HAAVISTON ANTIN HYVÄ KYSYMYS
Onko keskusta näivettymässä nykyisen kaupunkisuunnittelun takia vai kehittyykö se uuteen suuntaan?
Olen koonnut tähän jälkipohdintojani lauantain 11.6. YLE Areenan keskusteluohjelmasta, jossa sain olla mukana.
KYSYMYS KUULUI
Onko keskusta näivettymässä nykyisen kaupunkisuunnittelun takia vai kehittyykö se uuteen suuntaan?
Keskustelun vetäjänä toimi Antti Haavisto ja mukana
keskustelemassa olivat Vaasan kaupungin Kuntatekniikan johtaja Jukka
Talvi, keskustan yrittäjä Carola Svahn-Salomäki sekä Aimo Nyberg
kantakaupungin asukasyhdistyksestä.
Katso ohjelma YLE Areenasta, suora linkki löytyy myös tämän
blogin edellisestä kirjoituksesta.
VASTAUKSENI KYSYMYKSEEN
Kehittyy uuteen suuntaan, ei näivety. Eikä kaupunkisuunnittelu ole syyllinen siihen, että maailma muuttuu. (Jos syyllisiä pitää etsiä, niin vastuu on päättäjillä, poliitikoilla eli viime kädessä meillä, jotka päättäjämme valitsemme).
Vaasassa Kaupunkisuunnittelussa tehdään hyvää työtä. Siellä on parasta ymmärrystä mistä tähän on tultu ja myös näkemystä siihen mitä tulevaisuus meiltä kaikilta vaatii. (kritiikin sietokykyäkin siellä on, eli valmiutta toisenlaistenkin mielipiteiden kuuntelemiseen).
Ensin tärkein jo keskustelussakin esiin noussut huomio
Vaasan keskustan nykyiseen vireyteen ja elinvoimaisuuteen sanon ensimmäiseksi tämän mielestäni hyvin tärkeän, oleellisen asian, johon voimme jokainen vaikuttaa omilla valinnoillamme:
HAASTAN meidät kaikki vaasalaiset TIETOISESTI SUOSIMAAN pienyrittäjiä, kivijalkaliikkeitä, lähipalveluja päivittäisinä ostospaikkoina! Mm. Kauppahallia, jollainen meillä täällä Vaasassa vielä on! Fakta on, että automarketit kyllä pysyvät pystyssä – pienemmät liikkeet sen sijaan pohtivat joka kuukausi tiliensä saldoja, mitä jää viivan alle? - Pystytäänkö jatkamaan, vai laitetaanko lappu luukulle?
Meidän asiakkaiden valinnoilla on oikeasti merkitystä Vaasan keskustan elinvoimaisuuteen!
Kävelykeskustan laajentamisesta
Kävelykeskustaa Vaasassa on rakennettu pitkään. Kehitystyötä on tehty vuodesta 1994. Kävelykeskusta vihittiin käyttöön 2006.
Katso lehtikirjoitus: betoni 3, 2006 / VAASAN KESKUSTA UUDISTUI KÄVELYKESKUSTAKSI
Timo Martonen, Vaasan kaupungininsinööri
https://betoni.com/wp-content/uploads/2015/10/BET0603_s47-50.pdf
Hovioikeudenpuistikon kävelykatua laajennetaan tänä kesänä aseman edustalle asti, jonne parhaillaan tehdään mm. liikenneympyrää ja polkupyörien parkkitaloa.
Laitan tähän kolme lainausta kaupungin sivuilta
Kesäkävelykatu on taas avattu
https://www.vaasa.fi/ajankohtaista/kesakavelykatu-avataan-jalleen-hovioikeudenpuistikolla/
Vaasan kävelykeskustan yleissuunnitelma
Ennen kuin Vaasan kävelykeskustan kokonaiuus on selvillä, ja
muutokset tehty Hovioikeudenpuistikolla ja muuallakin mm. torilla, Vaasanpuistikolla,
kaupunki tulee vielä moneen kertaan esittelemään suunnitelmia, vaihtoehtojakin,
ja siis pyytämään myös kaupunkilaisilta mielipiteitä. Erilaiset intressit ja
näkökulmat on hyvä kuulla ja sen jälkeen ratkoa asiat parhain päin.
Kaupungin virallisia kuulutuksia seuraamalla ja pysymällä muutenkin ajan
tasalla lehtiä ym. seuraamalla pääsemme itse kukin mukaan vaikuttamaan, ja nimenomaan
silloin kun asioihin vielä voi sanansa sanoa.
Hieman muistelua menneistä ajoista
1900-luku oli autoilun aikaa, ja autoilu pääsi kaikkialla ylivertaiseen asemaan. Kaunis upea leveiden puistikoiden Vaasa on Carl Setterbergin luomus. Ruutukaavan puistokadut toreineen hän suunnitteli hallintokaupungin komeita rakennuksia varten, mutta toki myös liikkumista varten. Siis hevospelejä ja jalankulkijoita varten. On hämmästyttävää, miten hyvin Vaasan kantakaupungin ruutukaava on kestänyt aikaa, ja on itse asiassa edelleen erinomainen lähtökohta kehittää liikenteen infraa kaupungissamme.
Vasta 1900-luku toi kaupunkikuvaan autot, John Wickströmin ja muidenkin. Ja toden totta autoistuminen johti vuosisadassa autojen ja autoilijoiden yksinvaltaan kaupunkiliikkumisessa.
Nyt ja huomenna
Oma näkemykseni on, että Vaasan keskustassa yksityisautoilun on edelleen pysyttävä vahvasti mukana, mutta jatkossa vain yhtenä liikkumisen muotona muiden joukossa. Toinen toisiamme arvostaen, ja liikennesäännöt tuntien ja niitä myös noudattaen.
- kaupungin keskustassa tarvitaan turvallista ja viihtyisää
jalankulkua
- ja on edelleen parannettava ydinkeskustan saavutettavuutta pyöräillen
(sähköpotkulautojen osalta odotan ajotapoihin/sääntöihin parannusta)
- mahdollisuudet omalla/vuokratulla henkilöautoilla asiointiin Vaasan
keskustassa tulee säilyä jatkossakin, ts. parkkitilaa on oltava riittävästi sekä
halleissa että katujen varsilla
- jopa raideliikenteellekin täällä on nyt jonkinmoinen momentum, jos siihen halutaan
tarttua
Mietteitäni kävelykeskustasta
Kesäajaksi laajentunut Hovioikeudenpuistikon kävelykatu on
ihan ok. Se antaa uusia mahdollisuuksia kaupungilla viihtymiseen, siellä
liikkumiseen, asiointiin monipuolisista palveluista nauttien.
Pysyvä muutos asemanpuoleisessa Hovioikeudenpuistikon päässä
vie pois autojen parkkipaikkoja, toisaalta lisänä tulee uusi upea pyöräparkki,
(joskus joudutaan ”uhraamaan”, kaatamaan jokunen puiston puukin).
On mahdollista, että jalankulkijoiden ihmisvilinä tuo asiakkaita
kivijalkaliikkeisiin. Autoillekin parkkialueita on lähellä. Uskoisin, että
lopputulos tulee olemaan ihan hyvä.
Myös Hovioikeudenpuistikon alkupäähän on suunnitteilla kävelykadun jatkoa. Siellä päässä on pulaa autojen piha- ja kadunvarsipaikoista, eli toivoa sopii, että alueen asukkaita kuullaan herkällä korvalla, kun siellä edetään.
Vaasassa on paljon autoja asukaslukuun suhteutettuna. Vaikka etäisyydet täällä ovat muillakin tavoilla liikkumiseen ovat erinomaiset. Etenkin vanhemmat ihmiset olettavat ja toivovat, että yksityisautoilu pitää pintansa. Ts. auton omistamisen ja ajamisen kustannukset eivät muodostuisi mahdottomiksi, ja lyhytaikaisen asiointiparkkeerauksen maksut jollain tavalla saataisiin pidettyä kohtuullisina.
Kaksikaistaisen, erittäin vilkasliikenteisen Vaasanpuistikon kaventaminen joiltain osin yksikaistaiseksi on mielestäni aivan mahdoton idea, - eikä sitä ehkä tosissaan enää mietitäkään?
Entä sitten tuo Kirkkopuistikon toteutunut muutos? Sinne tehtiin komeat pyöräkaistat molempiin suuntiin, ja autoille jäi yksi kaista molempiin suuntiin.
Aluksi en uskonut tähänkään ideaan. Mutta olin kyllä väärässä.
Kaikki kunnia siis kaupungin toimille. Päättäväisyydelle toteuttaa hanke aika suuresta vastustuksesta huolimatta. Pyöräilijät ja jalankulkijat kiittävät varmasti, eikä autoilukaan tästä ole liiaksi vaikeutunut. (kunhan kaikki katsovat eteensä, ja pitävät vauhdit alhaalla – törmäillä kun voi kaikkialla).
Autoilu ansaitsee edelleen vahvan paikkansa Vaasan katukuvassa
Yksityisauton omistaminen ja sillä liikkuminen Vaasan keskustassa pitää olla jatkossakin mahdollista, ja autoilun kulut sellaisia, että esim. eläkkeellä olevat voivat autonsa edelleen pitää. Keskustassa on kivijalkaliikeitä, monia palveluja, apteekkeja, joihin olisi hyvä päästä kohtuullisen lähelle. Toriparkki on aivan välttämätön nyt ja jatkossakin, se on mielestäni oikein hyvin toimiva, ja näillä näkymin riittävän kokoinenkin. Muutakin maanalaista parkkitilaa keskustasta löytyy, ja niissäkin on ollut hyvin tilaa.
Ydinkeskustassa ilmaista pysäköintiä tuskin kukaan pitää enää mahdollisena tai edes toivottavana.
Minusta yksityisautolla liikkujan on ymmärrettävä, että parkkimaksu estää autojen jättämisen tarpeettoman pitkäksi ajaksi ko. alueelle. Asukkaiden parkkihuolien osalta toki Vaasassa on vielä paljon kehitettävääkin.
Hiilineutraalisuudesta
Minusta ei myöskään pidä lähteä suosimaan vain yhtä ratkaisua eli suosia pelkästään sähköautoja. Tottakai jatkossa tarvitaan sähköautoille latauspaikkoja jne. mutta samoin myös vedyllä, biokaasulla jne. toimiville. On hyvin todennäköistä, että polttomoottoriautotkaan eivät poistu kuvioista. Insinöörit, kemistit jne. toivottavasti onnistuvat tuotekehittelytyössään joidenkin vuosien kuluessa kehittämään tuotteen, jolla voimme jatkaa tätä äärimmäisen helppokäyttöistä tankki täyteen dieseliä-ajamista.
Vaasassa meillä ei kerta kaikkiaan kannata luopua monien vaihtoehtojen rinnakkainelosta. Annetaan tekniikan kehityksen ja markkinoiden ts. ostajien luoda tulevaisuuden suuntaviivat.
Tämänkin haluan sanoa. Kun EU:lta tuli jokunen päivä sitten ilmoitus, että polttomoottoriautojen valmistus on lopetettava, taisi olla vuodesta 2035 alkaen, niin ei oteta tätä kovin vakavasti.
Luotetaan ennemmin itseemme!
Minä uskon vakaasti siihen, että hiilineutraalisuus ei tarkoita vain sähköautoja, vaan vety ym. -käyttöiset autot tulevat voimalla, ja myös uudenlaiset lähes 0-päästöiset polttomoottorit saadaan kehitettyä.
Siis missä? No täällä meillä Vaasassa, VAMKin energiaosaamisella, ja Vaskiluodossa Wärtsilän uusissa laboratorioissa insinöörien ja innovaattorien toimesta. Uudenlaisten laivamoottoreiden läpimurron jälkeen Wärtsilältä voi hyvällä syyllä odottaa myös aivan uudenlaisia ratkaisuja maalla ja vaikkapa kiskoilla liikkuvien koneiden polttoaineiksi/moottoreiksi.
Kun Vaasankin kaduilla joskus vielä liikkuvat itsekseen kulkevat taxit ja skuuttien lailla vuokrattavat ”kotteroautot”, ne voivat olla sähköllä toimivia, eli latauspisteisiin itsekseen palaavia, mutta niissä voi yhtä lailla olla polttomoottorikin, jolla yhden pysäkin taktiikalla voi ajella vaikka 1000 km!
Maltti on valttia myös uusien ideoiden käyttöönotossa.
Kuten sanotaan – aika näyttää.
Minusta on tärkeää, että erilaisia näkökantoja tuodaan esille. Kukaan ei ole yksin oikeassa, mutta kun esiin tulee monenlaisia näkemyksiä, niin todennäköisesti silloin ollaan jossain kohdin jo piirun verran lähempänä oikeaa tilannekuvaa.
Aimo Nyberg
Kuvataiteen opettaja, eläkkeellä
Kaupunkikuvaaja ja kaupunkibloggaaja
vaasaennenjanyt.blogspot.com/
aimonyberg(at)gmail.com
Kuvituskuva: Vaasan kaupunginteatteri (upea näytelmä muutaman vuoden takaa)
John Wickström valmisti Amerikassa autoja jo ennen Henry Fordia!
Lainaus teatterin mainostekstistä:
”John Wickström (1870–1959) oli syntyisin Vaasan naapurista Koivulahden
Vassorin kylästä. Wickström lähti 1800-luvun lopulla Yhdysvaltoihin ja
työskenteli aluksi kaivoksissa, mutta nousi pian maan päälle, kouluttautui
Chicagossa konepiirtäjäksi ja omisti vuosisadan vaihteessa jo autotehtaan
Chicagossa. Wickströmin Caloric II -auto esiteltiin Chicagon
maailmannäyttelyssä 1901. Samassa näyttelyssä esitteli Henry Ford ensimmäisen automallinsa.”
PS.
Emme tiedä miten polttomoottoreiden lopultakin käy? Sähkö- ja akkuteollisuudella on omat intressinsä – aikoinaan sähköauto hävisi kamppailun polttomoottoreille – toivoa sopii, että nyt ei taas päädytä yhden tekniikan yksinvaltaan.
Nyt olisi aika ottaa kaikki keinot käyttöön – ja pelastaa maailma, tehdä se mitä vielä on tehtävissä ilmastonmuutoksen hidastamiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti