keskiviikko 20. helmikuuta 2019

Blogimaailman säännöistä


Kuva: AN

Blogikirjoittaminen maailmalla alkoi jo ennen vuosituhannen vaihdetta. Suomessa ilmiö alkoi yleistyä vuoden 2005 paikkeilla. Alkuaikoina blogit muistuttivat perinteistä päiväkirjan pitämistä, joko ilman erityistä teemaa tai sitten keskittyen johonkin harrastukseen tai erityisalaan. Kun kuvien jakaminen yksinkertaistui, ja laitteet paranivat, oltiinkin jo menossa vauhdilla kohti suurta suosiota. Tämän päivän ilmiö, trendi, on liittää mukaan liikkuvaa kuvaa, videoita, ja silloin puhutaan videobloggaamisesta, eli vloggaamisesta.

Villiä ja vapaata

Demokratioissa on haluttu varjella sananvapautta. Elämmekin tässä suhteessa ainutlaatuista aikaa. Milloinkaan ennen ihmiskunnan historiassa ei näin suurella joukolla ihmisiä ole ollut mahdollisuutta saada esille ajatteluaan, mielipiteitään, jopa maailmanlaajuisesti. Ja tämä kaikki, käytännössä ilmaiseksi!

Mukaan bloggaajiksi ja vlogaajiksi on tullut kaikenikäisiä, lapsista vanhuksiin (jopa lemmikeille on perustettu omia vlogeja). Netissä jaettavien juttujen aiheitä löytyy laidasta laitaan. Sisältöjä jaetaan suurimmalta osin asiapohjalta, monilla omaperäisillä tavoilla, kuten huumorilla, satiirilla. Tai joskus jopa valheita tietoisesti levittäen. Trollauksesta puhutaan, kun kyse on tarkoituksellisesta vaikuttamisesta toisen maan, miksei omankin maan, yhteiskunnallisiin kysymyksiin, vaaleihin jne.

Lue enemmän Wikipediasta

https://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli_(internet)

Lainaus

"Trolli on internet-slangisana, jolla tarkoitetaan viestiä tai henkilöä, jonka ensisijainen tarkoitus on ärsyttää ihmisiä, aiheuttaa ristiriitoja, turhien viestien kirjoittamista ja saada vastaukseksi fleimejä (kiihkeitä tai muuten tunteellisia vastauksia) tai ennalta-arvattavia viestejä taikka peittää kirjoittajan puutteet käsiteltävänä olevan asian tuntemuksessa. Samaa tarkoittava suomenkielisillä palstoilla syntynyt sana on provo, sanasta provokaatio. 
Vanhastaan trollausta internetissä on katsottu tehdyn vailla välineellisiä päämääriä. Trollauksessa informaatiosodankäynnin käsitteenä sen sijaan on kysymys provosoinnista juuri keinona välineellisten päämäärien saavuttamiseksi osana informaatiosodankäyntiä. Näin kyseessä on osaksi sama, osaksi eri asia. 
Käytännössä trollausta voi olla äärimmäisen vaikea erottaa pelkästä syvästä tietämättömyydestä tai tyhmyydestä, joskin säännölliset trollaajat yleensä oppii tunnistamaan."

Lainaus päättyy


Blogeilla ja vlogeilla on säännöt

Näin siis periaatteessa, mutta sääntöjen noudattamatta jättäminen on valitettavan yleistä. Valvonta on mahdotonta, ainakin ylhäältäpäin, eli esim. viranomaisten, poliisien toimesta.

Netissä pätevät samat lait kuin julkaisemiseen yleensäkin. Ja hyvät tavat toinen toisiamme kohtaan. Tarkalleen lainsäädännön yksityiskohdat tuntee harva. Syytä kyllä olisi. Meistä, jotka julkaisemme nettikirjoituksia, tai heitämme kommentteja eri foorumeilla, itse kukin voi varmaan tunnustaa ainakin joskus rikkoneensa hyvää nettietikettiä.

Vakavimmasta päästä, jopa rikoksen nimikkeen täyttäviä tekoja, voivat olla mm. tekijäinoikeusrikkomukset, yksityisten asioiden levittäminen, kunnianloukkaukset, vihapuhe, rasismin eri muodot, - nämä ainakin tulevat heti mieleen.


Mainonta blogeissa ja vlogeissa

Hyvän blogin tunnusmerkkejä ovat ainakin nämä: hyvä imago, omaperäinen tyyli, perustellut mielipiteet, hyvä asenne lukijoita/katselijoita kohtaan, ja tietenkin oman kohderyhmän mukainen blogin tai vlogin audiovisuaalinen ilme.

Tänä päivänä suuressa osassa blogeja ja vlogeja on mukana myös enemmän tai vähemmän mainoksia. Aina vaan useampi uusista bloggaajista ja vloggaajista on lähtenyt ”alalle” nimenomaan sillä tarkoituksella, että saa mainostajia mukaan, ja tällä tavalla itselleen joko selvää rahaa, tai tuotteita, ym. mainostajien jakamia rahanarvoisia etuja.

Medialukutaitoa peruskoululaisille opettaneena (äidinkielen ja kuvataiteen oppisisältöä) on hyvä tässäkin todeta, että samoin kuin painetuissa sanoma- ym. lehdissä, niin myös digitaalisissa julkaisuissa on lukijan / katselijan kyettävä selvästi erottamaan julkaisusta:

UUTISET

FAKTATIEDOT

MIELIPITEET

MAINOKSET

ja vielä, mistä lähteestä aineisto on saatu, kuka näin sanoo, ja myös se, onko kyseessä maksettu mainos.


Otan tähän loppuun esimerkin

Tämä on UUTINEN

Lainaus, Pohjalainen, 20.2.2019

” Somessa.com yhdistää yritykset ja somevaikuttajat 

I-Mediat Oy laajentaa yritysostolla kokonaan uuteen liiketoimintaan, sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan vaikuttajamarkkinointiin. 

Emma Ruotsala ja Johanna Tidström perustivat somessa .com Oy:n vuonna 2017. Nyt he ovast myyneet siitä enemmistöosuuden I-mediat Oy:lle.” 

Lainaus päättyy


Tämä on MIELIPIDE

Aimo Nyberg

”Asiasta voi löytää monta puolta. Mietin, perehdyin asiaan, ja olen tätä mieltä: 

Mainonta on markkinatalouden ”hengitystä”. Ilman sitä ei globaali, eikä paikallinenkaan talouselämä toimi. 

Mainonta on siis välttämätöntä, tarpeellista, hyödyllistä. 

Mainonnalla tulee aina olla säännöt. Ja valvontaakin. 

On täysin hyväksyttävää, hieno asia, että yksittäiset bloggaajat / vloggaajat, vapaat ja riippumattomat nettisivustot tekevät yhteistyötä kaupallisten toimijoiden kanssa.” 

Mielipiteen esittäjä on tämä blogin ylläpitäjä

Tämä on SUOSITUS

Tutustu yrityksen kotisivuun, ja perehdy asiaan lisää ihan itse.

https://somessa.com/



Tämä on MAINOSKUVA, yrityksen logo

Kuvakaappaus yrityksen nettisivulta: AN


Tätä blogikirjoitusta tehtäessä en ollut yhteydessä somessa.com yritykseen, eikä yritykseltä ole pyydetty eikä saatu mainostuloja tai muutakaan etua.

PS. Tämä vaasaennenjanyt sivusto jatkaa ainakin toistaiseksi entiseen malliin, eikä sivustolle ole tulossa maksettuja sisältöjä, eikä siis mainoksiakaan.

Aimo Nyberg
VKA ry:n hallituksen jäsen, tiedottaja

aimonyberg(at)gmail.com


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Päivitetään yhdessä Rojektin sivuja!

    Rojektissa on kohteita jo melkoinen määrä. Aika ajoin pienempiä ja isompiakin päivityksiä kohde-esittelyihin on tehty ja saadaan varmast...