Nyt ajankohtaisissa keskusteluissa pintaan pulpahtanut aihe, Vaasan satamatie, on ollut Vaasan kantakaupungin asukasyhdistys VKA ry:n – Invånarföreningen i centrala Vasa ICV rf – agendalla jo yli kymmenen vuotta. Täysin tuloksetta. Käytännössä ei mikään ole mennyt eteenpäin. Valitettavasti. Syynsäkin tähän tietysti on.
Jos aihe kiinnostaa, perehdy aikaisempiin kirjoituksiini aiheesta.
Hae tästä blogista (sivulla oikealla, ylhäällä) ja kirjoita hakuun sana: satamatie
Kirjoituksia löytyy useita. Niissä on linkkejä vuosien mittaan tehtyihin selvityksiin, vaihtoehtoisiin ratkaisuihin, ja myös eri tahojen näkemyksiä aiheeseen. Mm. sundomilaisten maanomistajien vahvoja kannanottoja, omien näkemystensä puolesta.
24.9.2014 kirjoitin näin Vaasan satamatiestä, jota mielestäni tulisi ajatella ”isosti”, eikä vaan paikallisena kiistana, riitana tievaihtoehdoista.
Vaasan satamatien puolesta
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2014/09/vaasan-satamatien-puolesta.html
Nyt, helmikuun lopulla 2019, ennen eduskuntavaaleja, ja mikä oleellisinta, ennen Vaasan ja Mustasaaren mahdollista yhteenliittymispäätöstä, ei asiasta oikein ole mahdollista keskustella avoimesti.
Tämä on hyvin ymmärrettävää, sillä sanoipa eduskuntaan pyrkivä poliitikko asiasta mitä tahansa, niin vaarana hänellä on menettää mahdollisia äänestäjiä, paljonkin, ja yhtälailla, hän voi kyllä onnistua äänestäjiä saamaankin. Kosiskelu jollain ratkaisulla saattaa olla ainakin pienoinen riski.
Veikkaan siis, ettei Vaasan satamatie asiaa saada vauhtiin vielä pitkään aikaan.
Joka tapauksessa on syytä muistaa, että Vaasan satamatie ei ole Vaasan oma hanke, eikä siis edes täällä päätettävissä. Kyse on valtion tieasiasta. Tämänkin aluehankkeen aikataulutus on Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus toimenkuvaan kuuluvaa, ja vain yksi Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Anders Östergårdin työpöydällä pyörivistä kysymyksistä. Ja tottakai mahdollisessa toteuttamisvaiheessa maamme hallituksen ministeriöiden budjetoinnista täysin riippuvainen.
Östergårdia, kuten useita kansanedustajiakin olen ns. lobannut parin eduskuntakauden ajan. Mutta, kuten jo tässä aiemmin sanoin, ilman tuloksia. Laihian tiehanke sai rahaa, nyt on menossa Alskatintien isot muutostyöt, ym. on Vaasan seudulla vuosien saatossa edennyt, mutta satamatie asiassa ei Vaasassa olla päästy eteenpäin, hyvistä selvityksistä huolimatta.
Jotta hanke joskus 10 – 20 vuoden kuluttua voisi toteutua, on täällä alueella löydettävä asiasta ns. konsensus. Yhteinen tahtotila. Kaavoitus ja mahdollinen toteutus vie todella vuosikausia parhaassakin tapauksessa. Alkuun pitäisi kuitenkin päästä, mielellään pian, sillä Vaskiluodossa tullaan kokemaan muutoksia satama- ja teollisuusalueilla, ja mahdollisesti myös asuntojen rakentaminen osalta.
Tämä edellyttää mielestäni Vaasan satamatie hankkeen mittakaavan ymmärtämistä. Kyse on enemmästä kuin siitä, että Vaasan läpiajoliikenne on väärässä paikassa Kauppatorin laidalla. Kyse ei ole vain siitä, että vaaralliset ja raskaat kuljetukset eivät nykypäivänä kuulu kaupungin ydinkeskustoihin enää missään.
Kyse on muustakin kuin siitä, että maanviljelijät menettävät maitaan, ja että joidenkin tievaihtoehtojen jotkut osuudet ovat alueilla, joilla on tärkeitä luonto- tai kulttuuriarvoja.
Eikä sekään saa olla ikuisena esteenä, että aikoinaan Myrgrundin sillalle lupaehtoja myönnettäessä vakuutettiin joillekin tahoille, ettei uutta tietä milloinkaan tulla tekemään Sundomin kautta Vaasan ulkopuolisille valtateille.
Vaasan satamaan ajetaan Sinistä tietä pitkin. Se on eurooppalainen tieyhteys. Vaasan satamasta tulee olla asiaankuuluvat yhteydet Vaasan lentokentälle, logistiikkakeskukseen, ja tästä eteenpäin maailmalle, etelään ja pohjoiseen (voisimme oikeastaan puhua Vaasan kehätiestä satamatien sijasta).
