torstai 10. marraskuuta 2022

Seinäjoki – Vaasa junien nopeus tulevaisuudessa 140 km/h

 

 

 

Kuvalainaukset netistä

 

Rautatie Vaasaan valmistui vuonna 1883. Vaasan asemalta rataa jatkettiin Vaskiluodon ulkosatamaan vuonna 1900. Vaasan radan sähköistäminen aloitettiin toukokuussa 2010 ja saatiin valmiiksi vuonna 2011 – ei kuitenkaan Vaskiluodon satamaan asti.

 

Onneksi sentään myös tämä rataosuus satamaan ymmärrettiin pelastaa! (Tuho taisi olla jo aika lähellä)

Onko sähköistystä tälle lyhyelle pätkälle luvassa lähitulevaisuudessa?

Pohdin tätä teemaa noin vuosi sitten tämän blogin kirjoituksessa

Vaskiluotoon asti sähköratikalla?

http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2021/12/vaskiluotoon-asti-sahkoratikalla.html 


 

AJANKOHTAISTA TÄNÄÄN
marraskuussa 2022

 

Väyläviraston nettisivuilla kerrotaan Seinäjoki-Vaasa radan nopeudennostosuunnitelmista ja radan parantamisesta

Ratahanke / Suunnitteilla / Etelä-Pohjanmaa

Väylävirasto laatii ratasuunnitelmaa Seinäjoki-Vaasa radan nopeudennostosta. Nopeudennosto voidaan toteuttaa rataosan peruskorjauksen yhteydessä.

Lue lisää aiheesta

https://vayla.fi/seinajoki-vaasa 


Ratasuunnitelman vuorovaikutus

Suunnitelmasta järjestetään sekä vuorovaikutus verkossa että yleisötilaisuudet.

Suunnitelmaluonnokset ovat esillä 1.11.2022 alkaen yllä ooevalla verkkosivulla.

 

Sivulta löytyy melkoinen määrä tietoa hankkeen vaiheista ja etenemisestä. Katso kohdasta Aineistot: Seinäjoki-Vaasa, yleiskartat (pdf).

 

Lainaus koko sivuston aloitussivulta

Nykytila

Rataosalla on päivittäistä henkilöliikennettä ja satunnaista tavaraliikennettä. Rataosa on sähköistetty 2011. Rataosa on kokonaisuudessaan elinkaarensa päässä kiskoja, pölkytystä, sähköistystä ja turvalaitteita lukuun ottamatta.

Rataosan suurimmat ongelmat ovat tukikerroksen jauhaantuminen, alus- ja pohjarakenteiden ongelmat, kuivatuksen toimimattomuus sekä rumpujen ja siltojen huono rakenteellinen kunto.

Radan nykyinen nopeusrajoitus on 120 km/h.

Hanke ja tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on nostaa radan nopeus nykyisestä nopeudesta 120 km/h nopeuteen 140 km/h sekä korjata nopeutta rajoittavat kohteet. Ratasuunnitelma laaditaan vuonna 2019 valmistuneen tarvemuistion ja suunnittelun alussa tehdyn hankearvioinnin pohjalta. Suunnitelma ulottuu pääsääntöisesti rautatieliikennealueelle, mutta saattaa edellyttää muutoksia joissakin paikoissa.

Työn alussa on selvitetty hankkeen liikenteellinen tarkastelu ja tarkennettu kehitystarpeita. Varsi-nainen ratasuunnitelma sisältää nopeudennostoon tähtäävän ratasuunnitelman, joka sisältää mm. seuraavat toimenpiteet: 

• tasoristeysten poistoja ja turvaamismahdollisuuksia

• radan geometristen virheiden korjaamista

• rumpujen ja siltojen korjaus ja uusiminen

• kuivatuksen toimenpiteitä

• melu- ja tärinätorjuntatoimenpiteet

• uudet kulkuyhteydet

Munakan ja Bergin ratasiltojen osalta ratasuunnitelman yhteydessä laaditaan rakentamissuunnitelmat.

Nopeudennosto tulee toteuttaa osana koko rataosan peruskorjausta.

 ...

Blogijutun koonti: Aimo Nyberg
aimonyberg(at)gmail.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Patsasprojekti on ja pysyy osana sivustoa

  LUETTELO JA LINKKILISTA VAASAN PATSAITA, MUISTOMERKKEJÄ JA MUISTOLAATTOJA     Sivusto Rojekti X = löytyy netistä osoitteesta htt...