keskiviikko 8. heinäkuuta 2020

Suomen Vapaudenpatsas: symbolit, JOHDANTO

Johdanto

Tässä kirjoitussarjassa, Suomen Vapaudenpatsaan vertauskuvat, symbolit, pyrin esittämään perustiedot tämän patsaan ja sen jalustan kuva-aiheista. Tuon esille symbolien tärkeimmät merkitykset ja esittelen myös löytämiäni erilaisia tulkintoja. Jokaista kohdetta tarkastellaan erikseen omassa blogikirjoituksessa, ja lopuksi vielä kaikkia yhdessä, eli pyrin tekemään yhteenvedon Suomen Vapaudenpatsaasta kokonaisuudessaan, eli mikä ja millainen se on, ja miksi se on juuri siinä missä se on.

Kuvamateriaali on pääosin itse kuvattua, kokokuvia Suomen Vapaudenpatsaasta eri suunnilta ja myös erilaisia rajauksia isommista ja pienemmistä yksityiskohdista. Vuosien varrella eri vuoden- ja vuorokaudenaikoina ottamiani valokuvia täydennän myös käytettävissä olevilla muiden ottamilla vanhoilla valokuvilla ym. dokumenteilla. Muualla olevia vastaavia patsaita ja niiden symboleja on mukana myös jonkun verran. Näiden avulla on mahdollista ymmärtää yhteyksiä, joita Vaasan kauppatorilla olevalla Suomen Vapaudenpatsaalla on muun maailman vastaaviin monumentteihin. 

Tavoite on saada luotua kokonaiskuva siitä millainen ja mikä on Suomen Vapaudenpatsas. Aihe on erittäin vaativa. Olen nöyrin mielin perehtynyt aiheeseen jo vuosikymmenten ajan opetustyössäni kuvataiteen opettajana, ja nyt siis vielä yksityiskohtaisemmin vuodesta 2016 alkaen vetämäni Rojekti X= patsashankkeen aikana. Kaikenlainen apu, neuvot ja vinkit lisätietoihin ovat edelleen erittäin tervetulleita.

Teen nämä blogikirjoitukset yhdestä symbolista kerrallaan. Suomen Vapaudenpatsaasta olen aikaisemmin tehnyt useitakin blogikirjoituksia ja esitellyt myös kuvamateriaalia, useimmiten johonkin tapahtumaan liittyen. Tähän mennessä en ole kuitenkaan vielä syventänyt aiheen käsittelyä tällä tavalla, eli lähestymällä aihetta yksittäisten vertauskuvien, symbolien kautta kohti kokonaisuutta. 

Muistomerkit ja niiden symbolit eivät osaa itse puhua. Mykkiä ne eivät silti ole. On tärkeää etsiä ja löytää niiden välittämiä viestejä. Tulkintoja voi ja saa minun mielestäni olla erilaisia. Katsojille teoksista välittyvät viestit ovat aina vuorovaikutuksessa hänen omiin elämänkokemuksiinsa ja arvoihin. Ajat muuttuvat, maailma ympärillämme muuttuu joka hetki. Vaikka ikuista ei mikään materiaan sidottu voikaan olla, niin on olemassa määriteltävissä olevia käsitteitä, ideoita ajatuksia aatteita, joiden esillä pitäminen ja niistä keskusteleminen on mielestäni tärkeää historiamme ja sen kautta nykyhetken ymmärtämiselle.

Dokumenttien ja faktojen esittämisessä on ainakin nämä ongelmat: kaikkea tietoa ei enää edes löydy, ja siitäkin mitä on käytettävissä, joutuu rajaamaan pois vähemmän tärkeiltä tuntuvia asioita. 

Siksi minusta on tärkeää yrittää löytää teosten syntykonteksti ja antaa arvo aina myös vastaanottajan omista lähtökohdistaan tapahtuville tulkinnoille.

Kaikkiaan tähän kirjoitusarjaan on tarkoitus saada koottua yhteensä 13 blogikirjoitusta. Toivon edelleen mukaan myös muita kirjoittajia, niin Vaasasta kuin muualtakin. Näin tästä tulee yhdessä muiden kanssa toteutettuna jotain vielä paljon merkittävämpää.


Kuva: AN 14.6.2017. Kullattu kipsinen reliefilaatta. Tämä taulu on Tea Helenelundin tekemä ja nähtävillä Vaasan keskussairaalan pääsisäänkäynnin aulassa.



Kuva: AN 22.5.2015


Kirjoitusarjaan on tulossa kesän ja syksyn 2020 aikana 13 kirjoitusta.

1.  Etummainen talonpoikaissoturi, joka seisoo hajareisin, heiluttaa lakkiaan päänsä päällä ja huutaa voiton huumassa, toisessa kädessään alas laskettu kivääri. Sotilas on suojeluskuntalainen, mitä osoittavat sarkapuku, lapikkaat ja hatussa oleva havunoksa

2. Haavoittuneena istumaan vaipunut aseveli, jolla on maahan laskettu miekka tukevassa kädessään, ja joka vasemmalla kädellä pitelee rintaansa

3. Jalustassa etelän suuntaan ylimpänä oleva vapaudenristi

4. Inskriptio: Isänmaansa vapauttajille – Åt fäderneslandets befriare. Tekstin alapuolella vuosiluku 1918

5. Leijona, joka ylpeänä ja uhmakkaana kohottaa päänsä

6. Lohikäärme, jonka leijona on polkenut jalkoihinsa

7. Lännen suuntaan, ylätorin puolella Laki-allegoria, jota kuvaa mies attribuutteinaan miekka ja kilpi, jossa teksti LEX

8. Uskonto-allegoria, jota kuvaa nuori nainen katse käännettynä kuvakentän vasemmassa yläreunassa olevaa kirkkoa kohti, ja vasen käsi sydämen päällä

9. Idän suuntaan, alatorin suuntaan Työ-allegoria, nuori mies sirppi ja viljantähkä käsissään, yllään lantion peittävä vaate

10. Tulevaisuus-allegoria, äidin katse suunnattuna tulevaisuuteen, sylissään pieni lapsi, ja helmoissaan vähän vanhempi poika

11. Jalustassa pohjoispuolelle Mannerheim talvinen mantteli yllään, kiikari kädessään

12. Valkoisen armeijan joukot Mannerheimin takana

13. Kokonaisuus


Lähteet:

1.       Etelä-Pohjanmaan historia, osa VII, toimittanut Raimo Salokangas, Vaasa 2006. / Liisa-Maria Hakala-Zilliacus: 1938 – vapaudenpatsas, sivu 798

2.       Aira Tuomisto, Yrjö Liipolan sankarimuistomerkit aikansa historian kertojina, OOLI 2008

3.       Vaasan patsaat ja muistomerkit, Eira Häggvist / Kalevi Paakki, Vaasan kaupunki 2008

4.       Sanomalehdet: Vaasa 6.3.1937 ja 9.7.1938, Ilkka 10.7.1938, Uusi Suomi 10.7.1938

 

Kuva ja teksti: Aimo Nyberg

Kuvataiteen opettaja, eläkkeellä
Rojekti X= hankkeen vetäjä

aimonyberg(at)gmail.com


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Päivitetään yhdessä Rojektin sivuja!

    Rojektissa on kohteita jo melkoinen määrä. Aika ajoin pienempiä ja isompiakin päivityksiä kohde-esittelyihin on tehty ja saadaan varmast...