AVOIMET
AVAJAISET 26.9.2025 klo 17–20.
Hiljaiseloa,
hehkuvia värejä
Klo 18 alkaen
Kuvat: AN 24.9.2025. Frithjof ja
Ruusa Tikanojan koti, nykyään Tikanojan Taidekoti. Kuva ulkoapäin ja kolme kuvaa
tänään avattavasta näyttelystä.
Avauspuhe: Aimo
Nyberg, kuvataiteen lehtori, eläkkeellä
Hyvää iltaa kaikille, hyvät kulttuurin, kuvataiteen ystävät
Vaasan
museotoimen johtaja Elina Bonelius
Vaasan museoiden näyttelypäällikkö Maaria Salo
Vaasan museoiden kokoelmapäällikkö Auli Jämsänen
Ja koko näyttelyn
toteuttajien suuri tiimi, tämän onnistuneen kokonaisuuden tuotantotiimi.
On ilo olla
nyt tässä avauspuhetta pitämässä!
Puheen
tilasivat minulta – eläkkeellä olevalta kuvisopelta – Elina tai Auli? Toiveena oli
painotus taidekasvatukseen.
Työvuosina
olin vuosia mukana Tikanojan Taidekodin Ystävien hallituksessa, jotenka
oletus kait on, että tämä rakennus ja Tikanojan taidekokoelmakin ovat minulle
tuttuja.
Tällä
hetkellä olen saanut olla mukana, toimia Vaasan Taideyhdistyksen
hallituksessa. Tuon yhdistyksen yksi perustajista oli v. 1917 Frithjof
Tikanoja.
Kuvataiteen
opetustyössä koin
tehtäväkseni avata oppilaiden silmät
– katsomaan
– näkemään – ajattelemaan.
Eli miettimään kuvataiteen äärellä, miten
taiteilijat tekevät näkyväksi omia kokemuksiaan, havaintojaan maailmasta -
itsestään - ja millaisin keinoin heidän teoksensa välittyvät
meille muille.
Valmiit taiteilijoiden teokset lähtevät elämään omaa elämäänsä ja mahdollistavat meidän
katsojien omat elämykset, tuntemukset, sielujemme liikahdukset.
Yritän tässäkin
tämän puheen ajan pitää teidän silmänne auki.
Näemme täällä
ympärillämme valmiin
näyttelyn. Rakennuksessa, jota on remontoitu mm. lattioiden osalta parempaan
kuntoon. Onneksi näin on tehty, vaikka rahoja kulttuuriin ja taiteeseen
Suomessa ja täällä Vaasassakin on jouduttu leikkaamaan.
Tämän näyttelyn osalta, tälläkin kertaa täällä Tikanojan Taidekodissa on tehty aivan valtava työ.
Teosten
valinnasta alkaen. Tikanojan kokoelman yli tuhannesta teoksesta eri
aikakausilta on haluttu esittää juuri tämä kattaus. Huoneiden teemat on
mietitty, on ajateltu mitkä teokset ”keskustelevat” parhaiten keskenään – ja myös meidän,
yleisön kanssa.
Teosten
valinta on tämänkin näyttelyn tukeva kivijalka.
Näyttelylle
on annettu nimi – Hiljaiseloa ja hehkuvia värejä – Stilla Dagar,
glödande färger, Serene Moments and Vibrant Colours. Hyvä nimi, se on kuin tutustumiskutsu modernin
taiteen tyylikausiin!
Näyttelyn
tekstit on valittu ja laadittu valtavasta materiaalista esittelemään esiin nostettuja teemoja. Uusiakin mielenkiintoisia yksityiskohtia on löydetty.
Tekstit ovat
kolmella kielellä. Aivan upeata!
Tämän näyttelyn avajaisissa ei ole
paikalla ”yhtä taiteilijaa” – vaan – saamme olla vuorovaikutuksessa koko
näyttelytilan kanssa. Taulut ovat tietenkin yksittäisten taiteilijoiden tekemiä,
vuosisadan tai useammankin takaa. Kuinka hyvin ne tulevat nähdyiksi,
kuulluiksi, koetuiksi sinulle, meille on kokonaan sen varassa, miten taitavasti
näyttely on suunniteltu ja toteutettu.
Arkistoista,
varastoista on löydetty,
tuotu esille laadukas, monipuolinen esillepano – tästä kiitokset arkistoamanuenssi
Kimmo Vataselle, taideamanuenssi Simon Holmille, amanuenssi Ville
Ahokkaalle, - monien muiden osuutta unohtamatta.
On tarvittu
taidekonservaattoreita, kiitokset Sari Tuomiolle, on tarvittu museomestareita
ja isoa joukkoa muita osaajia. Jokaisen työ on ollut tärkeää kokonaisuuden onnistumisen
kannalta.
Näyttelyiden
ripustus ei ole pelkkää naulojen, koukkujen laittamista seinille – tämän me
ymmärrämme kaikki.
Nautitaan
nyt tuotantotiimin
osaamisesta, yhteistyön tuloksista: Katsotaan näitä tämän näyttelytilan
erikoisuuksia, kuten nuo projisoinnit, kiitos Santeri Nikula. Ja tuo
matka-arkku tuossa ansaitsee ihmettelyt, se on nyt esillä täällä – mutta missä
kaikkialla se onkaan aikoinaan seikkaillut?
Usein huomaamatta jäävät teosten kohdevalaiseminen, verhot, pimennykset, nekin ovat tarkan
työn tulosta.
Tässä
näyttelyssä tulee
hyvin esille myös itse kauppaneuvos ja taiteenkerääjä Frithjof Tikanoja.
Ja taiteilijoista tietenkin Eemu Myntti, Tikanojan lanko.
Elias
Ilkka on täällä
läsnä myös. Hänen yhteytensä Eemu Mynttiin ja Frithjof Tikanojaan on merkittävä.
Tästä yhteistyöstä olisi aihetta enempääkin tutkimukseen jatkossa.
Tikanojan
kirjasto tuossa on
saanut tässä näyttelyssä teemakseen Kalevalan. Suosittelen katsomaan sitäkin
nyt. Varmasti useampikin kerta kirjastossa voisi olla avartava kokemus.
Tänään, jos
vaan maltatte, voisi lukea näyttelyhuoneiden esittelytekstit – (suomeksi, ruotsiksi,
tai englanniksi). Asioiden tiivistäminen, oleellisen sanallistaminen on taito
sekin!
Ja ottakaa
vastaan omilla silmillänne, sydämentykytyksiänne kuunnellen taideteosten
huudot, kuiskaukset, arvoitukselliset yksityiskohdat...
Hyvä kuvataide
ei yhtä oikeaa vastausta pyri koskaan antamaan. Siksi meidän kaikkien näidenkin
taideteosten äärelle tulleiden ihan omat oivalluksemme ovat kaikki kovin arvokkaita.
Hienosti
tämän fiiliksen
sanoitti Sanna Bondas, Vaasan kulttuuri- ja kirjastotoimen johtaja viime
viikon Vaasa -lehdessä (17.9.2025).
Lainaan
”Ei taidetta
tarvitse ymmärtää. Ei tarvitse tietää etukäteen, kuka joku solisti on ja mitä
hän on saavuttanut. Ei tarvitse pukeutua iltapukuun voidakseen astua sisään
teatteriin.
MENE SINNE, konserttiin, näyttelyyn ja esitykseen itsesi vuoksi. Anna itsellesi vapaus
kokea. Mahdollisuus kylmiin väreisiin. Uuden ja oudon ihmettelyyn. Hyvään
oloon.
Uskalla
astua taiteen äärelle. Koska juuri siellä – taiteen äärellä – ihminen kohtaa
itsensä, ja joskus, juuri siinä hetkessä, maailma muuttuu. Sinä muutut.”
Tähän näyttelyyn
valikoituneet taulut
käyn itse katsomassa vielä moneen kertaan. Teosten määrä ei ole kovin suuri,
minusta on hyvä näin, nyt voi oikeasti perehtyä yksittäisiin tauluihin, eikä
vaan juosta kiireellä eteenpäin.
Tähän
loppuun vielä
eläkeläisopen muistoja Tikanojalla käynneistä oppilaiden kanssa.
Nostan tästä
näyttelystä esiin kolme teosta.
Ne kertovat
jotain Frithjof Tikanojasta. Hän on se, jota saamme kiittää tai ”syyttää”
siitä, että aikoinaan hankki nämä teokset. Vielä tänäänkin näistä teoksista meillä
riittää kovasti juttua.
Juuri näiden
kolmen teoksen esille nosto kertoo tietenkin myös minusta itsestäni – ja
minusta kuvisopena. Veinhän minä oppilaita tällaisia teoksia katsomaan ja
niistä keskustelemaan.
1. Peikko ja Impi Tiklaspuistossa
On tuossa projisointina
seinällä.
Elias
Ilkan veistos on
Tikanojan hankinta vuodelta 1917.
