Nämä kaksi näyttelyä herättävät minussa uteliaisuuden – pitää mennä katsomaan!
1. Pohjanmaan museossa
Elina Försti: Riihi Tarvolasta, 2021–2022. Kuva: Pasi Puskala
2. Makers’ Galleryssä
Kuvalainaus Makers´ Gallerian fb-sivulta
1. Kymmenen pohjalaista taiteilijaa pohtii sisäistä ja ulkoista maisemaa
Lainaus Vaasan kaupungin sivuilta
Julkaistu: 28.4.2023
Pohjanmaan museossa 28.4.–10.9.2023 esillä oleva näyttely KONTAKTi – Maiseman muisti juhlistaa Pohjalaista Taiteilijaliittoa ja Vaasan Taiteilijaseuraa, jotka täyttävät yhteensä 150 vuotta. Näyttely nostaa esille kymmenen alueen taiteilijaa, jotka on valittu avoimen haun kautta.
Näyttely KONTAKTi – Maiseman muisti punoo sisällöllisesti yhteen ajatuksia sisäisen ja ulkoisen maiseman yhtymäkohdista.
Näyttelyssä maisema on jatkumo, joka rakentuu sisäisten ja ulkoisten kokemusten kerrostumina. Ympäröivä maisema muuttuu osaksi sisäistä maisemaamme. Paikallismaisemaan yhdistyvät alati muuttuvat maisemat ja muisti. Se elää ja mukautuu aktiivisesti osaksi uusia maisemia, ja palauttaa meidät juurillemme.
Näyttelykokonaisuus rakentuu maalauksista, veistoksista, valokuvista- ja videotaiteesta sekä grafiikasta. Myös tapahtumapohjainen ja poikkitaiteellinen lähestymistapa on mukana näyttelyssä.
Näyttelyyn on valittu kymmenen Pohjalaisen Taiteilijaliiton ja Vaasan Taiteilijaseuran jäsentaiteilijaa avoimen haun kautta. He ovat Björn Aho, Svetlana Bogatcheva, Alexandra Sandbäck, Mia Damberg, Petri Hildén, Seppo Kari, Marcus Lerviks, Elina Försti, Sylvia Javén ja Tiina Laasonen.
jatkuu…
2. Makers’ Gallery
Torstaina 4. toukokuuta KLO 18.00–20.00
AVAJAISET: SHOJI KATO: STAGING AREA – Not Just for Thousands of Cranes
Makers’ Gallery Kirkkopuistikko 18, 65100 Vaasa
Lainaus
Makers’ Galleryn näyttelykauden päättää japanilaisen Shoji Katon installaatio Staging Area (Not Just for Thousands of Cranes).
Shoji Kato on asunut ja työskennellyt Suomessa vuodesta 2005. Näyttelyn kuraattorina on IHME Helsinki - nykytaidefestivaalin toiminnanjohtaja ja kuraattori Paula Toppila.
Näyttely sai alkunsa taiteilijan vierailtua Söderfjärdenin meteoritörmäysalueella.
Installaatio Staging Area – Not Just for Thousands of Cranes (2022–2023) koostuu veistoksellisista asetelmista sekä paikkasidonnaisista materiaaleista, valokuvista, ja historiallisiin tapahtumiin perustuvan fiktiivisen näytelmän pirstaleisesta käsikirjoituksesta. Yhdessä galleriatilan kanssa nämä elementit muodostavat kokonaisuuden, jossa Södertfjärden voidaan kuvitella siirtymäpaikaksi, poeettiseksi näyttämöksi, jonne orgaaninen ja epäorgaaninen, niin ihmiset kuin eläimet, kannattajat ja vastustajat, niukkuus ja pyhyys, sattuma ja selviytymistahto saapuvat eri suunnista ja eri aikoina – ja jossa ne valmistautuvat matkojensa jatkamiseen.
Kietoutuvatko ne jotenkin yhteen, palaavatko ne takaisin?
...
Tähän loppuun kuvituskuva, joka ei liity suoraan kumpaankaan näyttelyyn. Söderfjärden ja kurjet kuuluvat aika monen vaasalaisen sielunmaisemaan.
Aineiston koonti ja jako: Aimo Nyberg
Kuvisope, eläkkeellä
Lehdistötiedote
Staging Area (Not Just for Thousands of Cranes)
by Shoji Kato at Makers’ Gallery, Vaasa
May 2023
Every autumn, thousands of cranes make a mass visit to the vast flat landscape of Söderfjärden. This stagingarea – a stopping place – for the migrating birds is an agricultural field which was once underwater. Due tothe post-glacial rebound, the depth of the bay that used to cover this field slowly became shallower andfishing became less practical; in the late 18th century, the villagers made their first attempt to regulate thewater level with a dam so that it would keep more of the land dry. The efforts of generations to reclaim dryland involved both cooperation and conflict. People dug ditches with hand tools and finally, in the 1920s, setup a pump station for turning the wetland into a golden land that can now yield a vast harvest.
In the late 1970s, an article in the Geological Survey of Finland, ‘On the Geology of the Circular Depressionat Söderfjärden, Western Finland’, reported an extensive geological investigation into Söderfjärden. Becausethe geologists found tuffaceous breccia boulders and Early Cambrian sediments, they mentioned thepossibility, for the first time, that Söderfjärden might be a post-impact site of a meteorite impact. Later on,in1984, this was found to be true by one of the geologists involved in the article who estimated that the craterwas formed at least 520 million years ago. At that time Finland – part of the Fennoscandian continentallandmass – was in the southern hemisphere, before being transported to its current position by platetectonics.
This exhibition will feature an installation work, Staging Area (Not Just for Thousands of Cranes) (2022–2023). This work consists of sculptural arrangements of place-specific materials, photographic images and afragmented script for a fictional play (based on historical events). Together in the gallery space, they sustain aplace in which to imagine Söderfjärden as a moving place – a poetic staging area to which organic andinorganic, humans and animals, supporters and opponents, scantiness and sacredness, chance and the will tosurvive all come from different directions and times, and in which they prepare for the continuation of theirjourneys. Will they somehow return to this juncture?
This exhibition is supported by:
TAIKE (Arts Promotion Center Finland), SKR (Finnish Cultural Foundation) and Makers' Gallery
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti