TERVETULOA - VÄLKOMMEN!

Tämä Vaasa-aiheinen kaupunkiblogi on avoin myös Sinun asiallisille kuville ja kirjoituksille, suomeksi tai ruotsiksi. Kaikki tekijäinoikeudet & vastuut kirjoittajilla ja kuvaajilla! Ota yhteyttä sivuston ylläpitoon/Aimo.





maanantai 30. syyskuuta 2013

Vaasan rata



















Kuva: AN. Vaasan rautatieasema 8.9.2013 klo 21.35

No niin, Vaasassa ollaan taas! Viikko ja pari viikonloppua vierähti vauhdilla Virossa Pärnussa, sekä Tallinnassa ja Helsingissä meno- ja tulomatkalla.

Kyllä maailma näytti muualla Vaasaa isommalta ja kiireisemmältä. Kotiinpalu tuntuu ihan hyvältä!

Pendolino juna toi kotiin Helsingistä kolmessa ja puolessa tunnissa. Ja aikataulut pitivät. Tällä kertaa.

Eilen sunnuntaina oli Vaasan radan 130-vuotisjuhlapäivä. Vasabladetissa (29.9.2013) Cecilia Holmström kirjoittaa hienosti historiasta, mm. Vaasassa pidetyistä radan avajaisjuhlista.

Kiinnnostavaa oli myös lukea Vasabladetista Suomen rataverkon kehitysvaiheista. Karttakuva vuosilukuineen kertoo hyvin havainnollisesti sen, mistä aikoinaan on ollut kyse. Venäjä halusi rakentaa rataverkon tietenkin itsekkäästi omista intresseistään lähtien. Ensin Helsingistä Hämeenlinnaan 1862. Sitten Helsinki Pietari radan, joka saatiin kuntoon 1870. Tämän jälkeen tehtiin radat sisämaasta rannikoille, satamiin, eli Hyvinkää Hanko 1873, ja Toijala Turku 1876. Reitti länsirannikolle Vaasaan, Tampereen kautta koettiin ymmärrettävästi myös hyvin tärkeäksi. Rata tehtiin silloin Oriveden, Keuruun, Alavuden, Seinäjoen ja Tervajoen kautta. Valmiiksi tämä rata saatiin siis 29.9.1883.

Vaasa, eli Nikolainkaupunki oli yksi silloisen Venäjän vartiotorneista ja myös portti Pohjanlahdelle, länteen.

Tänään kotikaupunkimme merkitys itsenäisessä Suomessa on aivan erilainen kuin Suomen ollessa osa suurta Venäjän valtakuntaa. Nyt kannattaa katsoa koko maapallon karttaa, ja mittailla etäisyyksiä eri ilmansuuntiin. Hyvinkin kauas.

Jos ja kun logistiikkayhteydet niin lentäen, laivareiteillä, rautatie- ja maantiekuljetuksilla saadaan viritettyä uudelle tasolle, ja yhteistyöhön mm. Uumajan vastaavien yhteyksien kanssa, niin globaalilla maailmankartalla on Vaasan kohdalla, parhaimmassa tapauksessa, aikamoinen toimintojen keskittymä.






















Kuva: JB. Ratapihaa Vaasassa 10.5.2013 klo 8.25

Vaasan rata sähköistettiin muutama vuosi sitten Vaasan pääteasemalle asti. Rataosuus Vaskiluodon satamaan jäi ainakin toistaiseksi sähköistämättä ja kunnostamatta. Asukasyhdistyksemme muutamassa kannanotoissa on viime vuosina mainittu toive Vaskiluodon satamasta Sundomin kautta jatkuvasta ratayhteydestä suunnitteilla olevaan logistiikkakeskukseen lentokentän vieressä. Samansuuntaisia ideoita ovat esittäneet myös muutamat vaasalaiset poliitikot.

Realismia tai ei, maailma muuttuu aikojen saatossa. Tulevaisuudesta on vaikeaa sanoa mitään varmaa. Omat, vaasalaisten paikalliset intressit eivät ainakaan yksin mahdollista tällaisten uusien ideoiden toteuttamista, mutta kun asiat nähdään Pohjoismaiden / EU:n / Pietarin / Jäämeren yhteyksien kannalta ajatellen, niin näkymät voivat olla toiset.

Aika näyttää, mihin kiskot vievät tulevaisuudessa.

Aimo Nyberg

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti