Kuva 1: Karttaliite kirjasta VAASA 1852 -1952, Vaasan aikakirjoista ja vaasalaisten vaiheista sadan vuoden ajalta, kirjoittanut Victor Hoving, Otava 1956. (Kirjan karttakuvan laatu valitettavan heikko)
Kuva on osarajaus Vaasan kaupungin asemakaavasta vuodelta 1945, joka on kaupungingeodeetti J. Weckströmin kasialaa.
- Vaskiluotoon oli tuolloin jo rautatieyhteys tiepenkereineen, mutta ei nykyisiä siltoja, siis ei siltaa Vaasanpuistikolta Vaskiluotoon, eikä Vaskiluodosta Sundomin suuntaan.
- Ranta-alueet Vaskiluodossa, samoin myös Haukilampi, ovat selvästi erilaisia kuin tänään, johtuen maankohoamisilmiöstä.
- Satama-alue ratoineen on ollut jo tuolloin selkeästi saaren tärkeintä aluetta.
- Sokeritehtaan alue asuntoineen on kaavaan merkitty
Kuva 2. Nettikuva. Vaskiluodon sillalla on venäläisiä sotilaita lakon aikana 1905. Kuvasta minulla ei ole enempää tietoa. Jos joltain löytyy jotain, niin olisi kiva saada täydentää tätä kuvaa. Kuva lienee yksi vanhimmista ko. paikkaa esittävistä valokuvista?
On hyvä muistaa, että Vaasaan ja Vaskiluotoon saatiin rautatie jo 1800-luvun lopulla. Rataosa valmistui vuonna 1883 osana vanhaa Vaasan rataa Tampereelta Haapamäenkautta Vaasaan. Vaasan asemalta rataa jatkettiin Vaskiluodon ulkosatamaan vuonna 1900. Lähde Wikipedia.
Voi hyvin arvailla, että ehkä tärkeimpänä perusteluna rautatien rakentamiselle Vaasaan asti oli Venäjän imperiumin sotilaspoliittinen tarve saada koko valtakunta Vladivostokista Vaskiluotoon, idästä länteen, yhtenäisen rataverkon piiriin.
Kuva 3. Nettikuva. Tämänkään kuvan ajankohtaa en tiedä. Näyttäisi siltä, että kuvan kuorma-auto odottaa, että jonkinlainen nostosilta lasketaan taas paikoilleen ohi ajaneen laivan jälkeen? Laivojen piti silloin vielä päästä kulkemaan Eteläiseltä kaupunginselältä Pohjoiselle kaupunginselälle, ja edelleen kauemmaskin maailmalle.
Kuva 5. AN. 27.1.2016. Vaskiluodon silta. Tässä ollaan matkalla Vaskiluotoon päin
Vaasan Vaskiluoto on Pohjoisen Kaupunginselän erottama saari noin puolen kilometrin päässä kaupungin ydinkeskustasta. Tänä päivänä saareen voi ajaa komeaa, viisi vuotta sitten, vuonna 2013 saneerattua leveää ja erikoiskuljetuksetkin kantavaa siltaa pitkin.
Lue lisää Vaskiluodon historiasta, blogikirjoitus
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2016/07/vaskiluoto-mielessain-112.html
Koko kahdentoista blogikirjoituksen sarja Vaskiluodosta löytyy tätä kautta http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2018/11/vaskiluoto-vuorossa-nyt.html
Vaskiluoto on ajankohtainen myös nyt
Vaskiluodon osayleiskaava 2040 on lähtenyt liikkeelle kaupunkisuunnittelussa.
Mielipiteitä OAS, osallistumis- ja arviointivaiheeseen voi kaavoitukselle toimittaa 7.12. 2018 mennessä.
Asiasta enemmän kaupungin sivuilla.
Katso lisää Vaasan kaupungin kaavoituksen sivuilta
https://www.vaasa.fi/kaavoitus
Blogikirjoituksen koonti: Aimo Nyberg
aimonyberg(at)gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti