TERVETULOA - VÄLKOMMEN!

Blogi on avoin kaikille asiallisille kuville ja kirjoituksille, suomeksi, ruotsiksi ja millä kielellä tahansa! Kaikki tekijäinoikeudet juttujen kirjoittajilla ja kuvien kuvaajilla! Yhteystiedot saa sivuston ylläpitäjältä.




torstai 20. helmikuuta 2014

YIT yllättää

YIT yllättää – tällä kertaa positiivisesti. Nyt julkistamallaan hankkeella, sen suuruudella ja rohkeudella. Ehkä jotkut vaasalaiset myös sillä, että Vaskiluotoon ei nyt olla rakentamassa voimassaolevien kaavojen vastaisesti virkistysalueille eli meidän kantakaupunkilaisten kovasti arvostamalle metsäalueelle. Eikä nykyisen leirintä-alueen paikallekaan. Hyvä näin.

Pohjalainen (20.2.2014) on tapansa mukaisesti julkaissut näyttävästi ihan kuvien kera uusimman vaasalaisen rakennushankkeen. ”Hulppea tornitalo Vaskiluotoon”

Jutussa tosin mainitaan, että asemakaava on ensin muutettava. Kaupunki suhtautuu lehden tietojen mukaan asiaan myönteisesti. YIT:n hankekehitysjohtaja Timo Ketola sanoo ”Tämä on suuri ja ainutlaatuinen hanke, joka ei ole keltään pois.”

Tähän yllättävään uuteen hankkeeseen tultaneen vaasalaisten keskuudessa suhtautumaan uteliaan kiinnostuneesti. Asiaan perehtyminen on ehdottomasti tarpeen. Näinkin näyttävän hankkeen suhteen on mielestäni mietittävä ainakin seuraavia alle listaamiani seikkoja. Ehkä paljon muutakin vielä. Alla oleva on allekirjoittaneen omia spekulointeja, asukasyhdistyksemme hallitus ottanee kantaa asiaan 12.3.

Ajatuksia Vaasa Sea Suites -projektista 

- tällä kertaa hanketta ei siis ajeta ”metsään”, toteutettavaksi virkistysalueelle. Tästä plussaa.

- nyt alueella olevan parkkipaikan tilalle on tulossa merkittävä määrä uudenlaista parkkitilaa, eli robottitekniikalla toimiva parkkihalli (autot nostetaan hissillä parkkiruutuihin) Plussaa tästäkin. 

- Yli 12-kerroksiten tornitalojen rakentaminen on erityisen kallista, turvallisuus ym. määräykset ovat aivan eri luokkaa kuin alle 8-kerroksisissa rakennuksissa. No comments, jos rahaa jollain on.

- yleensä korkeat rakennukset ovat näillä leveysasteilla ongelmallisia siitä syystä, että ne toisin kuin Dubaissa luovat valtaisat varjot pohjoispuolisille takapihoille. Nyt suunnitellusta paikasta plussaa, takana ei ole asuinaluetta.

- synergiaedut ovat selkeät alueella toimivalle ja mahdollisesti uudellekin yritystoiminnalle. Taas tulee plussaa.

- yhteydet länteen, Uumajaan kautta avaavat lisää mahdollisuuksia, matkailualalle ainakin. Sijainnista sataman lähellä plussaa.

- YIT:n, hotelli Tropiclandiaa pyörittävän Restelin ja tontin maapohjan omistavan Capmanin yhteishanke on volyymiltaan sitä luokkaa, että se todennäköisesti täyttää niiden vaasalaisten toiveet ja unelmat, jotka ovat puhuneet pilvenpiirtäjien saamisesta Vaasan. Kansainvälinen kasino vielä kuvioihin mukaan, niin tyytyväisiä löytyy varmasti lisää. No comments.

- vastustajiakin varmasti löytyy, pelko on varmasti suuri juuri ”Manhattanin mallin” tapaisesta, pelkästään suuren rahan ehdoilla tapahtuvasta rakentamisesta. Eli miinustakin löytyy. Poliittisilla päättäjillä ja suunnittelun virkamiehillä on suuri valta ja vastuu.

Tulevaisuudessa Eteläisen kaupunginselän ruoppaukset, mahdolliset muutokset satama- ja teollisuusalueilla, maankohoaminen / merenpinnan nousu, ym. voivat muuttaa olosuhteita sellaiseen suuntaan, että kerrostaloja, mahdollisesti korkeitakin, harkitaan tehtäväksi jonnekin päin Vaskiluotoa. Vaasa Sea Suites -projektia voi pitää yllättävästä korkeudestaan huolimatta jonkinlaisena oikeansuuntaisena alkuna.

On toivottavaa, että voimaan astuessaan Vaasan 2030 yleiskaava, ja sen jälkeen laadittava osa-yleiskaava, jättää Vaskiluodon pohjoiskärjen nykyisen metsäalueen, myös Niemeläntien varren kokonaisuudessaan aina leirintäalueelle asti, nykyisen kaltaisille virkistys- ja vapaa-ajan harrastustoiminnoille. Asuntojen rakentamiselle on Vaskiluodossa kyllä tilaa muualla.

Aimo Nyberg






















Arkistokuva. Nosturi Vaskiluodon satamassa. Ajankohta tuntematon.

Hotelli Tropiclandian nykyiselle parkkipaikalle on suunnitteilla 18-kerroksinen tornitalo. Aika näyttää, millaisia nostureita silloin kenties tarvitaan?