Veistos on
kauppaneuvos Frithjof Tikanojan (1867–1964) lahjoitus Vaasan kaupungille vuonna
1959. Valmistumisestaan saakka vuodesta 1917 oli veistos ollut Tikanojan
kesäasunnon Meriniemen puistossa.
Nykyään patsaan
sijaintipaikka on Tiklaspuistossa Vöyrinkadun ja uuden hautausmaan välissä
lähellä Tiklaslampea.
Patsaan on
suunnitellut kuvaveistäjä Elias Ilkka (1889–1968). Teoksen on kiveen hakannut
vaasalainen kivenhakkaaja Aleksanteri Harjunpää (1878–1940). Kaksi metriä
korkea harmaagraniittinen veistos esittää peikkoa, joka ahdistelee kaunista
neitoa.
Aihe on Aleksis
Kiven Seitsemästä veljeksestä, Aapon tarinassa: ”Mies kuninkaallisessa
puvussa muuttui äkisti hirmuiseksi peikoksi: sarvet tunkeutuivat ulos hänen
päästään, niskassa kankeat harjakset, ... tyttö tunsi kipeästi povessaan
terävät kynnet ... (Ja siinä onneton impi huusi, reutoili ja tempoili
tuskissansa mutta turhaan. Ilkeällä kiljunnalla raahasi hänet peikko syvimpään
luolaansa ja imi hänestä veren aina viimeiseen pisaraan asti…)”
Tämä yli
satavuotias patsas kunnostettiin noin10 vuotta sitten - hoito-ohjeen mukaisesti.
Tiedätte tämän. Peikolle ei tehty eikä tehdä mitään, tyttö pidetään kauniina ja
puhtaana.
MITEN OPPILAANI kokivat tämän veistoksen?
Ei ollut
helppo ”rasti” tämä koulumme lähin veistos.
Se jopa
kauhistutti, pelotti heitä. Ja ihmetytti, miksi se on siellä, miksi tällainen
pitää siellä yleensäkin olla? Silloin veistos oli vielä kokonaan
sammaloituneena ja vinossa, syksyisin usein vesilammikossa, kaatumaisillaan.
Yhteyttä
Aleksis Kiven tekstiin oli vaikea selittää.
Peikon
hyökkäystä tytön kimppuun oli vielä vaikeampi oppilaille sanoittaa.
Muistelen nyt, että helpompi oli todeta vain lyhyesti teoksesta perustiedot, nimi, tekijä. Ja jatkaa matkaa…
Peikko ja
Impi on meille nykypäivän vaasalaisille kenties oudoin ja taustaltaan
tuntemattomin veistos.
2. Toisena teoksena tämä (näkyy tuolla seuraavassa huoneessa)
Henri
Matisse: Asetelma,1916–17, öljy kankaalle
Ulkomaisten
modernistien teoskokonaisuuden Frithjof Tikanoja hankki 1920-luvulla.
Henri
Matissen teos Sculpture et vase de lierre (1916–17) kuuluu kokoelman helmiin.
Kerrotaan,
että kun talo oli Ruusan ja Frithjofin koti, tämä teos oli ripustettu salin
pianon päälle. Ruusa-vaimo soitti pianoa ja ilmeisesti nautti, inspiroitui suuresti
tästä Matissen taulusta.
Kuvataideopetuksessa on ainakin pyrkimys opettaa, tuoda
esiin eri aikakausien kuvataidetta.
1900-luvun
alkupuolen -ismit yritetään tehdä tutuiksi.
Impressionismia, ekspressionismia, kubismia fauvismia jne. kouluissa opiskellaan katsomalla kuvia kirjoista, tänä päivänä tietenkin myös netistä, esim. älypuhelimien avulla.
Täällä Tikanojan
Taidekodilla on ollut mahdollista käydä katsomassa esim. juuri tätä valtavan
kaunista sinisävyistä Matissen vaasi asetelmaa, Aina joskus on ollut esillä
myös aito Pablo Picasson kubistinen piirros, nimeltään Miehen pää. Paul Gauguin
puupiirrokset 1890-luvun lopulta (esim. Te Faruru 1895) ovat hurjuudessaan
sellaista katsottavaa, että niiden äärellä ”menen edelleen sanattomaksi”. Myös
Edgar Degas’n, töitä ollut joissakin näyttelyissä esillä. Jean Louis Forainin
taidettakin kokoelmasta löytyy.
Tikanojan kokoelma
on maamme mittakaavassa varsin edustava.
