sunnuntai 18. lokakuuta 2020

Jospa Vaasan satamatie vihdoin etenisi?

 

Kun aloitin Vaasan kantakaupungin asukasyhdistys VKA ry:n pj:nä vuonna 2009 puhuttiin jo Vaasan satamatiestä ratkaisuna keskikaupungin läpi kulkevan etenkin raskaan liikenteen tuomiin ongelmiin.

Kun vuonna 2018 jäin pois pj:n hommista sama asia oli edelleen asukasyhdistyksemme yksi tärkeimmistä kysymyksistä, jonka ratkaisemiseen yhdistyksemme halusi vaikuttaa.

Eteneekö Vaasan ”kehätie” nyt, kun Wärtsilä muuttaa Vaskiluotoon, ja sataman kehitys näyttää valoisalta?

Yhdistyksellämme on vuosien takaa yksi annettu jäsenkokouksen kannanotto Satamatien linjauksesta. Silloin vaihtoehtoja oli vielä 5 (hyvä, että niitä kaikkia on selvitetty). Yhdistys puolsi silloin Vikbyn vaihtoehtoa, tien tekemistä Vaskiluodosta pääteille ja lentokentälle / logistiikkakeskukseen maitse, eikä Eteläisen kaupunginselän yli.

Jossain vaiheessa yhdistyksemme ottanee kantaa uudelleen, viimeisimpiin jäljellä jääneisiin vaihtoehtoihin.

 

Mitä mieltä Sinä olet?

Tämä kaupunkiblogi Vaasaennenjanyt on avoin kaikille mielipiteille. Jokainen halukas saa kirjoituksensa julkaistua, kun toimittaa tekstin ja mahdolliset kuvat tämän blogin ylläpitäjälle, eli allekirjoittaneelle. Omalla nimellä mielellään, mutta poikkeustapauksessa myös nimimerkillä.

Kaikki Vaasan liittyvät aiheet ovat aina tervetulleita. Tämän inspiraation toiveena on saada mielipiteitä aiheesta: Vaasan satamatie.

Erilaiset näkökannat, joita myös perustellaan ovat mielestäni aina todella tarpeen. Henkilökohtaiset mielipiteet, niiden esiin tuominen on kansalaisvaikuttamista, jolla vahvistetaan meidän jokaisen luottamusta siihen, että yhteisiin asioihin voi vaikuttaa. Tällä tavalla lujitetaan samalla myös edustuksellisen demokratiamme toimimista.

 

Omat näkökulmani Vaasan satamatiehen puoltavat edelleen Vikbyn vaihtoehtoa.

-          hinta: perustie maalla on taatusti edullisempi kuin pitkähkö silta, plus tarvittava jalankulkijoiden ylikulkusilta ainakin täällä kaupungin puoleisella rannalla (samantapainen kuin on tehty Onkilahden pohjukkaan), sekä suuret ympyräliittymät Emännänlahden kohdilla.

-          maisema: linjaus maalla menee toki muutaman maanviljelijän peltojen yli, mutta tämä on normaalimpaa, kuin ruovikoituvan umpeen kasvavan merenlahden yli tehtävä ”maisemasilta”.

-          luonto- ym. arvot: mihin tahansa rakennetaan uutta, ovat erilaiset maisemaan-, lajien monimuotoisuuteen-, kulttuurihistoriaan liittyvät suojeluasiat huomioitava.

Tämä tiehanke, jolla merkittävä osa Vaasan keskustan läpiajoliikennettä siirretään jotain muuta kautta kulkevaksi, on valtakunnallinen tiehanke (ja jopa Eurooppa tien osa). Eikä siis Vaasan päättäjien päätettävissä oleva asia. Vaasan ja Mustasaaren kyky löytää molempia hyödyttäviä näkökulmia edesauttaa hankkeen eteenpäinmenoa. Satamatien toteutumin on joka tapauksessa vielä kaukana tulevaisuudessa.

Katsellaan toiveikkaana eteenpäin, ja seurataan uutisointia mitä tuleman pitää.




Kuvat: AN, 15.10.2020.

Maankohoamisen ja Laihianjoen tuoman maa-aineksen seurauksena Sundominlahti mataloituu kovaa vauhtia.

 

Lisää tietoa kannattaa etsiä mm. Vaasan kaupungin kaavoituksen sivuilta.

Jos aikaisemmat tämän blogin kirjoitukset aiheesta jaksavat sinua kiinnostaa, niin lue täältä

http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/search?q=satamatie 


Aimo Nyberg

aimonyberg(at)gmail.com

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Päivitetään yhdessä Rojektin sivuja!

    Rojektissa on kohteita jo melkoinen määrä. Aika ajoin pienempiä ja isompiakin päivityksiä kohde-esittelyihin on tehty ja saadaan varmast...