Kun aloitin Vaasan kantakaupungin asukasyhdistys VKA ry:n
pj:nä vuonna 2009 puhuttiin jo Vaasan satamatiestä ratkaisuna keskikaupungin
läpi kulkevan etenkin raskaan liikenteen tuomiin ongelmiin.
Kun vuonna 2018 jäin pois pj:n hommista sama asia oli
edelleen asukasyhdistyksemme yksi tärkeimmistä kysymyksistä, jonka
ratkaisemiseen yhdistyksemme halusi vaikuttaa.
Eteneekö Vaasan ”kehätie” nyt, kun Wärtsilä muuttaa Vaskiluotoon,
ja sataman kehitys näyttää valoisalta?
Yhdistyksellämme on vuosien takaa yksi annettu
jäsenkokouksen kannanotto Satamatien linjauksesta. Silloin vaihtoehtoja oli vielä
5 (hyvä, että niitä kaikkia on selvitetty). Yhdistys puolsi silloin Vikbyn
vaihtoehtoa, tien tekemistä Vaskiluodosta pääteille ja lentokentälle /
logistiikkakeskukseen maitse, eikä Eteläisen kaupunginselän yli.
Jossain vaiheessa yhdistyksemme ottanee kantaa uudelleen, viimeisimpiin
jäljellä jääneisiin vaihtoehtoihin.
Mitä mieltä Sinä olet?
Tämä kaupunkiblogi Vaasaennenjanyt on avoin kaikille
mielipiteille. Jokainen halukas saa kirjoituksensa julkaistua, kun toimittaa
tekstin ja mahdolliset kuvat tämän blogin ylläpitäjälle, eli
allekirjoittaneelle. Omalla nimellä mielellään, mutta poikkeustapauksessa myös
nimimerkillä.
Kaikki Vaasan liittyvät aiheet ovat aina tervetulleita. Tämän
inspiraation toiveena on saada mielipiteitä aiheesta: Vaasan satamatie.
Erilaiset näkökannat, joita myös perustellaan ovat mielestäni
aina todella tarpeen. Henkilökohtaiset mielipiteet, niiden esiin tuominen on kansalaisvaikuttamista,
jolla vahvistetaan meidän jokaisen luottamusta siihen, että yhteisiin asioihin voi
vaikuttaa. Tällä tavalla lujitetaan samalla myös edustuksellisen demokratiamme toimimista.
Omat näkökulmani Vaasan satamatiehen puoltavat edelleen
Vikbyn vaihtoehtoa.
-
hinta: perustie maalla on taatusti
edullisempi kuin pitkähkö silta, plus tarvittava jalankulkijoiden ylikulkusilta
ainakin täällä kaupungin puoleisella rannalla (samantapainen kuin on tehty Onkilahden
pohjukkaan), sekä suuret ympyräliittymät Emännänlahden kohdilla.
-
maisema: linjaus maalla menee toki
muutaman maanviljelijän peltojen yli, mutta tämä on normaalimpaa, kuin ruovikoituvan
umpeen kasvavan merenlahden yli tehtävä ”maisemasilta”.
-
luonto- ym. arvot: mihin tahansa
rakennetaan uutta, ovat erilaiset maisemaan-, lajien monimuotoisuuteen-, kulttuurihistoriaan
liittyvät suojeluasiat huomioitava.
Tämä tiehanke, jolla merkittävä osa Vaasan keskustan
läpiajoliikennettä siirretään jotain muuta kautta kulkevaksi, on
valtakunnallinen tiehanke (ja jopa Eurooppa tien osa). Eikä siis Vaasan päättäjien
päätettävissä oleva asia. Vaasan ja Mustasaaren kyky löytää molempia
hyödyttäviä näkökulmia edesauttaa hankkeen eteenpäinmenoa. Satamatien toteutumin
on joka tapauksessa vielä kaukana tulevaisuudessa.
Katsellaan toiveikkaana eteenpäin, ja seurataan uutisointia
mitä tuleman pitää.
Kuvat: AN, 15.10.2020.
Maankohoamisen ja Laihianjoen tuoman maa-aineksen seurauksena
Sundominlahti mataloituu kovaa vauhtia.
Lisää tietoa kannattaa etsiä mm. Vaasan kaupungin kaavoituksen
sivuilta.
Jos aikaisemmat tämän blogin kirjoitukset aiheesta jaksavat sinua kiinnostaa, niin lue täältä
Aimo Nyberg
aimonyberg(at)gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti