Alla oleva kirjoitus on tämän päivän Helsingin Sanomista. Teksti sopii kyllä laajemminkin mihin tahansa Suomen suurista kaupungeista. Myös Vaasan.
Lainaus: (HeSa, 11.8.2015)
”Tanskalainen arkkitehti Henriette Vamberg on harvinainen ammattikuntansa edustaja. Hän uskaltaa tunnustaa, että kaupunkisuunnittelijat ovat unohtaneet ihmisen (HS 10. 8.). Moderni kaupunkisuunnittelu on keskittynyt luomaan näyttäviä rakennuksia eikä ole miettinyt, mitä kävelijät voivat tehdä niiden väliin jäävässä tilassa.
Modernien kaupunkien suuret, ankeat ja tuuliset aukiot karkottavat ihmiset. Näin on Kampin Narinkkatorilla ja vanhemmalla Kasarmitorilla, joka olisi voitu suunnitella nykyistä paljon viihtyisämmäksi paikaksi, kun sen alle rakennettiin muutama vuosi sitten pysäköintiluola.
Vambergin mielestä moderneista kaupungeista puuttuu ihmisten todellisiin tarpeisiin vastaavia, ihmisen mittakaavan mukaisia paikkoja. Keski-Euroopan vanhoissa kaupungeissa sellaisia on yllin kyllin. Ei tarvita kuin parin puun komistama pikkuaukio ja penkit, joille voi istuutua juttelemaan toisten kanssa. Kallion Karhupuisto on tällaisesta esimerkki, mutta sen elävöittämisen sai aikaan aktiivisten, vanhempien naisten liike.
Miten olisi, jos Helsinkikin tutkisi ensin kaupunkilaisten toiveita ja ryhtyisi vasta sitten uudistamaan paikkoja? Jottei kävisi niin kuin Ison Roobertinkadun kävelykadulle, joka ei taida olla kenenkään – ei kaupunkilaisten, ei kauppiaiden eikä huoltoautojen kuljettajien – mieleen.”
Meillä Vaasassa
Viime viikkoina on sosiaalisessa mediassa ja ainakin Pohjalaisessa ollut esillä mielipiteitä pyöräilystä Vaasan keskustassa. Keskusteluissa on virikkeenä ollut idea muuttaa Vaasan puistikoita osittain myös pyöräteiksi. Esim. Raimo Vahtera on ajamassa asiaa voimakkaasti ainakin Kauppapuistikon osalta.
Samantapaisia ratkaisuaja Raimo on nähnyt mm. Pärnussa, jossa järjestely ilmeisesti on onnistunut. Muitakin kokemuksia on muualta Euroopasta, suurista pyöräilykaupungeista.
Tässä olisi nyt paikka kaupungille, virkamiehille ja päättäjille tarttua haasteeseen. Vuorovaikutus kansalaisten kanssa voi parhaimmillaan johtaa selviin parannuksiin. Ja ellei muutoksia voida tehdä, niin ainakin keskustelujen ja perustelujen jälkeen on helpompi ymmärtää tilannetta.
Asukasyhdistyksemme hallituksessa viime viikolla asiaa mietittiin. Kevyenliikenteen asemaa on mahdollista parantaa Vaasan cityssä. Sekä kävelijöiden että pyöräilijöiden. Intressejä on kuitenkin paljon, jopa vastakkaisia. Kantakaupunkilaisten oma pyöräily vähäistä, paitsi lapsilla ja koululaisilla. Jalkakäytävillä pyöräileviä paheksutaan. Rannan ja Raastuvankadun pyöräteitä suosistaan, samoin muitakin hyviä erillisiä pyöräilykaistoja.
Puistikoista halutaan pitää myös kiinni. Rauhallisina, varjoisina istumapaikkoina, tapaamispaikkoina, ja myös koirien ulkoilutuspaikkoina. Viheralueiksi kaavoitettuja alueita ei ole keskustassa liikaa, vaikka Vaasa kaunis ja vihreä kaupunki onkin. Juuri puistikoittensa ansiosta.
Autoilijoiden edunvalvojia on toki myös. Erityisesti liike-elämä edellyttää, että ostokset on pystyttävä tekemään koko cityn alueella niin, että autot voi parkkeerata kohtuullisen lähelle. Riittävät maanalaiset parkkialueet, kuten Toriparkki, on tästä hyvä ja toimiva esimerkki.
Asioista on hyvä keskustella, kaikilta näkökanteilta. Nopeasti ei muutoksia koskaan saada. Kuntalaisaloite on hyvä keino saada asialle ainakin julkisuutta, ja sitä myötä perusteellinen perehtyminen asiaan voi toteutua.
Asukasyhdistyksemme hallituksessa päätettiin ottaa syyskuun teemaksi liikenteen Vaasan keskustassa.
Suunnitelmissa on ainakin järjestää torstaina 10.9. klo 16 – 18 ideointi ja keskusteluilta kirjastossa Cafe’ Prosassa. Jalankulkijat /pyöräilijät / autoilijat Vaasassa.
Tervetuloa mukaan kaikki kiinnostuneet!
Kuva: Jaakko Vainionpää
Blogikirjoituksen teksti: Aimo Nyberg
Sitoutumaton ja vapaa kaupunkiblogi. Myös Sinun kirjoituksillesi ja kuvillesi!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
LUITKO JO TÄMÄN?
Päivitetään yhdessä Rojektin sivuja!
Rojektissa on kohteita jo melkoinen määrä. Aika ajoin pienempiä ja isompiakin päivityksiä kohde-esittelyihin on tehty ja saadaan varmast...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti