maanantai 21. huhtikuuta 2014

Harmillista
















Kuva: AN. Raskasliikenne Vaasan ydinkeskustassa harmittaa monia.

Vaasan ydinkeskustassa, kantakaupungin alueella, on muutamia katuja, joilla raskaan liikenteen läpiajoa on valitettavan paljon.

Valittaminen asiasta ei taida loppua lähitulevaisuudessakaan, sillä näin huonosti näyttää asioiden laita tällä hetkellä olevan, valitettavasti.

Jos joku tietää jotain muuta, olisin siitä todella iloinen.

Asukasyhdistyksemmekin lämpimästi kannattama Vaasan satamatie Vaskiluodosta Sundomin ja Vikbyn kautta valtaväylille niin pohjoiseen kuin etelään ei ole edennyt mihinkään suuntaan. Ei täällä Vaasassa, eikä varsinkaan valtion tasolla. Hanke ei ole päässyt edes rahoituspäätöksiä odottavien hankkeiden listalle.

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen julkaisemassa liikenteen ja infrastruktuuri selvityksessä Tienpidon ja liikenteen suunnitelma 2014 - 2018 todetaan, ”että tiukat ajat jatkuvat, investointikohteita on niukasti ja nekin tehdään erillisrahoilla.”

Tiehankkeita on toki meneillään, ja miljoonia vieviä tietöitä tehdään valmiiksi tulevinakin vuosia Vaasan, Laihian, Seinäjoen, Pietarsaaren seuduilla.

Merkittäviä rahoituspäätöksiä odottavia hankkeita on alueella useita. Vaasasta listalla ”jonotusnumeroa” kärkkyy tiehanke Vt8/ St 724, Vaasan yhdystie – Alskatintie. Kaksikaistainen tieosuus tulisi rakentaa nelikaistaiseksi, joka vaatii myös kolme eritasoliittymää. Kokonaiskustannusarvio on ELY:n mukaan 76 miljoonaa euroa.

Mistä löytyvät lobbarit Vaasan satamatie -hankkeelle?

Tunnettu tosiasia on, että lobbaamisen tulee alkaa ajoissa, ja sen on oltava määrätietoista. Sanotaan, että jo hallitusohjelmaa laadittaessa tuleville neljälle vuodelle, eli seuraavalle hallituskaudelle, toteutettavien asioiden on oltava jo jollain tasolla esillä, mielellään kirjattuna, hallitusohjelmasta päättävien poliitikkojen papereissa.

Nyt on oikea aika vaikuttaa!

Asialla pitää siis olla jo nyt. Kaikilla tasoilla mielellään. Niin paikallisiin kuin erityisesti valtakunnan tason päättäjiin pitää nyt yrittää vaikuttaa kertomalla konkreettisia faktoja. Vaasan satamatie hankkeella on asukasnäkemysten lisäksi totta kai myös erittäin vahva elinkeinopoliittinen ulottuvuus. Vaasan asema maailmankartalla on erinomainen juuri esimerkiksi logistiikan kannalta, erityisesti yhdessä Uumajan kanssa.

Eduskuntavaaleihin on vielä noin vuosi, ellei sitten tule ennenaikaisia vaaleja. Nykyisenkin hallituksen ministerinsalkut saattavat mennä uuteen jakoon, kun pääministeri Kataisen hallitus kesällä vaihtuu jonkun muun kokoomuspoliitikon vetämään uuteen, noin viiden puolueen uudeksi hallitukseksi. Liikenneministerin salkun saaminen jollekin alueemme omista kärkipoliitikoistamme olisi tässä vaiheessa loistojuttu.

Vaasan satamatietä on muistettava ja jaksettava pitää esillä kaikissa mahdollisissa yhteyksissä!

Aimo Nyberg, VKA ry:n pj.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Patsasprojekti on ja pysyy osana sivustoa

  LUETTELO JA LINKKILISTA VAASAN PATSAITA, MUISTOMERKKEJÄ JA MUISTOLAATTOJA     Sivusto Rojekti X = löytyy netistä osoitteesta htt...