Vaasa on liikenteellinen risteyskohta koko Pohjolan mittakaavassa. Tietyssä mielessä jopa yksi tärkeimmistä yhteyksistä Suomesta länteen. Näin on ollut jo vuosisatoja, pitkinä historian ajanjaksoina, ja erityisesti myös kriisiaikoina.
Muutama oma huomioni asiasta
Asukasyhdistyksemme ottaa kantaa Vaasan satamatie asiaankin, kun on sen aika, kun on taas jotain, mihin mielipiteitä pyydetään. Tämä kirjoitus on siis kokonaan yksityisajattelua, eikä siis edusta VKA ry:n kokouksissa mahdollisesti päätettäviä kantoja.
- Eteläisen kaupunginselän ylittävä penger ja silta on paitsi todella kallis vaihtoehto, niin myös huono siksi, että Sundominlahti on kovin liejuinen ja matala. Muutamassa vuosikymmenessä se on pelkää ruovikkoa. Ilman ruoppauksia edessämme on umpeen kasvanut, kevätmuuttolintujen pesimäalue.
- Lyhyempi penger ja silta Waskiasta Vaasan keskussairaalaa kohti on aivan liian lähellä jo olemassa olevaa Vaskiluodon siltaa. Ja maisemallisesti aivan keskeisellä paikalla merellisen Vaasan edustalla, jonka vesipeiliä ei tule rikkoa.
- Tunnelivaihtoehto on kait jo hylättykin, mutta mietin vielä tätäkin vaihtoehtoa, silläkin voisi olla hyviä puolia. Autot maan alle, ja ihmiset maanpäällä. Toki se on myös erittäin kallis vaihtoehto, ja tässä arveluttaa myös se, että voivatko nimenomaan vaaralliset kuljetukset, isot rekat nytkään, saatikka tulevaisuudessa käyttää tunnelia turvallisuusmääräysten takia?
- Tehdäänkö joskus kevyenliikenteenväylä, ja myöhemmin kunnon tieyhteys Palosaarelta Vaskiluotoon? Vaasan yleiskaavassa on tästä jo jotain, mutta tuskinpa näin onnistutaan tekemään ainakaan moneen vuosikymmeneen?
- Voidaanko Koulukatua, Vaasanpuistikkoa, Kauppapuistikkoa kehittää siten, että ne olisivat ensisijaisesti autojen, rekkojen ja henkilöautojen, väyliä. Ainakin Koulukadulla on jo onneksi toteutettu katusaneeraus aivan toiseen suuntaan, eli pyöräilyä ja jalankulkua suosivaan suuntaan.
- Eli lopputulemana totean: Vaasan satamatie tarvitaan, ja nimenomaan Sundomin suuntaan. Missä sen reitti menisi, sitä en ole pätevä arvioimaan. Tämä on oma näkemykseni, edelleen. Ensimmäiset kannanotot ns. Vikbyn vaihtoehdon puolesta yhdistyksemme teki muistaakseni jo v. 2009.
Nähtäväksi jää, tehdäänkö Vaasan satamatie ratkaisua koskaan.
Onko asia esillä tulevan, huhtikuussa valittavan eduskunnan, ja poliittisista voimasuhteista muodostettavan hallituksen asialistoilla seuraavan neljän vuoden sisällä? Toivottavaa tämä minun mielestäni ainakin olisi.
Niin kuin sekin, että seuraavassa Suomen hallituksessa olisi ministeri Vaasasta.
Mahdollista tai ei, - katsellaan, seurataan tilannetta.
Kuva: JD 18.9.2014. Kauppatori Vaasassa.
Vaasan Kauppatorin aluetta on pyritty kehittämään viihtyisäksi ja toimivaksi kaupungin keskipisteeksi. Työ etenee parhaillaankin, kun kaavoitus toivoo asukkailta ideoita. (Vaikuta vastaamalla kaavoituksen kyselyyn: Kävelykeskusta laajenee Vaasassa. Katso tämän blogin edellinen kirjoitus)
Vaasanpuistikon liikennettä ei kuitenkaan toistaiseksi olla kyetty rajoittamaan. Suunnitelmia on kyllä ollut, mm. tunneli Vaasanpuistikon alle. Tästä vaihtoehdosta ollaan ilmeisesti kuitenkin luovuttu.
Sen sijaan Toriparkin laajennus Vaasanpuistikon alle on tulossa, kunhan suunnitelmat etenevät ja päätöksentekijät hyväksyvät ne.
Aimo Nyberg
VKA ry:n hallituksen jäsen
aimonyberg(at)gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti