torstai 12. lokakuuta 2017

SUOMEN ILMAILUN MUISTOMERKKI

 
 
SUOMEN ILMAILULLE - TILL FINLANDS FLYG
 
Muistomerkki on paljastettu 12. lokakuuta v. 1969.

Osoite: Vaskiluodon silta

Tekijä: Kalervo Kallio


Patsaiden ja muistomerkkien valokuvaaminen  on erinomainen tapa perehtyä paikkakunnan historiaan.

Hienoja kuvia saa jokainen otettua vaikka kännykkäkameralla joka vuodenaikaan, säässä kuin säässä. 

Kotkapatsas on yksi Vaasan kolmesta merkittävimmistä Suomen itsenäistymiseen liittyvistä muistomerkeistä. Nuo kaksi muuta ovat Suomen Vapaudenpatsas ja Jääkäripatsas.

 
 











Kuvat: AN 11.9.2025




 
 

 
 


 

Kuvat: AN Vaskiluodon sillalla oleva Suomen ilmailun muistomerkki - Kotkapatsas, on varmaankin yksi vaasalaisten parhaiten tuntemista muistomerkeistä.


Tämänkin kohteen taustat, historiaa, on aika ajoin syytä ”palauttaa mieliin”. Varsinkin nuoremmille vaasalaisille ja täällä vieraileville turisteille tämän luontoaiheisen patsaan yhteys Suomen ilmailun historiaan, ja siis ensimmäisen lentokoneen lentoihin Suomessa, juuri täällä Vaasassa Sundominlahdella, on hyvä kertoa uudelleen ja uudelleen.

 

Suomen ilmavoimat 99 v. 


Kuva: AN, 3.3.2017. klo 12.00 Ilmavoimat laskivat 99-vuotispäivänsä kunniaksi seppeleen Vaasan kotkapatsaalle. Paikalle tullut yleisö sai nähdä myös komean, mutta vain yhden Hawk-koneen ylilennon.



Ilmavoimien vuosipäivä on 6. maaliskuuta. Keväällä 2018 on mitä luultavammin vielä suuremmat juhlallisuudet.


Kuva: AN, 3.3. 2017. Suomen ilmailulle - Till Finlands flyg

Lainaus: Kalevi Paakki, Vaasan patsaat ja muistomerkit, korkokuvat ja muistolaatat, Vaasan kaupunki / päivitetty versio 2008.

 

Suomen ilmailun muistomerkki sijaitsee Vaskiluodon siltapenkereen kupeessa ns. halkokarilla. 

Muistomerkin on tehnyt Kalervo Kallio (1909 – 1969) ja kivityöt Suomen Kiviteollisuus Oy. 

Patsaan jalusta on 7 metriä korkea ja se on tehty Vehmaan punaisesta graniitista. Jalustassa on kuusi graniittikiveä ja se painaa yli 63 tonnia. 

Jalustan yläosaan, 13 metriä merenpinnasta, on merikotka laskeutumassa siivet levällään. Linnun siipien väli on 5.6 metriä ja paino noin 3000 kg. Pronssikotka on kiinnitetty alustaansa neljällä ruostumattomalla ja haponkestävällä teräspultilla. 

Jalustassa on hiekkapuhallettu uurreteksti: SUOMEN ILMAILULLE TILL FINLANDS FLYG 

Muistomerkki on paljastettu 12.10.1969. 


Taustatietoja 

Merikotka on ainoa lintu, joka laskeutuu lennosta jalat levällään niin kuin ensimmäiset lentokoneetkin. 

Varat patsaaseen saatiin eri tahoilta kotimaasta ja 8 % Ruotsista. Patsaan kokonaiskustannukset olivat 230 000 mk. Keräyksen suojelija oli tasavallan presidentti Urho Kekkonen. Patsaan rakennustyöt teki Vaasan kaupunki. 

Ajatus muistomerkistä syntyi keväällä 1964 Luonetjärvellä Lentorykmentti 4:n Kiltaan kuuluvien upseereiden illanvietossa. Aluksi keskusteltiin muistolaatasta. Hanke kasvoi patsaaksi, jolla oli aikomus juhlistaa Ilmavoimien 50-vuotispäivää 6.3.1968. 

Patsashanketta ajamaan perustettiin Suomen Ilmailun Muistomerkki ry. 

Ilmailupatsas on kunnianosoitus, ei ainoastaan ilmavoimille, vaan kaikelle Suomen ilmailun hyväksi tehdylle ja tehtävälle työlle. 

6.3.1918 laskeutui Vaasan eteläiselle kaupunginselälle kruununmakasiini lähelle Morane Parasol – lentokone. Uumajasta Ruotsista saapuneen koneen lentäjänä oli luutnantti Nils Kindberg ja matkustajana kreivi Eric von Rosen, joka lahjoitti koneen Suomen armeijalle. Tämä ilmavoimien ensimmäinen kone sai lahjoittajansa mukaan nimen ”kreivi von Rosen”. 

Kone tuhoutui jo 16.4. 1918; se putosi Tampereella Näsijärven jäälle 800 metrin korkeudesta siipimurtuman takia. Tarkistuslennolla mukana olleet ruotsinmaalainen lentäjä K.A.Westman ja mekaanikko S.E. Nylund Vaasasta saivat surmansa. 

Vuonna 1918 kuului Suomen armeijan lento-osasto 1:een kaksi Morane ja kolme Albatross-lentokonetta. 

Lainaus päättyy
 
 
Kuvalainauksia lehtikuvaaja Seppo Mattilan kokoelmista: Valokuvia Vaasasta 1958 -1996.


 
 






Ja viel kuvasarja patsaan juhlallisesta vihkimistilaisuudesta 12.10.1969. Kuvaaja Heikki Salminen onnistui silloin saamaan kuvasarjaansa kokonaisen hävittäjälentolaivueen! Nämä kuvat sain jokunen vuosi sitten opettajan työssäni oppilaaltani. Jospa näitä olisi vielä muillakin albumeissaan!


 




Kuvat: Heikki Salminen, 12.10.1969, Suomen ilmailun muistomerkki, Vaasa.


Netistä löytyy erityisen paljon materiaalia, myös kuvia, tämän päiväisestä kohteestamme.

Esim. tätä voisi suositella katsottavaksi: PaavolaM

https://paavolam.kuvat.fi/kuvat/Vaasa/Merikotkapatsas/

Erinomainen katsaus aiheeseen liittyen löytyy Ruotsin puolelta:

Finska flygvapnets första flygplan kom från Sverige

By Flygvapenmuseum (digitaltmuseum.se) 

https://digitaltmuseum.se/021189661992/finska-flygvapnets-forsta-flygplan-kom-fran-sverige...

I Flygvapenmuseums samlingar finns många spännande berättelser och livsöden. En av dessa är berättelsen om Nils Kindberg och finska flygvapnets första flygplan Thulin D.


Lue lisää wikupediasta: kuvanveistäjä Kalervo Kallio

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalervo_Kallio



Kuva: AN



HUOM! OBS!

Hyvät ystävät! Tätä Vaasan patsas/muistomerkki -hanketta voit seurata myös facebookissa!

Halutessasi voit olla mukana tietojen etsimisessä, täydentämisessä, ja voit auttaa myös uusien kuvien ottamisessa, vanhojen löytämisessä. Kaikenlainen jakaminen on tätä päivää!

Kommentoi / aloita, osallistu keskusteluun aiheesta Suomen ilmailun muistomerkki netissä osoitteessa

Suora linkki fb-kohteen kommentoitiin

TÄÄLLÄ
 


Rojekti X = sivusto, käy tykkäämässä ja seuraa sivustoa

https://www.facebook.com/rojektixon/

Teksti ja kuvat: Aimo Nyberg
Rojekti X=:n inspiraattori, eläkkeellä oleva kuvisope

aimonyberg(at)gmail.com

Tätä sivua on päivitetty 1.10..2025


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Päivitetään yhdessä Rojektin sivuja!

    Rojektissa on kohteita jo melkoinen määrä. Aika ajoin pienempiä ja isompiakin päivityksiä kohde-esittelyihin on tehty ja saadaan varmast...