kun iltapäiväauringon valoa museorakennuksen ja rannan välissä on haluttu
suojella ja puolustaa.
Myös tänään.
Tämän päivän taiteilijapiireihin jollain tavalla kuuluvana, ja myös
asukasyhdistyksemme puheenjohtajana, tämä tapaus kiinnostaa minua.
Lainaus Pohjalaisesta, tekstin lopusta
JUKKA POROLA
” Taiteilijapiirien huoli on entistäkin ajankohtaisempi nyt.
Pohjanmaan museo ja sen näyttelytilat uhkaavat jäädä vielä pimeämpään varjoon,
jos siilojen räjäyttämisen jälkeen museon taakse rantaan nousee 13-kerroksinen
talo. Uusi rakennus olisi betonisiilojakin enemmän Karl Hedmanin rakennuttaman
uusklassisen museorakennuksen ja iltapäiväauringon välissä.
No, eiväthän taideteokset valosta pidä”
Lainaus päätyy
Viljasiilojen purkamisesta ei ole enää puhuttu
pelkästään betonitornien kaatamisena. Monien mielestä rumien, ja aikoinaan
väärään paikkaan (Museokadun päälle) tehtyjen siilojen aika on ohi. Kaupunki on
kuitenkin ilmoittanut, ettei pelkkää purkua voida taloudellisista syistä tehdä,
vaan tilalle on annettava tehdä uudisrakennus. Eli rakennuttajan ja kaupungin
on päästävä voitolle. Suunnitteilla on ilmeisesti 13-kerroksinen korkea
kerrostalo hyvin pienelle tontille.
Kuva: AN, 25.5.2014. Teos ei ole ihan kokonaan kuvassa
Isänmaa, lasimaalaus, Pohjanmaanmuseon Muistohallin ikkuna, Henry Ericsson
1930
Käsittääkseni tämä teos on saamassa Suomen 100-v. juhlavuoden kunniaksi asiaan
kuuluvan restauroinnin. En haluaisi uskoa, että juuri nyt haluttaisin tehdä
kenenkään toimesta päätöksiä, joilla koko Suomen perustavanlaatuisia
kulttuuriarvoja langetettaisiin varjojen alle.
Pohjanmaanmuseo kunnallistettiin vuonna 1990. Minkälaisia sopimuksia silloin on tehty, en tiedä. Tosi asia on, että kaupunki sai vastuulleen myös puistoalueen, ja siinä olevan yksityisen hauta-alueen.
Nyt vaaleissa valittavilla päättäjillämme on suuri vastuu, kun arvioivat onko juuri tähän kohtaan mahdollista rakentaa kerrostaloa vaadittavine parkkipaikkoineen.
Oma mielipiteeni on, että muistopuiston pitäisi olla
"rakennuksista vapaata aluetta".
Yksi mahdollisuus mielestäni voisi olla sellainen, että siilot poistetaan,
puisto palautetaan, ja purku-urakka sisällytetään jonnekin muualle annettavaan
rakennusoikeuteen.
Aimo Nyberg
Kuvataiteen lehtori, eläkkeellä
VKA ry:n puheenjohtaja
Jälkikirjoitus 23.7.2022
Isänmaa-lasimaalauksen konservointi on vihdoin aloitettu. Teos otetaan alas, ja dokumentoidaan asiaan kuuluvalla tavalla.
Tämän jälkeen vieressä oleva betoninen viljasiilo voitaneen purkaa.
Uudisrakennuksen toteutus myös käynnistynee jossain vaiheessa.
AN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti