Kuva: AN
7. Laki – allegoria, jossa mies attribuutteinaan miekka ja kilpi. Ylävartaloltaan alaston nuorukainen, sotilas, laskostettu vaate alavartalon verhona. Miekka on hänen käsissään vartalon vasemmalla puolella, oikean käsivarren vaakunakilvessä on teksti LEX.
Aikaisemmat tämän kirjoitussarjan blogijutut
Suomen Vapaudenpatsas: symbolit
Johdanto
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2020/07/suomen-vapaudenpatsas-symbolit.html
1. Etummainen
talonpoikaissoturi, joka seisoo hajareisin, heiluttaa lakkiaan
päänsä päällä ja huutaa voiton huumassa, toisessa kädessään alas laskettu
kivääri. Sotilas on suojeluskuntalainen, mitä osoittavat sarkapuku, lapikkaat
ja hatussa oleva havunoksa.
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2020/07/suomen-vapaudenpatsas-symbolit-1.html
2.
Haavoittuneena istumaan vaipunut aseveli, jolla on maahan laskettu
miekka tukevassa kädessään, ja joka vasemmalla kädellä pitelee rintaansa, ja
jolla on kasvoillaan itsensä uhriksi antaneen autuas ilme. Tämä Vapaudenpatsaan
sotilas kuvaa Vapaussodassa haavoittuneita ja henkensä menettäneitä sotilaita.
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2020/07/suomen-vapaudenpatsas-symbolit-2.html
3. Jalustassa etelän suuntaan ylimpänä oleva vapaudenristi on perusmuodoltaan yrjönristi, jonka päällä on lyhytsakarainen hakaristi. Ristin keskiössä on heraldinen ruusu.
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2020/08/suomen-vapaudenpatsas-symbolit-3.html
4. Inskriptio ja vuosiluku
Inskriptio: Isänmaansa vapauttajille – Åt fäderneslandets befriare. Tekstin
alapuolella vuosiluku 1918
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2020/08/suomen-vapaudenpatsas-symbolit-4.html
5. Suomen leijona on jalustan etusivulla, sen katse kääntyy etelään keskipäivän auringon suuntaan, pää on ylpeänä, uhmakkaana koholla, ja se polkee etujalkojensa alle lohikäärmeen.
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2020/09/suomen-vapaudenpatsas-symbolit-5.html
6. Lohikäärme, jonka leijona on polkenut jalkoihinsa. Lohikäärme on vastavoima, jonka voittaja alistaa ja pitää kontrollissa. Se on vahvemman osapuolen näkökulmasta vertauskuva kaikelle kielteiseksi koetuille asioille
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2020/09/suomen-vapaudenpatsas-symbolit-6.html
LAKI
Kuva: AN. Uskonto ja Laki-allegoriat
Nämä kaksi reliefiä ovat rinnakkain, samalla Vapaudenpatsaan jalustan sivustalla Ylätorille päin, ilmansuunta on länteen päin.
Uskonto ja laki allegoriat ovat vierekkäin ainakin siitä syystä, että ne ovat keskeiset yhteiskunnan arvot, joita Suomen Vapaudenpatsaalla halutaan tuoda esiin. Nainen ja mies vierekkäisissä reliefeissä korostaa myös koko kansan yhteistä vastuunkantoa, jota täydentää jalustan itään päin olevat reliefit Tulevaisuus (äiti lapset helmoissaan) ja Työ (mies, isä).
Koti, uskonto isänmaa ovat ne vahvat peruspilarit, joihin Suomen Vapaudenpatsas ajan aatteiden mukaisesti itsestään selvästi nojaa.
Kuva: AN
Alkuperäiset Yrjö Liipolan luonnokset neljäksi reliefiksi: Työ, Tulevaisuus, Uskonto ja Laki.
Yrjö Liipolan Taidemuseo, Koski TL
On mielenkiintoista vertailla luonnoksia ja toteutettuja reliefejä.
Tässä LAKI-reliefin luonnos ja valmis teos:
Kuvat: AN.
Luonnos (nähtävänä Yrjö Liipolan Taidemuseossa
Koski TL:ssä)
ja toteutettu Suomen Vapaudenpatsaan jalustan reliefiteos.
Pieniä eroja on helposti nähtävissä. Asentoa on viimeistelty, ryhtiä on parannettu. Suoraselkäisyys luo arvostusta, turvantuntua. Miehen katse on varma, vahva. Ylöspäin katsottaessa syntyvää perspektiiviharhaa on myös pyritty huomioimaan.
Miekka on lopullisessa versiossa jykevämpi, pystysuorassa maata kohti laskettuna. Miekka esitetään oikeutta kuvaavassa taiteessa yleensä paljastettuna ja usein myös kärki ylhäällä.
LEX-kilpi on tässä teoksessa miehen takana, eikä edessä olevana suojakilpenä.
LAKI-reliefin tarkoitus on näyttää Vapaussodan voittaneen osapuolen eli valkoisten toimien oikeutus käydyn sisällissodan aikana ja sen jälkeen. Legitimiteetin saavuttaminen ja sen ylläpito oli ensiarvoisen tärkeää itsenäisyyden saavuttaneessa Suomessa 20- ja 30-luvulla. Kansalaisten luottamus ja velvollisuudentunto järjestelmää ja sen sääntöjä kohtaan koettiin hyvin tärkeäksi, jotta pieni kansamme voisi löytää yhtenäisyyden, ja selvitä jatkossakin itsenäisenä edelleen epävarmoissa maailmanpoliittisissa olosuhteissa.
Lain ja oikeuden symboliikasta
Hallitusneuvotteluiden ja vuotuisten budjettiriihien aikoina neuvotellaan Säätytalon kokoushuoneissa. Uutisoinnissa näytetään hyvin usein tätä alla olevaa kuvaa.
Säätytalossa sisällä porrastasanteen yläpuolella kohoaa toisinto Senaatintorilla olevasta Walter Runebergin Aleksanteri II:n patsaan jalustaveistoksesta, Patria (1892), joka esittää lakia.
Kuvalainaus netistä
Lainaus kirjasta Suomi-neito, Aimo Reitala, Otava 1983
”On muistettava, että Patrian kohdalla oli alun perin kysymys vain Suomen valtiollisesta ja kansallisesta personifikaatiosta sekä allegoriasta, jossa heijastuvat Walter Runebergin 1860-luvun alun taisteleva isänmallisuus ja pääosin ruotsalaisperäinen Venäjän-vastaisuus”
Runebergin patsaan neidolla on päänsä päällä karhutalja, joka laskeutuu viittamaisesti selkäpuolelle. LEX-kilpi on symboli perustuslain, ja oman maan lakien puolesta ulkoista venäläistä vaaraa vastaan. Leijona on vahvana ryhdikkäänä. Miekka on neidon oikeassa kädessä, maata kohti, ja kilpi vasemmassa kädessä etummaisena, valmiina ottamaan vastaan mitä vastaan tulee.
Isänmaa lasimaalaus
Vielä toinen lainaus kirjasta Suomi-neito, Suomen kuvallisen henkilöitymän vaiheet. Otava 1983, kirjoittanut Aimo Reitala.
”Suomi-neito…tunnuksen avulla ei voitu helposti ilmaista sitä puolustustahtoista sankarihenkeä, jonka aika mielellään liitti isänmaan kuvaan. Miekalla varustautunut nainen Walter Runebergin tapaan ei enää palannut, sillä naisen ja miehen roolit koettiin pitkälle eriytyneinä. Ase kuului miehelle, taistelijalle, nainen taas nähtiin mieluimmin äitinä tai sulottarena.
Selväpiirteisen dokumentin kymmenlukujen poliittisesti aktiivisen vaiheen isänmaakäsityksissä tarjoaa keväällä 1930 valmistunut Henry Ericssonin lasimaalaus Pohjanmaan historiallisen museon vapaussodan muistohallissa Vaasassa. Isänmaa-nimistä sommitelmaa hallitsee kolme pääfiguuria. Ylinnä liitelee ilmassa menneisyys historian hengettären hahmossa soihtu toisessa, laakerinoksa toisessa kädessään. Keskellä seisoo tulevaisuuden toivoa edustava lastaan ylös kohottava nuori äiti. Nykyisyyden symboli on antiikkinen sotilas miekkoineen, kilpineen ja lippuineen.”
Lainaus päättyy
Kuva: AN. Pohjanmaan historiallisen museon vapaussodan muistohallin Isänmaa-lasimaalaus
Kuva AN. ”NYKYISYYS. Mies täysissä varusteissa valmiina suojelemaan kalleimpia arvoja. ”
Tekstilainaus kirjasta VAASA vanha ja uusi kaupunki, Kustannusliike Silta, Turku, tekijät: Arne Appelgren, Lars-Ivar Ringbom, Mirjam Lehtikanto.
Kuva: AN
Linkki Rojkekti X= hankkeen sivulle / Isänmaa
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2018/01/isanmaa-lasimaalaus.html
Laitan uudelleen jakoon myös tämän Erkki Rintalan Pohjalaisessa julkaistun kirjoituksen
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2019/12/suomen-vapaudenpatsaan-vertauskuvat.html
Dokumentit talteen ja julkisuuteen
Tässä Suomen Vapaudenpatsas: symbolit kirjoitussarjassa ei ole tarkoitus pohtia laajempia historiallisia näkökulmia esitettävään symboliin liittyen. Mielenkiintoista se kyllä voisi olla. Aktivistien, jääkäreiden jne. käsityksiä ja toimintatapoja esitellään monissa vielä nykyäänkin ilmestyvissä kirjoissa, tutkimuksissa ym. esitelmissä ja taideprojekteissa. Laillisuus, kumouksellisuus, suhtautuminen vuoden 1889 rikoslakiin (Valtio- ja maanpetos Suomen suuriruhtinaskunnassa) jne. ovat kiintoisia kysymyksiä.
Aikaa on kulunut jo yli 100 vuotta jääkäreiden paluusta Vaasan kautta Suomeen. Kiinnostus tuon ajan tapahtumiin on herännyt uudelleen henkiin etenkin jääkäreiden lastenlapsien keskuudessa. Suvuissa tallella olevia jääkäreiden päiväkirjoja on edelleen julkaisemattomina, ja ainakin yhden tällaisen tiedän olevan tulossa omakustanteena vielä ”joulumarkkinoille”.
Kuvat AN
Kirjoitussarjan Suomen Vapaudenpatsaan symbolit seuraava kirjoitus, Uskonto, julkaistaan tässä blogissa lokakuussa 2020. Tavoite on saada valmiiksi ja julkaistua koko juttusarja eli yhteensä 13 kirjoitusta tämän vuoden aikana.
Tämän kirjoituksen lähteinä on käytetty:
1. Etelä-Pohjanmaan historia, osa VII, toimittanut Raimo Salokangas, Vaasa 2006. / Liisa-Maria Hakala-Zilliacus: 1938 – vapaudenpatsas, sivu 798
2. Aira Tuomisto, Yrjö Liipolan sankarimuistomerkit aikansa historian kertojina, OOLI 2008
3. Vaasan patsaat ja muistomerkit, Eira Häggvist / Kalevi Paakki, Vaasan kaupunki 2008
4. Sanomalehdet: Vaasa 6.3.1937 ja 9.7.1938, Ilkka 10.7.1938, Uusi Suomi 10.7.1938
5. Matti Lackman: Suomen vai Saksan puolesta? Jääkäreiden tuntematon historia Otava 2000
6. Martti Häikiö: Svinhufvud itsenäisyysmiehenä – SUOMEN LEIJONA Docendo 2017
7. Arne Appelgren ym. Vaasa vanha ja uusi kaupunki, Turku 1949
8. Vaasan historia, osa 4, Vaasa 2006
9. Merkkien ja symbolien salattu kieli, David Fontana, Valitut Palat 2011
10. Suuri Symboli kirja, Hans Biedermann, toim. Pentti Lempiäinen, WSOY 1993
11. The continuum ENCYCLOPEDIA of SYMBOLS, Udo Becker, New York 1994
Jos haluat julkaista oman kirjoituksesi teemaan liittyen tässä vaasennenjanyt -blogissa, niin ota yhteyttä!
Kuvat ja teksti: Aimo Nyberg
Kuvataiteen opettaja, eläkkeellä
Rojekti X= hankkeen vetäjä
aimonyberg(at)gmail.com
Tätä sivua on päivitetty viimeksi 6.10.2020. Vuosiluku korjattu, Valtio- ja maanpetoksen rikoslaki vuodelta 1889, eikä siis 1886.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti