TERVETULOA - VÄLKOMMEN!

Blogi on avoin kaikille asiallisille kuville ja kirjoituksille, suomeksi, ruotsiksi ja millä kielellä tahansa! Kaikki tekijäinoikeudet juttujen kirjoittajilla ja kuvien kuvaajilla! Yhteystiedot saa sivuston ylläpitäjältä.




sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Einarin ja Karin sanoin

Millainen olisi maailma ilman musiikkia, kuvia, kirjallisuutta, veistoksia, tanssia ja teatteria, kysyy professori Kari Uusikylä tämän päivän (30.3.2014) Pohjalaisen mielipidekirjoituksessaan Ihminen ei ole pelkkä hyödyke.

Tekstin voi lukea kokonaisuudessaan täällä http://www.pohjalainen.fi/mielipide.

Lainaan siitä loppuosan, koska näin selkeästi asiaa ei ole ilmaistu pitkään aikaan. Kiitos taas Kari, - toivottavasti jatkat näitä upeita kirjoituksiasi lehdissä ja muillakin foorumeilla.

Lainaus Kari Uusikylältä:

”Koulun pitää tuottaa osaajia”, on tyhjä hokema, jota on kuultu päättäjiltä kyllästymiseen saakka. Mitä ihmeen osaajia? Osaamisen lajeja on satoja.

Harva vastustanee sitä, että koulussa on riittävästi oppiaineita, joista tulevat insinöörit, teknologit ja kauppatieteilijät hyötyvät.

Tämä ei saa johtaa sellaiseen yksipuolisuuteen, että ns. taito- ja taideaineet luokitellaan turhaksi puuhasteluksi, joka estää tehokasta opiskelua. Onpa jopa vaadittu, että nämä ”turhat” aineet poistettaisiin opetussuunnitelmista!

Millainen olisi maailma ilman musiikkia, kuvia, kirjallisuutta, veistoksia, tanssia tai teatteria! Entä jos ihminen ei liikkuisi tai käden taidot surkastuisivat? Eivät taide- ja taitoaineet ole tärkeiden aineiden vaihtoehtoja, niiden harrastaminen kuuluu elämään ja tekee meistä ihmisiä sanan varsinaisessa merkityksessä.

Taide luo kauneutta, antaa esteettisiä elämyksiä ja tuottaa iloa. Parhaimmillaan taide ruokkii ihmisen sisäistä kauneutta, johon liittyy taju oikeasta ja väärästä sekä halu toimia inhimillisten arvojen puolustamiseksi. Eri maiden kirjailijat ja taiteilijat ovat aina kritikoineet rohkeasti teoksillaan valtaeliitin moraalittomuutta – ja maksaneet siitä kalliisti.

Taidekasvatusta tarvitaan, jotta jokaisesta lapsesta kasvaisi kokonainen ihminen: ajatteleva, tunteva, välittävä ja luova. Näin kirjoitti sata vuotta sitten nuori kuvataiteilija-laulaja, isoisäni Einari:

”Ihmisen tärkeimpiä tehtäviä tässä elämässä pitäisi olla sielunsa kypsyttäminen likemmäksi täydellisyyttä, eikä ainoastaan pintapuolisten nautintojen, rikkauden, mukavuuden ja kunnian etsiminen, sillä kaikki nämä ovat katoavaista omaisuutta, jota vastoin sielullisia voimia ei mikään voima hävitä.”

Näin viisaat ajatukset taitavat olla outoa houretta tänä pintaliidon ja narsistisen kaikkivoipaisuuden harhan aikakautena.

Kari Uusikylä

Vaasa






















Kuva: AA. Oppilastyö, feeniks-lintu.

















Valokuva: NK.

Kuvataide, "kuvis" on hyvin suosittu oppiaine kouluissa. Kaikille yhteiset kuvataiteen kurssit loppuvat nykyään 7. luokan kevääseen, sen jälkeen erilaisia kuviksen kursseja voi opiskella vain valinnaisina eli vapaehtoisina kursseina.

Kuvataideopetus, samoin kuin taide- ja taitoaineet kaiken kaikkiaan, ovat vaikeassa tilanteessa yrittäessään puolustaa asemiaan nykykoulussa.

Uudet opetussuunnitelmat astuvat voimaan elokuussa 2016. Käynnistynyt suunnittelutyö joudutaan tekemään kunta- ja valtiontalouden synkkenevien pilvien alla. Maailma muuttuu, toivottavasti myös jotain uutta ja entistä parempaakin syntyy. Taiteella on merkittävä osansa ihmisenä kasvamisessa, uskoakseni näin on jatkossa myös Suomen kouluissa.

Aimo Nyberg, kuvataiteen lehtori, Vaasa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti