Ihan täysin varmaa faktaa ei ilmeisesti ole sekään tieto, joka on laattaan laitettu kolmella kielellä. Laatan tekstin mukaan tullituvan olisi piirtänyt itse C.L. Engel. Rakennus on tyyliltään uusklassista empiretyyliä, jonka yksi tunnetuimpia edustajia Suomessa oli Carl Ludvig Engel. Myös rakennuksen ikä, aikakausi viittaa ilmeisen selvästi Engeliin, mutta dokumentteja ei taida löytyä enää mistään? Ts. tämä moneen kertaan eri puolille Vaasaa siirretty rakennus on alun perin voinut olla myös vain ihan tavallinen, ajantyyliin tehty venäläisten sotilaiden käyttöön valmistettu vartio- tai muu käyttörakennus.
Tällä paikalla on aikoinaan ollut Vaasan eteläinen tulliportti. Tätä kyseessä olevaa rakennusta, tupaa ei tällä paikalla kuitenkaan vielä silloin ollut.
Nykyisellä paikallaan olevan tullituvan takana on mielenkiintoinen alue, Yxgärde, joka on osittain rappeutunut puutarha 1900-luvun alusta. siellä on runsaasti ruusulajeja, erilaisia vuokkoja, kiurunkannuksia, kellokasveja ym. ja on etenkin alkukesästä erinomainen tutustumiskohde luonnosta, etenkin kasveista kiinnostuneille.
ETELÄINEN TULLITUPA, muistolaatta
Osoite: Vanha Vaasa, tie n:o 717, Kauppiaankadun päässä.
Muistolaatassa on teksti:
ETELÄINEN TULLITUPA
RAKENNETTU N. 1820
ARKKITEHTI: C.J.ENGEL
SÖDRA TULLHUSET
BYGG: C:A 1820
ARKITEKT: C.J.ENGEL
THE SOUTHERN TULLHOUSE
BUILT ABOUT 1820
ARCHITECT: C.J.ENGEL
Perehdy asiaan lisää katsomalla vaasalaisia.infon tuottama video
Kadonnutta Vaasaa etsimässä, osa 15 Tulli
Kertoja: Pentti Suksi, kuvaaja: Kari Lajunen
https://www.youtube.com/watch?v=1fF6_xx5Prw
Lue lisää Wikipediasta: arkkitehti Carl Ludvig Engel
https://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_Ludvig_Engel
Lisää faktaa alueesta täältä
https://www.kulturosterbotten.fi/om-kulturoesterbotten/materialbank/narhistoria/50-infopaket-om-korsholms-kungsgard-dagen-campus-kunsgsgarden/file
Södra tullhuset
Stadens södra tullhus var ursprungligen placerat precis nedanför vallarna. Det var en del av stadens ”staket”, det vill säga tullmur. Ett tre meter högt staket skulle enligt lag omge alla städer (i dåtidens Vasa gick det längs Staketgatorna). I Vasa hade man fyra portar i staketet, en i varje väderstreck. Vid södra tullhuset låg följaktligen södra tullporten. Vid tullhusen var man tvungen att betala skatt för alla varor som transporterades in till och ut ur staden och dessutom var det förbjudet att bedriva handel på landsbygden. Det här systemet kallades ”lilla tullen” och var i kraft 1622–1809.
Då lilla tullen slopades togs tullstugorna i bruk av armén. År 1828 byttes de gamla tullstugorna ut. Dagens ”södra tullhus” planerades av arkitekt C. L. Engel 1820. Efter stadens brand 1852 flyttades det till ändan av Kyrkoesplanaden i den nya staden, där man var tvungen att betala broavgift för att få använda Brändö bro. Senare fungerade huset som bårhus vid Klementsö frihem. Tullhuset flyttades tillbaka till Gamla Vasa någon gång efter 1935 för att fungera som regnskydd vid busshållplatsen och återgå till sin historiska kontext.
Kuva: AN
Vaivaistalosta Tammikartanoon 1886-2004 sivulla 102 ja 103 seuraavasti:
HUOM! OBS!
Hyvät ystävät!
Tätä Vaasan patsas/muistomerkki - hanketta voit seurata myös facebookissa!
Halutessasi voit olla mukana tietojen etsimisessä, täydentämisessä, ja voit auttaa myös uusien kuvien ottamisessa, vanhojen löytämisessä.
Kaikenlainen jakaminen on tätä päivää!
Kommentoi / aloita, osallistu keskusteluun aiheesta Eteläinen tullitupa netissä osoitteessa
Suora linkki
Tutstu, peukuta, seuraa rojektia!
https://www.facebook.com/rojektixon/
Teksti ja kuvat: Aimo Nyberg
Rojekti X=:n inspiraattori, eläkkeellä oleva kuvisope
aimonyberg(at)gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti