TERVETULOA - VÄLKOMMEN!

Blogi on avoin kaikille asiallisille kuville ja kirjoituksille, suomeksi, ruotsiksi ja millä kielellä tahansa! Kaikki tekijäinoikeudet juttujen kirjoittajilla ja kuvien kuvaajilla! Yhteystiedot saa sivuston ylläpitäjältä.




maanantai 21. syyskuuta 2015

Raideliikenteen tulevaisuus?

Vaasan rata sähköistettiin muutama vuosi sitten Vaasan pääteasemalle asti. Rataosuus Vaskiluodon satamaan jäi ainakin toistaiseksi sähköistämättä ja kunnostamatta. Asukasyhdistyksemme on muutamissa kannanotoissa viime vuosina maininnut toiveen rautatien säilymisestä Vaskiluotoon ja satamaan.

Ei satama ole kelvollinen, ellei sinne kulje tavara- ja matkustajajunia. Satama-alueella ilmeisesti tultaisiin jatkossakin toimeen nykykalustolla, mutta radan sähköistäminen perille asti poistaisi turhia veturinvaihtoja, ja junamatkat sujuisivat nykyajan vaatimusten mukaisesti.

Viimeistään siinä vaiheessa kun uusi komea matkustajalaiva, autolautta saadaan käyttöön Uumajan ja Vaasan välille tarvitaan toimiva ja laadukas junalaivayhteys Vaskiluodon lauttaterminaaliin asti.

Oma lukunsa asiassa on vielä idea raideyhteydestä Vaskiluodon satamasta Sundomin kautta valmistuvaan logistiikkakeskukseen lentokentän viereen ja siitä vielä nykyiselle radalle ja siitä eteenpäin. Näitä ajatuksia on kuultu mm. Vaasan yleiskaava 2030 valmistelun yhteyksissä pidetyissä tilaisuuksissa.

Jos ja kun logistiikkayhteydet niin lentäen, laivareiteillä, rautatie- ja maantiekuljetuksilla saadaan viritettyä uudelle tasolle, ja yhteispeli mm. Uumajan vastaavien yhteyksien kanssa toimii, niin globaalilla maailmankartalla on Vaasan kohdalla aikamoinen toimintojen keskittymä.

Realismia tai ei, maailma muuttuu aikojen saatossa. Tällaisina aikoina kun nyt elämme, on tulevaisuudesta vaikeaa sanoa mitään varmaa. Omat, vaasalaisten paikalliset intressit eivät ainakaan yksin mahdollista tällaisten uusien rataideoiden toteuttamista, mutta kun asiat nähdään Pohjoismaiden / EU:n / Pietarin / Jäämeren yhteyksien kannalta ajatellen, niin näkymät voivat olla toiset.

VR on viime aikojen alas-ajo asenteellaan pelaamassa itseään ulos kehityksen kelkasta. Rahojen leikkaaminen ja palvelujen karsiminen johtaa kierteeseen, josta paluu uuteen vahvaan kehitykseen on kenties mahdotonta.

Onko ratkaisu VR:n monopoliaseman lopettaminen, ja yksityisten raideliikennöitsijöiden päästäminen mukaan kilpailuun? Jotain asiasta kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin lausahdus Helsingin sanomissa (19.9.2015, Berner yllättyi vaikutusvallastaan): ”Suhtaudun avoimesti vuoteen 2024 voimassa olevan VR:n monopolisopimuksen purkamiseen jo aiemmin.”

Pohjalaisessa 15.9.2015 kirjoitti Kalevi Kämäräinen, joka on Suomen Rautatiematkustajat ry:n puheenjohtaja mm. näin: ”Päättäjien pitääkin nyt miettiä vaihtoehtoja turmiolliselle VR:n yksinvaltiudelle. Keskustanuorten varapuheenjohtaja Risto Lahti osallistuu tähän keskusteluun esittämällä Vaasan rataa kokeilukentäksi (Suomenmaa 2.9.2015). Koska pohjalaiset ovat tunnetusti yritteliäitä, ”ajaisin komiasti” saman tien Helsinkiin asti Vaasan junat Oy:n (VJ) kyydissä.” ”VJ saisi henkilöliikenteen yksinoikeuden välille Vaskiluoto -Seinäjoki, oikeudet kaikkiin nykyisiin suoriin junavuoroihin rataosalla Vaasa – Helsinki.” ”Tällainen järjestely mahdollistaisi sekä paikallisjunakokeilun että jossain määrin myös kaukoliikenteen hintakilpailun. Koska VJ:llä olisi yksinoikeus Vaasan rataan, paikallisliikenteen kehitys olisi yhtiön innovatiivisuudesta kiinni.”

Itse sanoisin että melkoinen idea tämä Kalevi Kämäräisen ajatusmalli. On kiistatta totta, että yksityistäminen on ns. ”ilmassa oleva mahdollisuus”, johon myös täällä Vaasassa toivottavasti halutaan ja uskalletaan tarttua.

Olin viime torstaina kaupungin järjestämässä yleisötilaisuudessa kirjaston Draamasalissa. Siellä esiteltiin Wasa Stationia ja entisen linja-autoaseman tilalle suunniteltavaa korttelia. Suunnitelmia ja hyvin tehtyjä havainnekuvia esiteltiin avoimesti ja asiantuntevasti, kuten kuuluukin. Komiata näyttäisi nyt tulevan, kunhan asemakaavamuutos etenee, ja päätökset saavat lainvoiman.

Itselleni nousi mieleen näitä tapahtuma- ja kongressikeskuksen, musiikkitalon, kauppakeskuksen, ravintoloiden ja hienon aukion (jolle kaavoittajilla ei vielä ollut nimeä) piirustuksia katsellessa, että mitä jos radan sillä puolella, tai nykyisen ratapihan alla olisi rautatieasema, jossa on toimiva lipunmyynti ym. palvelut, - kenties juuri yksityisen VR:n kanssa kilpailevan raideliikennöitsijän ylläpitämänä?

Aika näyttää, mihin kiskot vievät tulevaisuudessa, ja kenen omistamat junat niillä kulkevat.

Aimo Nyberg




Kuva: AN. Vaasan rautatieasema 8.9.2013 klo 21.35



Kuva: JB. Ratapihaa Vaasassa 10.5.2013 klo 8.25