maanantai 19. syyskuuta 2011

Suoraan sanottu


Vaskiluodon siltaremontin työntekijöitä ja myös meitä sillalla liikkujia turvataan nopeusrajoituksella. Sallittu nopeus on 30 km/h. Tämän jälkeen mittari alkaa vilkkua ensin keltaista ja törkeimmissä ylityksissä punaista.


Siltaremontti kestää pitkään, noin puolitoista vuotta.

Vaskiluodon siltaremontti alkoi maanantaina. Sanomalehti Pohjalainen uutisoi asiasta esittämällä myös kuvia suunnitelmista ja työpiirustuksista (14. - 15.9.2011). Alennetut nopeusrajoitukset on nyt otettu käyttöön, käytössä on enää yksi kaista molempiin suuntiin.

Siltaa korjataan kestämään raskaat kuljetukset
Kun uudistettu silta otetaan taas käyttöön, valmiina on kaksi erillistä siltaa, joista toinen on erikoiskantava raskasta liikennettä varten. Tämä on suoraan sanottu! Eli raskaan liikenteen mahdollisuudet ajaa Vaskiluotoon ja Vaskiluodosta suoraan kaupungin ydinkeskustan läpi turvataan tällä siltaprojektilla.

Vaasan kaupungille ja myös meille vaasalaisille asukkaille on toki ensiarvoisen tärkeää taata teollisuuden toimintaedellytykset, erityisesti laajan energiateollisuuden, mutta myös muun perinteisen ja uudemman teollisuuden. Näin päättäjämme turvaavat meille työtä ja kaupungille verotuloja palvelujen tuottamiseen.

Tiet ja sillat ovat kaikkien käytössä, siis myös raskaan- ja jopa vaarallisen rekkaliikenteen kuljetusväylinä. Tämä on totta. Asukasyhdistyksemme on jo vuosia ollut tavallisten kaupunkilaisten asialla, ja vaatinut parannuksia mm. Vaasanpuistikon liikennejärjestelyihin. Näkemyksiämme on kuunneltu, osa niistä toteutuneekin nyt alkaneessa siltaremontissa. Jos ja kun siltaremontti toteutetaan suunnitellusti, niin Sininen tie saa selkeän kasvojen kohotuksen Vaskiluodon sillan alueella.

Vielä jää kuitenkin toivomisen varaa. Vaikeaa on ymmärtää sitä, ettei Vaasassa ole onnistuttu suunnittelemaan ja varmistamaan toteutusta uudelle tieyhteydelle, eli satamatielle Vaskiluodosta Sundomin kautta Mustasaaren rajalle, suunnitteilla olevaan logistiikkakeskukseen sekä etelään ja pohjoiseen meneville pääteille. En tiedä toista tämän kokoista kaupunkia, jossa raskaan liikenteen sallitaan ajaa ydinkeskustassa! Tällainen liikenne on muualla ohjattu kaupunkikeskusten ulkopuolisille kiertoteille.

Keskustan asukkaiden kannalta perusongelma on edelleen se, että keskustan läpi tullaan tulevaisuudessa ajamaan jopa nykyistä huomattavasti enemmän raskaalla kuljetuskalustolla. Lisääntyvät melu-, tärinä-, pölyhaitat ainakin ovat ennakoitavissa, kun Vaskiluodon Voiman polttoainemuutos mereltä tuotavasta hiilestä maitse kaupungin läpi kuljetettavaan biopolttoaineeseen toteutetaan tulevina vuosina. Kun tälle muutokselle haettiin ympäristölupaa, niin ilman muuta siitä olisi pitänyt tehdä YVA juuri tuon kuljetusten lisääntymisen ja ympäristöhaittojen takia. Tosiasioita on vähätelty, kun sanotaan vaikutusten olevan vähäisiä. Tällaisen haitallisen liikenteen lisääminen kaupungin keskustassa ei pitäisi olla mahdollista enää tänä päivänä. Sen enempää enää kommentoimatta edellisen hallituksen energiapolitiikkaa, risupaketteja jne. voisi nyt toivoa uusien päättäjien tajuavan kokonaisuuden paremmin ja asukkaidenkin näkökulmasta.

Viite lakitekstiin Laki ympäristövaikutusten arvioinnista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Patsasprojekti on ja pysyy osana sivustoa

  LUETTELO JA LINKKILISTA VAASAN PATSAITA, MUISTOMERKKEJÄ JA MUISTOLAATTOJA     Sivusto Rojekti X = löytyy netistä osoitteesta htt...