keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

New York, Helsinki, Vaasa


Kaupunki muuttuu, mutta mihin suuntaan? 

HS 9.6.2016

”Virkanainen kesytti autot New Yorkissa. Janette Sadik-Khan teki Times Squarelle kävelykadun.

Liikennesuunnittelun supertähti uskoo, että Helsingin suunta on oikea.”

”Olemme priorisoineet autoja yli 60 vuotta. Nyt katujen hierarkiaa pitää muuttaa. Pyramidin huipulla pitäisi olla kävelijöitä. Ja sitten pyöräilijöitä. Ja sitten julkinen liikenne. Ja sitten vasta autot”, sanoo tutustumismatkalle Helsinkiin tullut kaupunkisuunnittelukonsultti.

HS jatkaa:

”Apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki (vihr) delegaatioineen on pyöräilyttänyt konsulttia ympäri Helsinkiä. On käyty Baanalla miettimässä pyöräilyä ja Jätkäsaaressa pohtimassa kaupungin tiivistämistä. Sadik-Khan kehuu Helsingin nykyistä liikennesuunnittelufilosofiaa. New Yorkin tavoin Helsinki odottaa tulevina vuosikymmeninä niin suurta väestönkasvua, että kaupungin liikenne ei voi pohjautua yksityisautoilulle.”

”On maailmanluokan kaupungin merkki, että rakennetaan vaihtoehtoja auton käytölle”, Sadik-Khan kehuu.

Lue koko Hesarin kirjoitus digilehdestä (edellyttää Hesarin tunnuksia).

Vaasa 

Viime päivinä on meillä Vaasassakin puhuttu kaavoituksesta, kaupunkisuunnittelusta. On nostettu esiin vaasalaisten suunnittelijoiden suuri määrä, ja prosessien hitaus. Kritiikille on toki paikkansa. On kuitenkin myös ymmärrettävä, että asiat eivät ole kovin helppoja ja vain jostain yhdestä syystä johtuvia.

Vaasaan toivotaan kasvua, lisää asukkaita, kauppaa ym. liiketoimintaa, uusia yrityksiä. Tämä vaatii tahtoa ja pääomia, ja laadukas toteutus ennen kaikkea osaavia ammattilaisia. Päättäjien pitää tietenkin hallita asiat, ymmärtää missä mennään ja nähdä kokonaisuus, luoda puitteet eteenpäinmenolle.

Hyvin suuri merkitys on ilman muuta virkamiehillä, mm. kaupunkisuunnittelussa, sillä heidän ajattelustaan vasta ideat konkretisoituvat vuosien varrella syntyväksi uudeksi kaupunkikuvaksi.

Mielestäni on hienoa, että asiat hoidetaan ennen kaikkea oikein, lakien ym. ohjeita noudattaen, siis säädetyssä järjestyksessä, ja erilasiakin vaihtoehtoja tutkien. Hirveätä kiirettä ei pidä olla, - ellei sitten haluta sallia ihan mitä vaan, ja mennä siitä yli, missä aita on matalin.

Minulla on ollut ilo asioida vuosien varrella muutamia kertoja myös Vaasan liikenteen yleissuunnittelusta vastaavan Pertti Hällilän kanssa, samoin nyt koko Vaasan kaavoituksesta vastaavan virkaan valitun kaavoitusjohtaja Päivi Korkealaakson kanssa. Heitä on helppo kehua, erinomaisia alan ammattilaisia, joiden kanssa uskoisin ihan kaikkien olevan helppoa tehdä yhteistyötä.

Hyvään suuntaan on menty, ja mennään. Näin uskon. Myös esillä olleet ehdotukset byrokratian vähentämiseksi ovat ilman muuta kannatettavia suuntaviivoja. Saattaa olla myös niin, että työnsä aloittanut Sipilän hallitus tulee tekemään muutoksia kaupunkisuunnittelun käytäntöihin.

On toivottavaa, että muutokset eivät vie paikallisilta ihmisiltä oikeutta olla mukana uusien suunnitelmien luomisessa. Aito vuorovaikutus aivan alusta asti on mitä parhain keino etsiä ja löytää oikeat suuntaviivat kaikkien kannalta parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi.

Teksti ja kuva:

Aimo Nyberg, VKA ry:n pj.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Patsasprojekti on ja pysyy osana sivustoa

  LUETTELO JA LINKKILISTA VAASAN PATSAITA, MUISTOMERKKEJÄ JA MUISTOLAATTOJA     Sivusto Rojekti X = löytyy netistä osoitteesta htt...