TERVETULOA - VÄLKOMMEN!

Blogi on avoin kaikille asiallisille kuville ja kirjoituksille, suomeksi, ruotsiksi ja millä kielellä tahansa! Kaikki tekijäinoikeudet juttujen kirjoittajilla ja kuvien kuvaajilla! Yhteystiedot saa sivuston ylläpitäjältä.




perjantai 9. lokakuuta 2015

Turha vai tarpeellinen?


Kuva: TM.

Eilinen päivä torstai 8.10. oli siinä mielessä tärkeä päivä, että entisen linja-autoaseman asemakaavasta oli viimeinen päivä antaa lausuntoja. 

Asukasyhdistyksessämme asia on ollut esillä, nyt, ja jo vuosia sitten.

Tällä kertaa ei mielestämme ollut tarvetta esittää ”vastalauseita”. Mitään muutakaan emme kirjallisena jättäneet kaupunkisuunnitteluun, vaikka hyvin hoidetusta projektin eteenpäinviemisestä olisi ollut paikallaan muutama lause kirjoittaa.

Nyt esillä ollutta asemakaavamuutosta on koko sen suunnittelun ajan kaupungin viranomaisten toimesta esitelty julkisuudelle kuten kuuluu. Avoimesti kaikille kiinnostuneille, ja mikä parasta, järjestämällä keskustelutilaisuuksia, joissa on ollut hyvä ilmapiiri, aitoa vuoropuhelua. Viimeisin tilaisuus oli 17.9. kirjaston Draamasalissa.

Tässä Wasa Station asiassa näyttää kuitenkin siltä, että vaasalaiset jälleen kerran keskustelevat asiasta mieluimmin somessa ja mm. lehtien tekstaten palstoilla. Harmi siinä mielessä, että asiallisempaa keskustelu on silloin, kun osapuolet ja eri intressipiirit ovat kaikki yhtä aikaa paikalla, ja keskustelu perustuu vuorovaikutukseen. Faktojen ollessa esillä, ja kysellä saa mistä vaan.

Sanomalehti Pohjalainen oli taas asialla, sanoisin tavoilleen uskollisena, heittämässä löylyä keskustelun laineille. Mielestäni tällä kertaa väärään aikaan. Kun lausuntojen antoaikaa oli vielä muutama päivä, käynnistyi kirjoittelu Ely:n ja Museoviraston viranomaisten arvelluista kannanotoista. Spekulaatiot tuntuivat minusta kyseenalaistamistarkoituksella tehdyiltä.

Tämän tapaista yleisen mielipiteen manipulointia on valitettavasti ollut nähtävissä aiemminkin.

Kaupungin rakennustarkastajan/rakennuslakimiehen ja muiden hallinnon/valvonnan väliset kirjelmöinnit ovat normaalia toimintaa. Niiden on tarkoitus varmistaa toimien lainmukaisuus, ja myös turvata oikeusvaltiomme toimiminen laillisesti ja demokratian pelisääntöjen mukaisesti.

Jos ja kun Ely:n viranomainen tekee työtään, ja muistuttaa, että kesken olevaan kaava-asiaan liittyvää kohdetta ei voi (vielä) ottaa purkulupakäsittelyyn, niin eikö se ole juuri toimien laillisuuden varmistamista, sen turvaamista ettei synny ns. menettelytapavirheitä. Juuri tämän tapaiset muotoseikat ovat niitä, joilla valitusprosesseja vuosien oikeuskäsittelyissä voitetaan. Nämä pitää pystyä välttämään laadukkaissa projekteissa, myös kaupunkien hankkeissa, kuten nyt tässä Vaasan entisen linja-autoaseman korttelin asemakaavamuutoksessa.


Kuten tänään olemme lehdistä lukeneet, ko. asia etenee odotetulla tavalla. Eli päättäjät pääsevät asiasta päättämään aikataulun mukaisesti vielä tämän vuoden puolella. Ratkaisut rahoituksesta ovat todellinen koetinkivi koko hankkeen toteutumiselle. Suunnittelu etenee sillä vauhdilla ja hinta/laatu suhteella, johon poliittiset päättäjämme päätyvät.

Kerrataan vielä. Päätösvalta ja vastuu ovat poliittisilla päättäjillä. Viranomaisten asema, asiantuntijuus, ja tehtävät kuten lakien noudattamisen valvonta ym. ovat välttämättömiä, jotta totuttu elämäntapamme Suomessa ja täällä Vaasassa jatkuu sekä kehittyy edelleen. Kansalaisten, kuntalaisten, asukkaiden, yhdistysten ja tottakai myös lehdistön, ja nykyään myös somen ”kirjoittamaton oikeus” on ns. räksyttää, haukkua puuta, jonka oksalla itse istumme. Näin on, ja on varmasti jatkossakin. Hyvä näin.

Lehdistön rooli vallan vahtikoirana on erinomainen asia. Asioihin ja niiden taustoihin kannattaa aina perehtyä. Turha kiire ei kuulu laadukkaaseen journalismiin. Nopeutta kyllä tarvitaan asioihin tarttumiseen, mutta ei mielellään yleisen mielipiteen manipulointiin.


Epäselvyyttä purkuluvasta oli jo yli kolme vuotta sitten. Alkukesästä 2012 moni vaasalainen oli hyvin hämmästynyt vanhan linja-autoaseman päätyyn ilmestyneestä graffitista. Vaasassahan oli silloin voimassa nollatoleranssi eli luvallisia graffiteja ei saanut tehdä minnekään. Luvan helsinkiläiselle Juha Liedelle tehdä kaupunkimme pääväylän varteen, tuhannen taalan mainospaikalle, graffitityylisen mainoksen suklaa- ja makeistehdas Fazerille, myönsi silloinen rakennustarkastaja ja talotoimi, joka hallinnoi edelleenkin rakennusta.

Tilatusta luvallisesta graffitista taiteilija sai ilmeisesti myös palkan?

Sanomalehti Pohjalainen (8.5.2012) antoi graffitista kertoessaan virheellisesti ymmärtää, että ko. vanha linja-autoasemarakennus on jo saanut purkuluvan. Alueen kaava-asiat olivat silloin kuitenkin vielä kesken, eikä rakennukselle tietenkään mikään viranomainen voinut antaa purkulupaa.

Graffitit luovat useimpiin meihin mielikuvan purettavista, rappiolla olevista alueista, ja voimistavat vastenmielisyyden tuntua ko. kohdetta kohtaan. ”Pois vaan – ja jotain uutta ja komeaa tilalle” vaatimukset voimistuvat. Tämä on totta tosiaan näkynyt viimeisten vuosien ajan yleisönosastokirjoituksissa, somessa, kaupunkilaisten kahvilakeskusteluissa ja toriparlamenteissa.

Aimo Nyberg
VKA ry:n puheenjohtaja

Tutustu vielä kaavamuutokseen Vaasan kaupungin sivuilla

Näin hanke on edennyt:

- Asemakaava ak0962 on laitettu vireille 26.3.2013
- luonnos 15.-31.5.2013
- ehdotus on ollut esillä 8.9. – 8.10.2015

Linja-autoaseman aukion alue: Tavoitteena on luoda alueelle uusi urbaani keskustakortteli tärkeään julkisen ympäristön solmukohtaan

- See more at:
http://www.vaasa.fi/kaavoitus/ak0962#sthash.mjZheZrH.dpuf