MITEN
OPPILAANI kokivat tämän Matissen maalauksen?
Alkuperäisen,
aidon maailmankuulun mestarin maalauksen näkeminen ymmärrettiin ainutlaatuisena
kokemuksena.
Kun kerroin
teoksen olevan ”korvaamattoman arvokas” ihmeteltiin tätä ja etten osannut sanoa
sen hintaa. Sellaisiakin mielipiteitä oli, että teoshan voitaisiin myydä…
Teos on ns.
helppo, se on väritykseltään, sommittelultaan kaunis ja mieleenpainuva. Tämä
teos oli yksi suosikeista ”kopiointiharjoituksissa taidehistoriajaksollamme.
3. ja
viimeinen esimerkki
Eemu Myntin
muotokuvat
Eemil
Aleksander (Eemu) Myntti (27. marraskuuta 1890 Vaasa − 29. elokuuta 1943
Helsinki) oli ekspressionistinen taidemaalari, jonka töille oli ominaista
voimakas värimaailma. Eemu Myntin vaimo oli taiteilija Eva Bremer. Eemu Myntin sisar taidemaalari Lyyli
Visanti oli naimisissa arkkitehti, kuvataiteilija Matti Visannin kanssa
Elämäkerran
luette sitten tarkemmin näistä näyttelyn seinäteksteistä.
Myntti sai
vuonna 1919 mesenaatikseen lankonsa kauppaneuvos Tikanojan.
Myntti
kuvasi koko uransa ajan ihmiskasvoja. Toki hän maalasi muutakin merkittävää. Muotokuvat olivat
groteskeja piirroksia, mallien piirteitä liioittelevia maalauksia, jotkut myös
perinteisempiä, näköisyyttä tavoittelevia muoto- ja henkilökuvia.
Kirjailija
L. Onervasta (Hilja Onerva Lehtisestä) Myntti maalasi öljyvärityön vuonna 1927.
Tikanojan
taidekokoelman teosmäärä ja siinä edustettujen taiteilijoiden joukko oli
aikanaan laajempi. Frithjof Tikanoja myi ja lahjoitti teoksia, ja niitä siirtyi
myös perheenjäsenten omistukseen. Mm. tämä kuva L. Onervan muotokuva. Maalaus
on lahjoitettu museolle vuonna 2022.
Oppilaitteni
kanssa emme tätä teosta koskaan nähneet, muita muotokuvia kyllä.
MITEN
OPPILAANI kokivat Eemu Myntin muotokuvateokset?
Ekspressionismi
on tyylisuunnista vaikeimpia opettaa. Ei ehkä määritelmänä, -voimakkaan tunteen
kautta tekemisenä, mutta teosten sisältöjen avaamisen takia, sen mitä
taiteilija juuri tällä esitystavallaan haluaa tehdä näkyväksi. Koin tämän kovin
haasteelliseksi lasten ja nuorten kanssa – jopa oman itseni kanssa.
Kun
näyttelykäyntien päätteeksi oppilaat saivat sanoa, mistä yhdestä teoksesta itse pitivät, Eemu Myntin
maalaamat muotokuvat harvoin mainittiin.
Voimakkaat
värit, vahvat siveltimen vedot sentään saattoivat näkyä oppilaiden omassa
tekemisessä taidehistorian jaksolla.
-
”Sadan vuoden takainen taiteilijaelämä Pariisissa tai muualla – ketä
kiinnostaa? Tämän kyllä kuulin oppilaitten suusta, mutta eihän näitä
murrosikäisiä moni muukaan vanha asia kiinnosta.”
Taidekasvatuksessa
on ollut ja on uskoakseni tänäänkin kaikilla taideopettajilla haasteita ihan
riittämiin.
Vaasassa
on onneksi edelleen hyvät
mahdollisuudet onnistua saamaan lapsia ja nuoria kiinnostuman kuvataiteesta.
Uusia taiteen tekijöitä vaasalaisissa on ja aivan varmasti tulee olemaan tulevaisuudessakin.
Taidemuseot,
taidenäyttelyt ovat
korvaamattoman tärkeitä paikkoja taidekasvatuksen toteuttamiselle –
opetussuunnitelmien paikallisen ja kansallisen perinteen vaalimisessa.
Taidemuseot ovat samalla
tavalla tärkeitä kuin vaikkapa uimahallit uimaopetukselle!
Kiitoksia
Avaussanat on
nyt sanottu – olkaa hyvät – ei muuta kuin silmät auki taidekierrokselle!
Aimo Nyberg
aimonyberg(at)gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti