torstai 1. toukokuuta 2014

Tarkennus

On totta, että VKA ry ICV rf (Vaasan kantakaupungin asukasyhdistys) on kannanotoissaan ja lehtikirjoituksissa

- moittinut raskaan rekkaliikenteen läpiajoa Vaasan keskustassa

- puolustanut Vaskiluodon metsää, nykyistä leirintäaluetta ja muuta vapaa-ajan ja virkistystoimintaa Vaskiluodon kaupunginpuoleisessa osassa

- vaatinut Vaskiluodon sataman toimintaedellytysten parantamista

- puoltanut myös uusia ympäristöystävällisiä teollisuushankkeita satama-alueen läheisyydessä

mutta sellaista kantaa, mielipidettä emme ole hallituksessamme, eikä kevät- ja syyskokouksissa hyväksyneet, jossa todettaisiin Vaasan satamaan menevän rautatien olevan tarpeeton!

Korostan, että satamaan menevä rautatie on itsestään selvä osa satamaa. Voiko olla elinvoimaista satamaa, jos sinne ei ole rautatieyhteyttä?

Koska yhdistyksellämme ei ole tästä asiasta, ainakaan vielä yhdessä sovittua kannanottoa, niin seuraavat mietteet ovat allekirjoittaneen henkilökohtaisia mielipiteitä.

Yhdistyksenä meidän on mahdollista ottaa asiaan kantaa seuraavan kerran kevätkokouksessamme 15.5.2014.

Mielestäni Liikenneviraston käynnistämät selvitykset kahden rataosuuden osalta, eli Vaasa - Vaskiluoto radan, ja Suupohjan radan osalta ovat kerta kaikkiaan vääriä toimenpiteitä.

Liikennevirastossa pohditaan säästösyistä kaikkiaan noin kymmenen rataosuuden kunnossapidon lakkauttamista vuoden 2016 alusta. Säätötavoitteita toki saa ja pitääkin olla, mutta satamien kohdalla voivat vaikutukset olla liian kauaskantoisia.

Toivon, että Vaasassa ja Kaskisissa osataan puolustaa omia etuja. Vaasan radan sähköitämisen yhteydessä ei tarpeeksi hyvin pidetty puoliamme, kun rata sähköistettiin vain henkilöliikenteen tarpeisiin vedoten pääasemalle asti. Jos rata olisi jo muutama vuosi sitten saatu valmiiksi satamaan asti, ei nyt näköpiirissä olevaa uhkaa olisi. Silloisissa neuvotteluissa on turhaan annettu periksi!

Varsinaisella satama-alueella sähkörata on toki kaikkine ilmassa olevine laitteineen hankala. Dieseleillä ja sähköllä, tai kenties molemmilla kulkevat uudenajan veturit voisivat olla vaasalaisen teollisuuden, energiateollisuutemme ym. osaamisen, yksi upeimmista valttikorteista. Ja jos eivät Liikennevirasto, VR, ym. valtion tahot löydä riittävää rahoitusta jatkossa alueemme tärkeille hankkeille, niin tulevina vuosina on rohkeasti uskaltauduttava yhteistyökuvioihin esim. eurooppalaisten yksityisten toimijoiden kanssa.

Voisi aivan mainiosti visioida jopa sellaista, että tulevaisuuden Vaasan yleiskaava 2050 suunnitelmissa on ympyrärata, piirrettynä eteenpäin Vaskiluodon satamasta Sundomiin, ja sieltä lentokentän kautta Laihian ja Vaasan suuntaan.

Jos oikein villiksi haluaa heittäytyä, niin Vaasan kartan päälle voisi piirtää myös kahdeksikon, eli toisen ympyräradan kulkemaan Palosaaren kautta kaupungin pohjois- ja itäosiin, ja sieltä mahdolliselle Vaasan uudelle päärautatieasemalle jonnekin logistiikkakeskuksen lähettyville.

Nämä visiot kuulostavat Vappupuheilta, myönnän.

Tukkipuun kuljettaminen rekoilla Vaasan keskustan läpi lastattavaksi Vaskiluodon satamassa pitkiin tukkijuniin, - kuljetettavaksi takaisin päin, läpi Vaasan keskustan, on surkeaa logistiikkaa. Järkevämpää on viedä rekoilla tukit Laihialle, ja sieltä junalla eteenpäin.

Tällä toimenpiteellä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, että Vaasan satamaan pitää edelleen olla toimiva, ja kunnossapidettävä rautatie.

Pelkillä kumipyörillä ei pärjätä nyt eikä varsinkaan tulevaisuudessa.

Aimo Nyberg, Vaasan kantakaupungin asukasyhdistys VKA ry:n pj.












Kuva: AN. 21.7.2011. Vaskiluodossa rata ei pysy kunnossa ilman kunnossapitoa. Joiltain osin rata on jo hyvin heikossa kunnossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Patsasprojekti on ja pysyy osana sivustoa

  LUETTELO JA LINKKILISTA VAASAN PATSAITA, MUISTOMERKKEJÄ JA MUISTOLAATTOJA     Sivusto Rojekti X = löytyy netistä osoitteesta htt...