tiistai 8. toukokuuta 2018

Pyöräilykaupunki Vaasa

Katso Vaasan kaupungin sivuilta Pyöräilyviikon ohjelma 

https://www.vaasa.fi/tiedote/pyorailyviikko-2018

Vaasan keskustassa kaiken liikenteen tulee sujua tietenkin mahdollisimman hyvin.

- Kyse on jalankulkijoista, kaikenikäisistä, lastenrattaista rollaattoreihin

- Pyöräilijöistä, sekä kantakaupungin alueella asuvista, että tänne töihin, opiskelemaan, kauppoihin ym. asioilleen tulevista

- Autoilijoista, alueen asukkaista ja täällä asioivista (henkilöauto- ja kuljetusliikenteestä)

- Joukkoliikenteestä


Nyt pyöräilyviikolla on syytä nostaa esiin siihen liittyviä asioita, ongelmiakin.

Miltä pyöräily näyttää ja tuntuu eri näkökulmasta?

Vaasalaiset sanovat, että pyöräilykaupunkina asiat ovat menneet eteenpäin viime vuosina. Keskustaan tultaessa, kaikilta suunnilta, on nykyään melko hyvät pyöräilyreitit, ja ne ovat ainakin kesäaikaan myös kohtuullisen hyvin kunnossapidettyjä.

Vaasan City alue on kuitenkin edelleen vaikeaa aluetta pyöräilijöille. Pyöräilijöille tarkoitettuja merkittyjä kaistoja, pyöräteitä on, mutta selkeys puuttuu, eli reitit ovat usein hankalia. Tästä syystä osa pyöräilijöistä on ottanut tavakseen ajaa missä vaan, ja miten vaan, eli valitettavasti huomioimatta muita.

Yksi ongelma on myös pyöräparkkien puuttuminen, tai ainakin niiden kunnollinen merkitseminen. Pyöräilijät kun haluavat viedä kulkuvälineensä useinmiten ns. perille asti, liikkeiden eteen, koulujen sisäänkäynnin lähelle jne.

Pyöräilykulttuuri on erilaista eri puolella Suomea. Suurimmissa kaupungeissa on päästy pisimmälle. Pyöräilyyn on satsattu, ja yhteispeli kaikkien liikkujien kesken on löytänyt myös hyvät käytänteet, käytöstavat paranevat, kun pyöräilijöiden määrä kasvaa.

Vaasassa ollaan vasta alussa. Asenteet toisten huomioon ottamiseen kehittyvät hiljalleen, tähän pitää uskoa.

Autoilijat odottavat kaikilta muilta liikennesääntöjen tuntemista, ja niiden noudattamista. Tästä huolimatta useilla autoilijoilla on edelleen käsitys vahvemman osapuolen oikeuksista. Vaasassa autoilijoita kannattaa kyllä varoa. Vahingon satuttua ei ketään lohduta, että oli oikeassa.

Jalankulkijoilla on monin paikoin Vaasan keskustan jalkakäytävillä pelkoa, aiheellistakin, että pyöräilijät suhahtavat ohi sellaisella vauhdilla, että vaaratilanteita syntyy. Etenkin vanhukset ovat sitä mieltä, että pyöräilijöitä on Vaasassa jo aivan liikaa!

Puistikoiden keskellä olevia hiekkakäytäviä on ehdotettu pyörätieksi, näin esim. Raimo Vahteran aloitteessa parin vuoden takaa. Kauppapuistikkoa voisi tällä tavalla kenties kehittää (vrt. Pärnun keskusta Virossa). Idea ei ilmeisesti ole ottanut tuulta alleen kaupungin liikennesuunnittelussa.

Täällä kantakaupungissa asuvien kannaltakin ajatus tuntuu huonolta, onhan Hietalahden suunasta tulevilla valittavanaan reitti Raastuvankadun kautta keskustaan. Ja parhaillaan toteutetaan myös katuosuuden saneerausta Koulukadulla, sinnekin tulee hyvä pyörätie.

Pyöräily tulee lisääntymään, se on selvää. Lisääntyykö myös autoilu Vaasan keskustassa, se jää nähtäväksi. Saadaanko raskaalle ja vaaralliselle liikenteelle joskus Vaasan ohitustie, on hyvin epävarmaa.

Kävelykeskusta Vaasan Kauppatorin ympärillä paranee ja kehittyy jatkossakin (autot maanalle parkkiin ja ihmiset katutasolle, torille, bulevardeille…)


On hienoa, että Vaasassa toimii pyöräilyä edistävä yhdistys.

Yhteistyöllä pitää edetä. Yhdessä paremman, turvallisemman, kauniimman ja viihtyisämmän Vaasan keskustan puolesta.

Tutustu: Vaasan pyöräyhdistys VeloVa – Vasa cykelförening Velova

Katso yhdistyksen nettisivut

https://velova1.wordpress.com/pyoraily-vaasassa/

Katso Vaasan pyörätiet

https://www.vaasa.fi/palvelut/pyoratiet-ja-reitit

Vaasan pyörätiekartta kännykkään

https://www.vaasa.fi/tiedote/vaasan-pyoratiekartta-kannykkaan


Kuva: Aimo Nyberg, 30.7.2015. Tarvitaanko Vaasaan keskustaan lisää pyöräilyreittejä ja pyöräparkkeja?

Asukasmäärä Vaasan keskustassa ja sen lähellä kasvaa merkittävästi lähitulevaisuudessa, kun keskustaan rakennetaan uutta, eli kun kaupunkia ns. tiivistetään, On tärkeää, että tämä kaikki huomioidaan niin jalankulku-, pyöräreitti- kuin katujenkin suunnittelussa. Jos tämä halutaan tehdä hyvin, ja nykyajan keinoin, niin suunnittelussa ja toteutuksessa näkyy vuorovaikutus käyttäjien eli meidän vaasalaisten, ja virkamiesten sekä myös päättäjien kesken. Yhteisesti löydetyt laadukkaat ratkaisut ovat osoitus toimivasta ja itseään arvostavasta kaupungista ja sen asukkaista.

Aimo Nyberg
Vaasan kantakaupungin asukasyhdistys VKA ry:n pj.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Päivitetään yhdessä Rojektin sivuja!

    Rojektissa on kohteita jo melkoinen määrä. Aika ajoin pienempiä ja isompiakin päivityksiä kohde-esittelyihin on tehty ja saadaan varmast...