lauantai 26. toukokuuta 2012

Pullonkaulat


Kuva: Asko Halme. Mitä reittejä Vaskiluodon Voima käyttää polttoaineidensa kuljetuksissa tulevaisuudessa?

Sanomalehti Pohjalaisen kirjoitukset (25.5. ja 26.5.2012) esittelevät erinomaisesti Vaskiluodon voimalaitoksen suunnitelmia maailman suurimmasta biokaasutuslaitoksesta, joka on parhaillaan rakenteilla vanhan kivihiilivoimalaitoksen kylkeen.

Hanke on toki aimo askel kohti ympäristöystävällisempää energiantuotantoa, koska osa nykyisestä polttoaineesta eli hiilestä pystytään jatkossa korvaamaan kotimaisella uusiutuvalla puupolttoaineella eli puunjalostusteollisuuden ylijäävillä risukasoilla, sekä metsienhoidon ”metsäjätteellä”. Myös turpeenkäyttö polttoaineena suuressakin määrin on mahdollista.

Sota-aikojen autojen häkäpönttöteknologiaa kokeillaan nyt ensimmäistä kertaa näin suuressa mittakaavassa. Jatkossa Vaskiluodon Voimalla on tarkoitus vähentää edelleen kivihiilen osuutta polttoaineesta suunnittelemalla vielä toinen samanlainen biokaasutuslaitos Vaskiluotoon.

Ensimmäisen, näin suuren megaluokan hankkeen ”pullonkauloja” ovat:

1. Puuhakkeen saatavuus.

Vaskiluodon Voiman toimitusjohtaja Mauri Blomberg Pohjalaisessa: ”Projektin suurin kysymysmerkki on metsäenergian saatavuus. Alkuvaiheessa metsäenergia hankitaan sadan kilometrin säteellä voimalaitoksesta ja hankintasopimusten perusteella polttoainetta pitäisi olla saatavilla.”

Hakkeenkäsittelyä varten Vaskiluodon Voima aikoo rakentaa moottoritien läheisyyteen erillisen terminaalin.

2. Turpeenpolton osuus tulevaisuudessa

Vaskiluodon Voiman toimitusjohtaja Mauri Blomberg Pohjalaisessa: ” Puukauppa vaikuttaa kuitenkin meihin ja sen vuoksi varapolttoaineena käytämme turvetta. Polttoaineen hankinnassa ovat mukana lähes kaikki alueen toimittajat. Silti metsäteollisuus määrää, kuinka paljon haketta syntyy.”

Turpeen kuljetuksista, varastoinnista ei julkisuudessa ole ollut tietoja.

3. Läpiajoliikenne Vaasa keskustassa

Vaskiluodon Voiman toimitusjohtaja Mauri Blomberg Pohjalaisessa: ” Pelkästään nyt valmistuvan kaasuttimeen tuodaan päivässä (vuokaudessa) haketta 30 yhdistelmäajoneuvon verran. – Sundomin reitti olisi meidän etu, Blomberg sanoo.”

Vaasan yleiskaavassa (jonka Vaasan valtuusto on hyväksynyt viime vuoden lopulla, mutta joka on vielä vahvistamatta, koska siitä on tehty 16 valitusta Hallinto Oikeuteen) on maininta, piirros luonnokset Vaasan Satamatiestä. Mustasaaren kunnan puolella hanke on ilmeisesti kesken, eikä etene. Sundomin kylällä taas on ymmärrettävästi myös Vaasan Satamatien vastusta, menisihän tie myös siellä kenties joissain kohdin lähellä asutusta. Sundomilaisilta on kuulunut myös puhetta rautatiekuljetusten puolesta. Tosiasia kuitenkin on, ettei nykyinen rata Vaasan asemalta Vaskiluodon satamaan ole enää riittävän hyvässä kunnossa, se jätettiin sähköistämättä, ja kiskot, silta edellyttäisivät suuria investointeja. Sitä paitsi päivittäinen, usean pitkän junan läpiajo Vaasan keskustassa ei sekään ole kovin suotavaa. Rautatieyhteyttäkin voisi mielestäni aivan hyvin jatkaa Vaskiluodon satamasta Myrgrundin kautta lentokentän läheisyyteen tulevalle logistiikkakeskukselle!

Korostan, ettei asukasyhdistyksemme ole kannanotoissaan vaasalaista energia-alaa tai yrityksiä vastaan. Vaskiluodossa on nykyään selkeät, toimivat alueelle niin teollisuudelle, asutukselle kuin virkistys- ja vapaa-ajan alueillekin. Hyvä näin nyt ja jatkossakin.

Asukasyhdistyksenä koemme, että meillä on oikeus ja velvollisuus edistää Vaasan keskustassa asuvien ja toimivien elämänlaatuun, turvallisuuteen ja viihtyvyyteen liittyviä asioita. Tästä syystä annamme toimitusjohtaja Mauri Blombergin Vaasan Satamatietä puoltaville sanoille ja teoille suuren arvon. Haluamme myös tukea Vaasan ja Mustasaaren kuntien johtoa, virkamiehiä ja päättäjiä löytämään sellainen tahtotila, että yhteistyöllä onnistutaan tulevien vuosien saatossa ratkomaan Vaasan keskustastrategiassakin keskeisinä haasteina olevat läpiajoliikenteen ongelmat. Asukasyhdistyksemme on jo vuosia ollut aktiivinen tässä asiassa, ja toivomme Vaasan kaupunkisuunnittelulle, erityisesti liikennesuunnittelun puolelle sellaisia resursseja, etteivät näköpiirissä olevat ongelmat koskaan muutu todellisuudeksi.

”Risu” Pekkarisen, edellisen hallituksen kauppa- ja teollisuusministerin, maaseudun työllisyyspolitiikalla perustelema kotimaisen polttoaineen kuljetukset aiheuttavat rekkarallin, joka johtaa vaasalaisten näkökulmasta katsottuna ydinkeskustan laadun karmeaan huononemiseen. Missään Vaasan koko luokan kaupungissa ei tällaista suvaita. Eikä pidä Vaasassakaan sallia!

Ratkaisuihin ja niiden toteutukseen eivät riitä pelkästään Vaasan alueen omat toimet. Tarvitaan suopeaa suhtautumista monilta muiltakin tahoilta, aluehallinnosta valtakunnan tason päättäjiin, ministereihin asti. Toivottavasti tällaista työtä onnistutaan tekemään menestyksekkäästi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LUITKO JO TÄMÄN?

Patsasprojekti on ja pysyy osana sivustoa

  LUETTELO JA LINKKILISTA VAASAN PATSAITA, MUISTOMERKKEJÄ JA MUISTOLAATTOJA     Sivusto Rojekti X = löytyy netistä osoitteesta htt...