lauantai 5. huhtikuuta 2014

Kiitokset Jannelle

Ainakaan vielä vaasalainen tai ex-vaasalainen ei yltänyt liikenneministeriksi. Vasemmiston Merja Kyllösen tilalle ei saatu uutta ministeriä, vaan kokoomuksen ministereistä Henna Virkkunen sai hoitaakseen liikenneministerin salkun.

Paikan olisi hyvin voinut saada joko demarien Miapetra Kumpula-Natri tai kokoomuksen Janne Sankelo. Näin ei valitettavasti nyt käynyt. Kumpikin heistä olisi ollut erinomaisen hyvä ministeri koko Suomen kannalta, mutta varsinkin paikallisesti ajateltuna, vaasalaisten etujen kannalta katsottuna.

Jannella on merkittävä asema eduskunnan liikennevaliokunnassa. Pohjanmaan edustajana toimiminen suurissa hankkeissa, kuten Nordic Logistic Corridor -hankkeessa, joka tarkoittaa kuljetusreittiä Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa, tekee hänestä erittäin tärkeän vaikuttajan.

Janne kertoo Pohjalaisen mielipidesivulla tänään (5.4.2014) Tulevaisuuden liikenneväylä kirjoituksessaan tästä E12 tiestä, eli kuljetusreitistä Helsingistä Vaasan kautta Mo i Ranaan.

Vaasan sataman, sekä laivaliikenteen kehittyminen viime vuosina hyvään suuntaan, on todiste siitä, että asioihin on osattu vaikuttaa. Ympäristöystävällisen uuden laivan saaminen Uumaja – Vaasa reitille on upea visio, joka toivottavasti myös saadaan hoidettua maaliin asti.

Lue Jannen kirjoitus kokonaisuudessaan Pohjalaisesta TÄÄLTÄ



Ettei unohdu

Vaasan satamatie on myös tulevaisuuden hanke, joka ei saa unohtua. Yksi palanen Nordic Logistic Corridoria.

Raskaan- ja vaarallistenkin kuljetusten reitit Vaasan satamaan kulkevat tänä päivänä pääasiassa kantakaupungin, Vaasan ydinkeskustan läpi. Näin ei voi olla ikuisesti. Jo vuosikaudet suunnittelijoiden papereissa olleet tielinjaukset Vaasan satamatien toteuttamiseksi on saatava vauhtiin!

Logistiikkakeskus lentokentän lähelle tulee hieman helpottamaan nykytilannetta. Kaikkien rekkojen ei tarvitse käydä Vaskiluodossa. Toinenkin tosiasia on tuonut helpotusta. Vaskiluodon Voima on hintasyistä palannut enenevässä määrin laivoilla tuotavan hiilen käyttöön, ja rekoilla kaupungin läpi ajettavat puuhake- ja turvekuljetukset ovat ainakin tilapäisesti vähentyneet.

Pitkällä tähtäimellä asiaan on löydyttävä ratkaisu. Vaasa on ainoita tämän koko luokan kaupunkeja Suomessa, joka ei ole kyennyt järjestämään raskaan liikenteen reittejä ns. kehäteille, keskusta-alueen ulkopuolelle. Sitä paitsi ajoreitti Vaasan satamasta esim. Vikbyn kautta logistiikkakeskukseen, ja sieltä pääteille eri ilmansuuntiin, ei pidennä matkaa eikä ainakaan ajoaikaa nykyisiin reitteihin verrattuna.

Jannelle kiitokset monesta hyvin tehdystä työstä, ja menestyksen toivotukset tuleville vuosille!

Aimo Nyberg, VKA ry:n pj.

















Tässä muutaman vuoden takaisessa karttakuvassa on esitelty silloiset vaihtoehdot Vaasan Satamatieksi. Antamassamme lausunnossa asukasyhdistyksemme kannatti Vikbyn kautta kulkevaa vaihtoehtoa.

Suunnittelun etenemin on ollut monestakin syystä hidasta. Mm. Mustasaaren kunnan kanssa on ilmeisesti ollut vaikeaa löytää yhteisiä ratkaisuja?

Eteneekö Vaasan satamatie hanke vielä tällä vaalikaudella?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Patsasprojekti on ja pysyy osana sivustoa

  LUETTELO JA LINKKILISTA VAASAN PATSAITA, MUISTOMERKKEJÄ JA MUISTOLAATTOJA     Sivusto Rojekti X = löytyy netistä osoitteesta htt...