keskiviikko 12. joulukuuta 2012

Ylipitkiä rekkoja Suomeenkin?



KUVA: Skannattu Hesarista 11.12.2012 sivulta A6

Suomessa hallituksen liikenne- ja viestintäpoliittinen ministeriryhmä esittää, että raskaan liikenteen enimmäispaino nousisi 60 tonnista 76 tonniin. Rekkojen enimmäiskorkeus kasvaisi 4,20 metristä 4,40 metriin. Sen sijaan ajoneuvoyhdistelmän enimmäispituus pysyisi 25,25 metrissä. Asetuksen muutos yritetään saada eduskunnassa voimaan ensi kevään aikana. Asiaan tarvitaan vielä myös EU:n hyväksyntä. Muutoksella pyritään alentamaan kuljetuskustannuksia.

Kysymys kuuluukin nyt, millaisilla rekoilla Vaasan keskustan läpi tullaan haketta ja turvetta kuljettamaan? Vaskiluotoon ja Vaskiluodosta kaupungin läpi ajava rekkaralli kiihtyy merkittävästi, kun Vaskiluodon Voiman biopolttoainekuljetukset käynnistyvät täydessä mitassa, ilmeisesti jo vuoden 2013 aikana.

Vaskiluodon uudistettu silta valmistuu tulevan kesän, syksyn aikana. Se kestäänee suurimmatkin kuljetukset.

Puupolttoaineen, hakkeen välivarastoinnista kaupungin ulkopuolella ei ole uutisoitu muutamaan kuukauteen mitään.

Rekkojen läpiajolle keskikaupungin läpi ei löytyne vaihtoehtoja, ainakaan kymmeniin vuosiin. Reitti Sundomin kautta toivottavasti saadaan ainakin jossain määrin käyttöön. Vaasan satamatie- nimellä oleva suunnitelma uudesta tievaihtoehdosta etenee hitaasti, jos ollenkaan. Puheet Vaasan keskustan alikulkevasta tunnelista (Vaasan keskustastrategian vaihtoehtoiset ratkaisut) odottavat uuden valtuuston päätöksiä ja linjauksia, mahdollinen tunnelin tekeminen on kuitenkin vuosikymmenten projekti.

Yhteenvetona haluan sanoa ääneen, ties kuinka moneen kertaan jo, että näin se vaan on: Hallitukset ja eu:n byrokratiat ovat olemassa ensisijaisesti turvatakseen yhä vaan suuremmaksi ja raskaammaksi tulevan systeemin tarpeita. Pienen ihmisen, asukkaiden kokemat haitat, ja ääneen huutamat hätähuudot eivät paina mitään päätöksenteossa.

Kansalaisille jää vaan tilanteen seuraamisen huvi. Ehkä pitäisi laittaa pystyyn veikkaus siitä, milloin Vaasassa nähdään ensimmäinen 32 m pitkä yhdistelmärekka?

Aimo Nyberg, VKA ry:n pj.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Patsasprojekti on ja pysyy osana sivustoa

  LUETTELO JA LINKKILISTA VAASAN PATSAITA, MUISTOMERKKEJÄ JA MUISTOLAATTOJA     Sivusto Rojekti X = löytyy netistä osoitteesta htt...