maanantai 1. maaliskuuta 2021

VANHAN VAASAN MAJAKKAKIVI

 

Tämä blogikirjoitus on osa Vaasan muinaismuistomerkit -kirjoitussarjaa (1/12)

Vanhan Vaasan majakkakivi, fyrsten on siirtokivilohkare, jonka voi edelleen löytää, jos uteliaisuutta tähän etsijällä on. Näin talviaikaan tarvitaan toki myös tarmoa tarpoa läpi lumisen maiseman.  
 
Tämä Vaasan muinaismuistomerkkeihin kuuluva kohde luokitellaan kiinteäksi muinaisjäännökseksi. Sen tyyppiluokitus on kulkuväylät ja merimerkit. Ajoitusluokitus on historiallinen.

Tässä alla olevassa kuvassa (lainaus: Museoviraston PALVELUIKKUNA -sivusto) on punaisilla palloilla esitetty useampikin muinaismuistomerkkikohde nykyisen Vanhan Vaasan ja Vanhasatama alueella. Majakkakivi on kuvan keskellä, vihreän vinoviivoituksen kärjessä, Vanhan Vaasan kanavan mutkassa.

 

Kuva- ja tekstilainaus Museoviraston sivustolta:

”Vanhan Vaasan sataman alueella, kanavan suulla sijaitsee ns. Fyrsten, jossa on pidetty merkkitulia laivoja varten.”

 Kuva: AN, 5.2.2021

 

 Kuva: AN, 21.2.2021

 

 

Kuva: AN, 5.2.2021 Vanhan Vaasan kanaali

 

Aikoinaan Korsholman linnoituksella ja 1600-luvun alkupuolelta alkaen Vaasan kaupungilla  oli erinomaisen hyvä sijainti. Maankohoaminen vuosisatojen kuluessa pakotti siirtämään kaupungin pois kapenevan kanaalin varrelta nykyiselle sijaintipaikalleen. Kun Vaasa (nykyinen Vanha Vaasa) paloi lähes kokonaan v. 1852 oli selvää, että kaupunki ja satama pitää siirtää uuteen paikkaan takaisin meren äärelle. Nykyinen Vaasan kaupunki alkoi kasvaa 1800-luvun lopulla Klemetsönniemelle, Palosaarelle ja Vaskiluotoon.

 

 

Kuva- ja tekstilainaus Museoviraston sivustolta

”Vanhan Vaasan kaupunkialue rajautui lännessä salmeen, jonka ranta ulottui 1650-luvun puolivälissä nykyisen Läntisen Pitkänkadun ja Kauppiaankadun väliin. Maankohoamisen vuoksi salmi umpeutui nopeasti ja sen ranta vetäytyi kauemmas kaupungista. 1600-luvun puolivälissä salmi oli kaupungin kohdalla noin 390 metrin levyinen, vuonna 1702 enää 222 metrin ja vuonna 1710 vain 60 metriä levyinen. Kuljetusten helpottamiseksi suunniteltiin 1660-luvun alussa kolmen kanavan kaivamista kaupungin tonteilta salmeen. Suunnitellut kolme kanavaa saatiin valmiiksi 1670-luvun alkuun mennessä, ja neljäs kanava valmistui vuosisadan vaihteeseen mennessä. Vuoden 1750 Jonas Cajanuksen kartassa kanavia on ollut yhteensä viisi. Kanavia ei esiinny enää 1700-luvun lopun ja 1800-luvun alun kartoissa. Ilmeisesti ne ovat jääneet pois käytöstä ja täytetty.”

”Nykyisin (teksti vuodelta 2008) entisestä kaupungin salmesta on jäljellä enää vain noin 8 metriä leveä kanaali, joka alkaa Eteläiseltä Kaupunginselältä ja jatkuu aina Korsholman linnanvalleille asti. Nykytilassa kanaalin ylittävät Torikatu sekä sen molemmin puolin tehdyt kaksi kaukolämpöputkea ja Vaasan moottoritie liittymineen.”

Lainaus päättyy

 


Kuva: AN



Hyvät ystävät!

Tätä Vaasan patsas/muistomerkki/muinaismuistomerkki - hanketta voit seurata myös facebookissa!

Halutessasi voit olla mukana tietojen etsimisessä, täydentämisessä, ja voit auttaa myös uusien valokuvien ottamisessa tai vanhojen kuvien löytämisessä. Kaikenlainen jakaminen on tätä päivää!
Kommentoi / aloita, osallistu keskusteluun aiheesta Vanhan Vaasan majakkakivi

TÄÄLLÄ

Tutustu ja seuraa, - saa myös mielellään tykätä tätä koko hankkeen sivustoa!
https://www.facebook.com/rojektixon/

Teksti ja kuvat: Aimo Nyberg
Rojekti X=:n inspiraattori, eläkkeellä oleva kuvisope
aimonyberg(at)gmail.com

 

Tämän blogikirjoituksen lähteinä on käytetty:

Tutkimukset: Päivi Hakanpää inventointi 2007

Vaasan historia, osat 1 ja 2

Nettisivu:

www.kyppi.fi/palveluikkuna/mjreki/read/asp/r_kohde_list.aspx 

 

Tätä blogikirjoitusta on päivitetty viimeksi 31.3.2021

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Patsasprojekti on ja pysyy osana sivustoa

  LUETTELO JA LINKKILISTA VAASAN PATSAITA, MUISTOMERKKEJÄ JA MUISTOLAATTOJA     Sivusto Rojekti X = löytyy netistä osoitteesta htt...