TERVETULOA - VÄLKOMMEN!

Tämä Vaasa-aiheinen kaupunkiblogi on avoin myös Sinun asiallisille kuville ja kirjoituksille, suomeksi tai ruotsiksi. Kaikki tekijäinoikeudet & vastuut kirjoittajilla ja kuvaajilla! Ota yhteyttä sivuston ylläpitoon/Aimo.





tiistai 4. joulukuuta 2018

Vaskiluoto ennen ja nyt

Muuttuuko Vaskiluoto? Ja mihin suuntaan?


Kuva 1: Karttaliite kirjasta VAASA 1852 -1952, Vaasan aikakirjoista ja vaasalaisten vaiheista sadan vuoden ajalta, kirjoittanut Victor Hoving, Otava 1956. (Kirjan karttakuvan laatu valitettavan heikko)

Kuva on osarajaus Vaasan kaupungin asemakaavasta vuodelta 1945, joka on kaupungingeodeetti J. Weckströmin kasialaa.

- Vaskiluotoon oli tuolloin jo rautatieyhteys tiepenkereineen, mutta ei nykyisiä siltoja, siis ei siltaa Vaasanpuistikolta Vaskiluotoon, eikä Vaskiluodosta Sundomin suuntaan.

 - Ranta-alueet Vaskiluodossa, samoin myös Haukilampi, ovat selvästi erilaisia kuin tänään, johtuen maankohoamisilmiöstä.

- Satama-alue ratoineen on ollut jo tuolloin selkeästi saaren tärkeintä aluetta.

- Sokeritehtaan alue asuntoineen on kaavaan merkitty


Kuva 2. Nettikuva. Vaskiluodon sillalla on venäläisiä sotilaita lakon aikana 1905. Kuvasta minulla ei ole enempää tietoa. Jos joltain löytyy jotain, niin olisi kiva saada täydentää tätä kuvaa. Kuva lienee yksi vanhimmista ko. paikkaa esittävistä valokuvista?

On hyvä muistaa, että Vaasaan ja Vaskiluotoon saatiin rautatie jo 1800-luvun lopulla. Rataosa valmistui vuonna 1883 osana vanhaa Vaasan rataa Tampereelta Haapamäenkautta Vaasaan. Vaasan asemalta rataa jatkettiin Vaskiluodon ulkosatamaan vuonna 1900. Lähde Wikipedia.

Voi hyvin arvailla, että ehkä tärkeimpänä perusteluna rautatien rakentamiselle Vaasaan asti oli Venäjän imperiumin sotilaspoliittinen tarve saada koko valtakunta Vladivostokista Vaskiluotoon, idästä länteen, yhtenäisen rataverkon piiriin.



Kuva 3. Nettikuva. Tämänkään kuvan ajankohtaa en tiedä. Näyttäisi siltä, että kuvan kuorma-auto odottaa, että jonkinlainen nostosilta lasketaan taas paikoilleen ohi ajaneen laivan jälkeen? Laivojen piti silloin vielä päästä kulkemaan Eteläiseltä kaupunginselältä Pohjoiselle kaupunginselälle, ja edelleen kauemmaskin maailmalle.


Kuva 4. Kuvaus ajankohtaa en tiedä. Tässä on ilmeisesti aloitettu nykyisen Vaskiluodon sillan rakentaminen. Lähempänä Hietasaarta näkyy vanha rautatiepenger ja silta-aukko. Myöskään Kotkapatsasta ei vielä ole. Kuva on saatu Kari Hallantieltä, ja se on hänen isänsä kuvaama.



Kuva 5. AN. 27.1.2016. Vaskiluodon silta. Tässä ollaan matkalla Vaskiluotoon päin

Vaasan Vaskiluoto on Pohjoisen Kaupunginselän erottama saari noin puolen kilometrin päässä kaupungin ydinkeskustasta. Tänä päivänä saareen voi ajaa komeaa, viisi vuotta sitten, vuonna 2013 saneerattua leveää ja erikoiskuljetuksetkin kantavaa siltaa pitkin.


Lue lisää Vaskiluodon historiasta, blogikirjoitus
http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2016/07/vaskiluoto-mielessain-112.html

Koko kahdentoista blogikirjoituksen sarja Vaskiluodosta löytyy tätä kautta http://vaasaennenjanyt.blogspot.com/2018/11/vaskiluoto-vuorossa-nyt.html


Vaskiluoto on ajankohtainen myös nyt 


Vaskiluodon osayleiskaava 2040 on lähtenyt liikkeelle kaupunkisuunnittelussa.
Mielipiteitä OAS, osallistumis- ja arviointivaiheeseen voi kaavoitukselle toimittaa 7.12. 2018 mennessä.

Asiasta enemmän kaupungin sivuilla.

Katso lisää Vaasan kaupungin kaavoituksen sivuilta
https://www.vaasa.fi/kaavoitus


Blogikirjoituksen koonti: Aimo Nyberg
aimonyberg(at)gmail.com 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti