Näsetin muistomerkki on kokonaisuus, johon kuuluvat muistokivi, informaatiotaulu ja ½ kokoisena toteutettu Böljan -laiva.
Näsets byaförening pitää hyvää huolta muistomerkistään!
Olimme Vappuajelulla, ei veneellä vaan autolla. Ajoimme täältä Vaasan keskustasta Vaskiluodonsillan ja Myrgrundinsillan kautta Eteläisen kaupunginselän vastarannalle. Siltayhteys on valmistunut vuonna 1975. Tätä ennen Sundomista tultiin Vaasaan joko veneillä tai kierrettiin aikamoinen matka lahdenpohjukan ympäri.
Perillä Näsetissä oli hieno yllätys: lippu liehumassa Böljan -pienoismallilaivan perällä!
Perusfaktat aluksesta
Näsetin muistomerkillä on kiveen hakattuna tämä teksti: Rest
år 1989 till minnet av passagerartrafiken Sundom-Vasa samt fiske och handel.
Infotaulussa on paljonkin luettavaa, kun malttaa pysähtyä
lukemaan ja katsomaan kauniita kuvituskuvia.
Yllä olevat kuvat: 1.5.2021 AN.
Lisää voit lukea täältä
https://www.naset.fi/index.html
Lainaus
Minnessten och informationstavla vid Näsbryggan
”Sommaren 1989 hölls en fest med avtäckning av en minnessten nere vid
Näsbryggan. En bild av en båt med fulla segel är inhuggen i stenen och texten
på stenen lyder: Rest år 1989 till minnet av
passagerartrafiken Sundom-Vasa samt fiske och handel.
Också en informationstavla finns nere vid Nässtranden. Tavlan är resultatet
av en avhandling vid Åbo Akademi om "Österbottniska småbåtshamnar i
historien" gjord av Pernilla Rauma med illustrationer av Liselott Nyström.
Informationstavlan berättar i bild och text om Näsets historia”.
Kartta yli 125 vuoden takaa
Kartta (rajattu): Maanmittaushallitus – Ylihallituksen Yleiskartta, painettu 1894
Tätä kartta kannattaa katsoa tarkkaan. Se kertoo hyvin, miten ”kaukana” Sundom
(kartassa Sundomövfverby, Sundomytterby ja Munsmo) oli Vaasasta (silloin
virallisesti Nikolainkaupunki) ja Vanhasta Vaasasta (silloin Wasa). Meteoriittikraatteri
Söderfjerden, nykyisin peltoa, oli tuolloin vielä merenlahti. Teitä toki oli,
mutta on selvää, että veneet, isotkin purjeveneet olivat tuolloin hyvin
tärkeitä liikuttaessa näillä seuduilla.
Böljan -laivan historiaa on käsitelty hyvinkin perusteellisesti fb-ryhmässä Vaasan kuvia 1900-luvulta, useassakin keskusteluketjussa. Hakusanalla Böljan kyllä löytyy. (Tähän yksityiseen ryhmään voivat vanhoista asioista ja valokuvista kiinnostuneet liittyä, mukana on jo yli 22 tuhatta jäsentä).
Kuva: Tommi Karttaavi, kuva on kotialbumista.
Tässä Böljan
on todennäköisesti telakalla Näsetissä ennen myyntiä.
Böljan myytiin 1970-luvulla yksityiskäyttöön Helsinkiin
Tähän loppuun vielä muutama lisätieto tämän legendaarisen laivan vaiheisiin.
Kuvissa ovat Tommi äitinsä kanssa (kuvat julkaistu asianomaisten
luvalla).
Böljanin kannella Kruununhaanrannassa (taustalla näkyy Uspenskin
katedraali). Kuvien ajoitus on 70-luvun alku.
Lainaus Tommilta saamastani s-postista
” Isäni osti sen (Böljanin) joskus 70-luvulla yksityiskäyttöön Helsinkiin. Itse olin aika pieni silloin, eikä minulla ole siitä juurikaan muistikuvia, mutta minulla on vanhoja valokuvia, joissa olen taaperona sen kannella. Isäni jäämistöstä löytyi myös sen alkuperäinen rakennepiirros vuodelta 1930, kun se on alunperin valmistunut rahtialukseksi Savonlinnan Konepajalta nimellä Kusten”.
Terveisin Tommi Karttaavi
”Tässä kuva Kustenin rakennepiirroksesta (se on kehystetty, joten oli lähes mahdoton saada kuvaa ilman heijastuksia...)”
Tommilta myös nämä hänen löytämät linkit aiheeseen:
Lehtiartikkeli jossa kerrotaan Böljanin myynnistä Helsinkiin ja myös vähän sen historiasta:
http://media.naset.fi/dokument/vaasa_boljan.pdf
Näsetin kyläyhdistys: Båtar som trafikerat mellan Näset och Vasa (kuvia):
https://www.naset.fi/batar.htm
Joukossa on myös kuva Böljanista Helsingissä, ilman mainintaa vuodesta tai siitä mikä Böljan kyseessä. Luultavasti kuitenkin isäni ostama entinen Kusten, koska se näyttäisi olevan Kruununhaan edessä Halkolaiturissa, jossa pidettiin myös seuraavaa venettämme (joka muuten on minulla vieläkin käytössä, vm. 1978).
https://www.naset.fi/bilder/boljan11.jpg
Sotakorvauksina luovutetut alukset (Böljan sivun 9 yläreunassa, rakennusvuosi ja -paikka viittaa Kusteniin eli Böljan III:een, mutta luultavasti luovutettu alus oli ensimmäinen Böljan):
https://www.turso.fi/files/Esitteet/sotakorvausalukset.pdf?c17581fe36
Geokätköfoorumilla on tällainen kuvaus (tässä ei ole
huomioitu, että Böljaneita oli kolme).
Huom! Itse kätköä ei taida enää olla käytössä, mutta teksti siis tässä:
"Böljan" oli ensimmäinen rautavene, joka liikennöi
Vaasan ja Sundomin välillä. Se oli rakennettu 1931 Savonlinnassa. Veneen
strategiset mitat oli: pituus 19,63m, leveys 5,13 ja syväys 1,1m. Voiman
lähteenä oli 60hv Wikström joka myöhemmin vaihdettiin dieselmoottoriksi.
”Böljan” oli rekisteröity 99 + 1 henkilölle, mutta matkustajia oli usein
enemmänkin. Matka Sundomiin kesti noin 20min. nopeuden ollessa 7 – 8 solmua.
Vuonna 1945 ”Böljan” jouduttiin luovuttamaan raskaiden sotakorvausten vuoksi
Neuvostoliitolle. Vuosina 1945 – 1952 liikennettä hoiti. ”EOS”
"Böljan" var den första järnbåten som trafikerade mellan Vasa och Sundom. Den byggdes 1931 i Nyslott och var 19,63 m lång och 5,13 m bred. Djupgåendet var ca. 1,10 m. Maskinen var en 60 hästkrafters Wickström-motor, som senare byttes ut till en dieselmaskin. "Böljan" var registrerad för 99 + 1 personer, men passagerarantalet överskreds många gånger med upp till 100%. Färden över fjärden till Sundom tog ca. 20 min. Och farten var mellan 7 och 8 knop. 1945 var man tvungna att överlåta "Böljan" som krigsskadestånd till Sovjet. Under tiden "Böljan" varit i trafik hade "EOS" varit uppdragen på slipen, därför blev det nu bråttom att försätta den senare i sjödugligt skick. "EOS" trafikera från sommaren 1945 fram till 1952.
Lainaukset päättyvät / linkkien koonti: Tommi Karttaavi
Tämän blogikirjoituksen tekemisen inspiraationa ja konkreettisena apuna olivat Tommin yhteydenotot, s-postit ja soitto. Kiitoksia tästä!
Kuvat: Kotialbumikuvat skannannut Tommi ja 1.5. 2021 kuvat Aimo. Karttakuva on lainaus netistä.
Blogikirjoituksen kokonaisuuden koonnut: Aimo Nyberg
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti